Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
paxmax

Impellerbyte, växelhuset släpper inte.

Rekommendera Poster

Tänkte byta impeller på min 5 hk Yamaha från 1980 vilket jag trodde skulle vara lätt efter att ha läst på bl.a detta forum, men jag stötte på patrull. Tog bort gummipluggen och särade växelföraren, lossade de 4 muttrar som håller växelhuset. Knackade lätt på kaviationsplattan och växelhuset sjönk ner ca 10 mm och där hänger det. Det känns som att axeln inte vill släppa uppe i motorn och följa med ner. Finns det något knep med växelväljaren eller annat som gör att axeln bara gett med sig 1 cm, eller är det slägga och bräckjärn som gäller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

prova o slå in träkilar i mellan o se vad som händer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror du att det är så enkelt som att det bara är att tillgripa våld? Jag är tveksam eftersom den är lös den 1:a cm odch sedan är det tvärstopp.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta det lite lugnt med att knacka på flänsarna på växelhuset..dessa är EXTREMT sköra och blir lätt stukade, om detta hänt och du försöker knacka rätt igen=ofelbart ett brott. Är du verkligen säker på om det endast är fyra bultar som håller fast? dom snurror jag bytt på har det varit 5!? , dom har dock varit större än 5 hk..(60- 225)..ska du bruka hårdhandskar är det träkilar som gäller mellan rigg och hus..skruvmejslar å annan skit kommer göra märken i metallen. Mitt råd (efter du fastställt antal bult) blir att knacka tillbaks huset till startläge, knacka försiktigt ut igen osv ..axeln uppe i topp är försedd med ett antal splines som ska komma ur sin krans..inte alltid att det är infettat ordentligt av föregående brukare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen, med lite våld och tråpinnar så släppte det. Det var gammal ärg och röet till kylvattenintaget som höll emot. Nu är det loss så nu blir väl nästa problem att hitta gummipackningar. Men ett problem i taget, det är långt till våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...