Thomas-1 311 Postad 28 December , 2010 Bomen är ju ett ständigt faromoment, nästan ständigt måste man ju ha nån sorts koll på vindriktningen för att undvika överraskande gippar. Att man vid t.ex. kryss kan slappna av är givet, men om plötsliga manövrer behövs är man där igen. Gjorde själv nyligen en tabbe vid segelhissning i trångt vatten och fick ta en extravända för att få utrymme för att rätta till. Uppmärksammade först i sista stund att gipp ju kommer i mitt snäva svängande och hann ducka något, så bara min favo-mössa försvann dessbättre från huvudsvålen. Inte ens huvudvärk, bara en förnyad känsla av att detta är ju förbaskat farligt. Måste det vara så här, vilka lösningar finns för att bromsa upp förloppet/energin i anslaget? Hittade en tydligen nypatenterad lösning enligt bilden i reklammarginalen i Dagens båtlivs sajt. Kan detta vara nåt, och hur fästs schackeln bäst - i skothornet eller kanske i kicktaljans bomfäste? Var fäster man sen bäst styrbords/babords-ändarna, utan att slita sönder dess fästen men ändå få både bekväm tampdragning och säker funktion utan slack?? Alla tips & funderingar om denna huvudsak är välkommet! / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slutlekt 0 Postad 28 December , 2010 Hej. Efter en segeltur förra året då bommen slog över och missade mitt huvud med mm så köpte jag direkt en bom-broms för att vara på den säkra sidan. Inte minst för säkerheten utan den kan även spara tusenlappar på materiella skador som kan uppstå. Såg att denna sajten hade erbjudande nu till ett mycket bra pris.http://www.hrmarin.se/wichard-boom-brake-gyb-easy-p-1676.html Tyvärr köpte jag min för 800:- mer Senast ändrad av Slutlekt | 28 december 2010 | 15:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 December , 2010 Har för mig att Gyb Easy avhandlades för ett par år sen. Dessvärre var väl vi gamla stofiler inte så imponerad av denna inovation om jag inte minns fel. Nån som provat i verkligheten svarade aldrig. Det kanske finns nån nu som använt bromsen. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjsk 1 Postad 28 December , 2010 Fantastisk översättning av produkttexten i länken! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 December , 2010 Tack för tipsen, har missat detta ämne tidigare och trodde (nåja) på reklamen om nyligen patenterat. Tråden som Tommy syftar på är troligen denna? ... http://www.maringuiden.se/forum/;thread=208488 Kloka synpunkter i den, men vad jag har i åtanke är egentligen nån sorts permanent broms som kan sitta uppe hela säsongen. Helst nån sorts ultimat friktionsbroms som på nåt vänster bromsar plötsliga rörelser mer än långsamma (jämför viktlösa muskeltränings-redskap; visst finns det väl maskiner som gör mer motstånd ju högre fart/energi som anbringas? Nåt ditåt, men utan hydrauler, bara listigt utformad friktion alltefter dragets explosivitet/effektutveckling?? Kanske en omöjlighet, hade det varit möjligt så hade det nog varit standard idag kan man resonera. Eller ändå? Friktion kan väl förändras efter dragkraft om tex linan kläms åt genom att bukternas utrymme smalnar vid hög kraftpåkänning? T.ex. om hela friktionsbukt-manicken är något flexibel och dras ut längdmässigt vid hög belastning?? Invändningen i länktråden om att bomen inte tål stora krafter anbringade i dess mitt - kicktaljans fäste - är fullt rimlig. Men mitt tänkta skydd handlar bara om att anbringa en relativt svag bromsande kraft, och detta direkt vid plötsliga rörelser. Alltså även starkt inskotat skall skyddfunktionen gripa in och bromsa plötsliga rörelser, men bara såpass att man får nåt ögonblick extra att reagera på. Hmm ... det dyra nyligen patenterade Gybeasy-skyddet duger knappast, ett inskotat storsegel hinner accelerera avsevärt innan ens det långa friktionsblocket hunnit spännas upp i sin nya riktning gentemot de två stopplinorna (schackeln måste isf sitta i skothornet för att ha nån chans att fånga upp rörelsen/ börja bromsa tidigt). Är alltså inte heller speciellt impad av Gybeasy-lösningen, hade troligen förlorat min kära mössa iaf pga anordningens själva längd. Den hade sas knappast ingripit innan det korta skotet ändå tvärbromsade. Men kanske är denna ändå the state of the art map permanent-monterat skydd? Borde väl gå att hitta på nåt bättre, kan jag naivt tycka? Bara detta att den borde förekomma i flera storlekar efter båtstorlek, för att tillåta smalare tampar och därmed onödigt utdragen frislängs-längd enligt ovan ?? / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 28 december 2010 | 17:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 28 December , 2010 I.m.h.o, Scott Boomlock tycks vara den eleganta lösningen från tekniskoch funktioonell synvinkel.: http://www.sailspar.co.uk/boomlock/productinfo.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sm7bpm 0 Postad 28 December , 2010 Hej, Det finns en bombroms som kan vara monterad hela tiden men som gör att det blir lite snubbligt på däck fabrikat: Walder Boom-Brake. Du hittar den om Du surfar runt lite på nätet fungerar jättebra men är lite i vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 29 December , 2010 Hmm, ett elastiskt band, kanske ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 29 December , 2010 Nu borde det finnas någorlunda enkla lösningar tycker jag har inte forskat så hårt i det. Men kolla på gammla båtar med gaffelrigg. De har ju mer regel än undantag någon slags preventergaj då deras långa bommar motför storleken på resten av riggen inte tycker om gippar speciellt. Googlade nyss lite och försökte se men blev inte så mycket klokare. Men hittade en 95:a som hade 14m mast och nästan 10m bom så där borde det verkligen vara läge att hitta en lösning då det inte fanns så avanserade material och teknik på tiden de byggdes. mvh Makke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 December , 2010 Stämmer gott Thomas-1, det var den tråden jag syftade på tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 29 December , 2010 Använd dubbla storskot, som skotas på relingen. Du får skot, preventergaj och kickfunktion mha dessa två. Detta heter säkert något fint, eller gammalt, har ingen aning själv. Kika på bilder på t ex Atlantica så ser du hur det är monterat. /peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 December , 2010 Toaens variant med gajar till bomnocken är väl den säkra och enkla lösningen. Den bör klara hårt väder. Vi har i lätt vind använt linor från bommens mitt till vardera relingslisten. En kontrollerad gipp är lätt att genomföra. I sommar rappade nästan det tunna repet av då vi fick en slänggipp i lite hårdare vind. Så det blir stora krafter det märker man. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 1 Januari , 2011 om man bara vill skydda omen så fungerar ett par ryck dämpare typ bungy. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 Januari , 2011 Många bra tips, tack för det! Har ju bara ca 14 kvm storsegel så bombroms behövs normalt inte vid gipp, drar bara in bomen midskepps och släpper ut den sakta (kräver iofs lite kraft i nyporna). Funkar även vid lite större vindstyrka, för jag revar normalt tidigt även vid medvindsegling för att lätt kunna börja kryssa vid tex felnavigering, så vindpressen i seglet hålls ganska konstant oavsett vind. Men om vindpressen ändå råkat bli riktigt hög föredrar jag att raskt vända runt genom vind framför att gippa inskotat, blir väl mindre rigg/segel-belastning på det viset. Brukar f.ö. använda preventergaj vid längre medvinds-turer och annars hålla lätt i skotet med ena handen vid länsning i högre sjö, bara såpass att handleden vrids lite om vindpressen ändras. Man känner då tydligt om gipp är på gång, dvs om belastningen minskar/uteblir mer än nån enstaka sekund när man vinglar fram i vågorna. Hittade en demo för GybÉasy ... Ser ut att funka bra som alltid på demos, kanske också i verkliga livet? Priset är ju närmast bisarrt för lite aluminium plus en tamp, men patentet går väl ut vad det lider. (Omosade reservhjärnor skulle nog iofs också kosta om såna funnits, men men.) Stötte-talja kallas tydligen atlantica-bildens anordning, har kollat i blå boken som man får som gästseglare på kryssarklubbens fartyg. Innehåller tips och benämningar mm, skrivet på ett kul sätt.Tillåter mig ett litet fritt citat angående fartygstyper Ketchen har två master med den längsta fram, och aktermasten för om rodret (egentligen hjärtstocken). På masterna hänger nån form av snedsegel (alltså ej råsegel). Står lilla masten längst fram är det en skonare. Står lilla masten akter om rodret är det en yawl. Står bägge masterna akter om rodret är det fel nånstans, väldigt fel. Sätter beteckningen löst på tråden, även om tex förstahands-erfarenheter av bombroms-typerna vore trevligt. / Thomas Edit: förtydligande Senast ändrad av Thomas-1 | 02 januari 2011 | 14:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse_b 0 Postad 2 Mars , 2011 Nu har det kommit ut en väldigt smart bom broms som är helautomatisk, den är kanonbra och verklingen värd namnet bom broms/ priventer, verkligen värd varje krona. Kolla in www.helmtec.se Gippa lungt Bosse Senast ändrad av Bosse_b | 02 mars 2011 | 19:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 3 Mars , 2011 Efter att ha upplevt några tillbud vid både slag och gipp, beställde jag det nya seglet med 200mm kortare akterlik. Nu kan jag stå raklång under bommen även när den är hårt skotad. Den minskade segelytan som blir resultatet är ett inte allt för stort pris att betala för den ökade säkerheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flayban 1 Postad 4 Mars , 2011 Hej. Den ser mycket enkel ut. Vet du vad den kostar. //Jons Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 4 Mars , 2011 Ser ut som någon typ av friktionsbroms. Borde väl slitas ut ganska snabbt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Helmtec 0 Postad 6 Mars , 2011 Nej, ASB Automatic Safety Brake slit inte ut, denna gippbroms är hydralisk. Alla delar är av högta Kvalitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 Mars , 2011 Gyb´ easy har ju tre friktionslägen beroende på vind/segelarea, har ASB:n nåt liknande? Hur gör man vid riktigt svag vind, tar bort den eller knuffar över bomen manuellt? Kan man fästa linans ändar i tex röstjärnen med ett par lämpligt påknutna karbinhakar, och sen inte behöva justera nåt mer? / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse_b 0 Postad 9 Mars , 2011 Som namnet anger så är ASB helautomatisk! Det ligger en smart avkännare i ASB, så bommen bromas inte alls i svag vind, bommen kommer att gå lika nartuligt som utan broms då. Ja, man fästa linans ändar i tex röstjärnen med ett par lämpligt påknutna karbinhakar, och sen inte behöva justera nåt mer! www.helmtec.se /Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse_b 0 Postad 9 Mars , 2011 ASB ser mycket enkel ut på utsidan, men på insidan är ASB ett tekniskt under det är det som är det finna med ASB. Den är framförallt mycket enkel att använda i alla vindar. Håll utskick på www.helmtec.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 30 December , 2011 Vilka erfarenheter har ni av dessa olika bombromsar? Det verkar finnas i stort sett dessa 3 att välja på 1. Billigast: Gyb-Easy (ca 2000kr) En metall bit varpå ett fjädrande rep skall träs in och sedan glida och bromsa. - Troligen svår att justera och ger för stort motstånd vid lätt vind 2. Mellandyr: Walder (ca 4000kr) En hjul-gruka varpå en lina lindas som kan ansättas olika hårt via block och avlastare och skall friktionsbromsa mera ju fortare det rör sig. - Glömmer man sträcka linan uteblir bromsfunktionen, sträcker man för hårt måste man genast släppa efter för att gippa eller slå, men annars lätt att justera (är det så?) 3. Svindyr: ASB Automatic saftey brake (ca 8000kr) Lite hokus.pokus om hur den fungerar, men troligtvis är det en rotationshistoria -mekanismen kombinerat med en viskös dämpare inne i denna som reagerar på hastig rörelse och då bromsar mer ju fortare det går. - Om det fungerar (vilket jag inte vet) så borde den vara lätt att sköta och kräver ingen injustering och efter installation. (jag har kollat deras hemsida men blir ändå inte övertygad om funktionen) Är det någon som vet hur den fungerar? Är det någon som har praktisk erfarenheter av ovanstående 3 typer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cctop 0 Postad 30 December , 2011 Efter att ha läst igenom detta så har jag fastnat för ABS-bromsen. Låt vara att den är svindyr men nu kan man gippa ensam utan att stressa ihjäl sig. Bra tråd. //Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 1 Januari , 2012 Värd varenda krona? 12000 kr till min båt? Nej tack du. Senast ändrad av breckan | 01 januari 2012 | 13:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 458 Postad 6 Januari , 2012 Inom klättring använs knutar (inte knopar) och utrustning (firningsåtta ) för att kontrollerat kunna fira sig ned. För länge, länge sedan såg jag detta i funktion som bombroms på en segelbåt, men kan inte hitta något att visa nu (och minnet sviker), Ta det som en ledtråd att komma vidare med en billigare lösning. En firningsåtta i rostfritt kostar runt 300:- kronor. Tänker man efter lite extra kanske det finns något annat lämpligt att linda ett rep i som ger lagom bromsverkan när repet tajtas till. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 6 Januari , 2012 Klockrent! Har ju själv klättercertifikat och använder min klättersele när jag skall upp i masten. En vanlig enkel rep-broms för några hundralappar gör ju samma sak. Repbroms för bergsklättring finns i en del sportaffärer. Två exempel på 149 respektive 82 kr. http://www.goclimb.se/camp-shell-p-526.html http://www.northstar.se/se/produkter/klattring/via-ferrata/kong-kisa.html Den första är jag van vid och kommer definitivt testa den på båten i sommar. Återkommer med rapport till hösten. Bäva månde Helmtec... Senast ändrad av breckan | 06 januari 2012 | 19:31 Senast ändrad av breckan | 07 januari 2012 | 10:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 7 Januari , 2012 Hej gubbar å gummor, grabbar å tjejer! =) Här han några före mig. Har själv klättrat. Gib easy´ s patenterade lösning, finns som sagt i klättervärlden som repbroms. Kostar billigt. Det går att välja flera sätt att dra ent tamp igenom för olika mycket friktion. Den är inte godkänd längre för klättring inomhus. Men en åtta har hindrat mig från att slå i backen. Fler gånger än jag vill minnas =) ABS äe oxå en varian på styrdämpare som finns inom mc välden. Kostar en spottstyver, jämförelsevis. Går säkert att hitta en variant som kan anpassas! =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ntica 1 Postad 6 Juli , 2012 Gyb'easy... för 2500:- ca??? det var det jä---gaste!!! Kan man ju med lätthet fixa själv! ASB'n är däremot vettig-Konstruktions/funktions-mässigt, vad jag läst & sett. Men aldrig för det priset! Lutar åt dubbla tampar i bomnock, fästa i block föröver! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser