Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
cleopatra700

flybridgebygge

Rekommendera Poster

Hej! Ska bygga en flybridge med vinge  i plast,trä eller plåt? 2'2m ungefär. Har någon ritningar, ideer, prylar att sälja ex stolar,reglage, Biminitopp...till bygget så hör av er! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! är i samma sits, tänkt att bygga en till mig själv faktiskt. hur ser båten ut? bild?

så här ser min båt ut :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen till Maringuiden för övrigt :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har väl inte tänkt bygga en flybridge på båten som ligger i fotoalbumet????

Ser inte ut att vara mer än 6-7 m.

Min båt är 8.30 x 3 m - och mycket mindre än det med flya- njaee....

Rogersurprise

Senast ändrad av PCP-Roger | 28 december 2010 | 09:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får hålla med Roger faktiskt! det vore att förstöra båten totalt, du måste mena en annan båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det var ju en annan sak, kan säkert fungera. Är det en gammal Princess eller...?

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där såg ju snyggt ut.

Tur att det finns fler tokiga båtägare än jag. Fast jag är ju inte så mycket för motordrivna båtar, men det mesta är ju likartat även om det kan se lite annorlunda ut.

Funderar på att bygga en sprayhood i glasfiberlaminat till min motorseglare och en targabåge - fast den blir  så fall i rostfritt.

Jag hade byggt flybriget i glasfiberlaminat, men jag är ju nästan helt inplastad. Mitt blod har ju efter höststormen 1969 mer och mer fått blandningen 50% styren och 50% aceton. Vad de sista 50% i blodet är har jag ingen aning om - saltvatten möjligtvis. wink

Glasfiberlaminat har ju den fördelen att man kan få nästan vilken form som helst och kan få en ganska stark konstruktion. Man måste ju tänka efter lite före - men det gäller ju de andra materialen också.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen en annan grej jag funderade på var det om väggarna är såppas stabila så att det klarar ett överbygge?

ett annat tips är att bygg en grundmall i masonit och lägg på taket så du får alla vinklar och sådant i linje med övriga båten. själv ska jag bygga upp en flybridge i 2x2 och plyfa, passar det bra med så jag tänkt mig så använder jag mallen och plastar på den, glöm bara inte att dra kabelrör och liknande innan du plastar så du får bort alla synliga kablar osv :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju massa små konstruktionsdetaljer att tänka på. Om man lägger plaströr för bl.a elkablar och plastar över dem ger ju de styrka åt konstruktionen. Jag gjorde så när jag byggde ett doghause till min havsfidra. Rören var tänkt för att få styrka i konstruktionen. Sen drog jag elledningar i viss. Det var ju en bonus.

Tänkte du ha kvar reglarna och plyfan Gedda?

Det är inget som tilltalar mig.

Till doghauset byggde jag en plugg i spillmatrial. Vissa delar klädde jag med divinycell och där jag bara skulle ha laminat lackade jag med tvåkomponetslack (en gamal burk som blivit över - därav färgen), vaxade och strök med släppmedel. Har beskrivit hur jag gick till väga här; www.maringuiden.se/forum/;thread=97034

Det är ju inte riktigt det du skall göra, men om jag skulle byggt ett flybrige hade jag använt ett snarlika tänk, och hoppas att det ger dig lite inspiration.

På Fendern finns en kille med signaturen CarMan som också ger sig i kast med tokiga projekt och vad jag förstår blir det han gör ganska bra. Har inte följt dem helt och hållet, men från och till. Har inet sett något nytt större projekt i år - än, men fjolårets http://forum.hamnen.se/projekt-pa-baten/17808-bygga-en-ny-badbrygga.html

Året dessförinnan gjorde han också ett stort plastprojekt. Det gäller ju att stjäla så många ideer som möjligt och så blir det ju billigare om andra har gjort misstagen åt en. wink

tommy

post-945-1394236581,7881_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja det va tanken faktiskt, tror du att det kan rötna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo - på sikt.

Sen kan det ju bli en rätt klumpig konstruktion beroende på om du är snickare eller bara träarbetere. wink

Men man blir rätt inkörd på sin egen tankegång - åtminstone jag - och den är kanske inte alltid rätt.

Det viktiga är ju att man hittar en väg som passar en själv.

Sen finns det ju alltid en massa messerschmittar som har en annan åsikt antingen dom begriper något eller inget. Jag?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lite som när alla gubbarna på kajen idiotförklarade min farfar när han stoppade i två lastbilsmaskiner med drivningen framåt och satte kilremmar på befintliga propelleraxeln. det skulle aldrig funka.. det har funkat sedan -76 utan att han ens har spänt remmarna :-)

Men åter till flybridgen, tanken är att det blir ett hålrum mellan plyforna på 2 där man kan lägga reglagekablar och övrig EL tex :) allt kommer att plastas in och gelcoatas innan den bultas fast i båten.. tror du det kan rötna ändå?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte en stålbåt du har? varför inte låta en svetsare svetsa ihop en konstruktion i stålplåt eller aluminium?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo det är ju en möjlighet, tänkte bara att jag ändå har god erfarenhet av trä och plast så kan jag göra allt själv utan att leja bort det. sen är det mycket enklare att hantera alla atteraljer som ska sitta på flybridgen så som gps,vhf instrument och allt sånt.. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast kanske med den skillnaden att jag idiotförklarade dig inte.

Om det funkar för dig och du är nöjd med resultatet så är det ju ok.

Visst kommer det att ruttna så småningom, men det tar ett antal år.

En nackdel är att det är svårt att få till böjda former. På en båt finns det bara en sak som skall va rak - vattenlinjen. Allt annat skall ha nån form av turing.

Eller som man sjöng i sången;Det är det som gör skillnaden så rasande stor - på en falsk och en äkta spanjor. Dvs  - i detta fallet - utseedndemässigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha nej nej tommy det vet jag att du inte gjorde.. drog bara en liten parallel :-P

ja fast jag får nog följa hyttens former och då blir det lite kantigt med en viss rundning på kanten

men som sagt jag börjar att bygga en flybridgemall i plyfa mm så får vi se hur det ser ut :-)

Gott nytt på er folk!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snälla herr Gedda, dokumentera med kamera och text och lägg upp på forumet, skitkul med såna trådar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Westfjord, japp jag dokumenterar allt! lite kul när man bygger upp all inredning från början att visa andra vad man har gjort osv. var uppe nu senast i veckan faktiskt, börjat skissa lite på köket (pentryt om man ska vara båtnoga ;-) )

lägger även upp bilderna på Maringuidens facebooksida också :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har Maringuiden en Facebooksida?

Hoppas cleopatra700 får ut något för sitt flybridgebygge av vårat tjöt

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ingen våldsam aktivitet direkt men den finns där :) http://www.facebook.com/group.php?gid=335023737921

ja man får be om ursäkt för trådstölden..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men du kan väl dokumentera även i denna tråd eller i din sjöbod, är man född innnan datorn kom så vill man kanske inte skaffa facebook.....hygglo!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Facebook både skrivs och läses av folk utan ett riktigt liv......blush

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

javisst kan jag göra det. dock så kommer inte alltid bilderna upp här, vet inte vad som är felet men. jag ska lägga upp här :-) Farfar är 77 i år och använder facebook flitigt så än är det inte för sent mina herrar ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för det! jojo Farfar är 77 år och facebookare, men han är ju pensionär och har hur mycket tid som helst........wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

haha nja han jobbar faktiskt måndag-torsdag ;-)

sen har han navigationskurser 4 kvällar i veckan också :-P

Senast ändrad av Gedda | 03 januari 2011 | 21:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av någon konstig anledning tog mina tankar ett krumsprång till Evert Taubes fina visa Blå Anemonerna. Underligt.

Den sången kan väl inte ha något som helst att göra med flybrige!?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...