Minona 2 Postad 27 December , 2010 Hej! Nu har vi äntligen fått Bennetts trimplan att sluta läcka genom att byta frontplattan och oringarna. Nu återstår bara en sak, att få igång den. Eftersom vi nyligen köpte båten så fick vi med trimplanen i ganska dåligt skick. När jag senast testade så satt jag kablarna som dom satt när jag fick båten ( hade fotograferat det ). Då fungerade 2 knappar IBLAND, resten klickade. Då trodde jag det var jordfel så jag tog av jordkabeln som sitter fast där bak och rengjorde den och sprayade 5-56. Testade igen men det var ingen skillnad. Man får ibland klicka 2-3 ggr på samma knapp innan motorn går igång. När motorn väl startat så går den väldigt segt precis som det är dålig med ström, fast det är omöjligt för jag har nyladdade batterier. En liten detalj är att den blir väldigt varm efter att man försökt ett tag. Vad kan problemet vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minona 2 Postad 29 December , 2010 ingen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 29 December , 2010 Det låter som det kan va din knappsats som knasar. Jag skulle prova köra direkt på kablarna för att se vad som händer. Funkar det varje gång då så har du problemet i knappsatsen. Nu vet jag inte om Bennett alltid har haft samma färgkoder på kablarna men till mina trimplan har sladdarna följande funktioner. Kolla för säkerhets skull på HPUn att det stämmer innan du börjar. Orange - 12V Röd - Babords ventil Grön - Styrbords ventil Gul - Motorn går baklåt, pumpen suger hem oljan Blå - Motorn går framåt, pumpen trycker ut oljan För att t ex köra ner babords trimplan ska du alltså lägga ihop orange o röd för att öppna ventilen o sen lägga dit även blå sladd för att trycka ut oljan till kolven. Försök bara inte köra motorn både fram o bak samtidigt för då finns risken att den går sönder. Om det har varit kallt när du hållt på o pillat så är det troligen förklaringen till varför motorn går tungt. När det går neråt nollan i temp går även min motor väldigt tungt. Så länge inte säkringen på 20A inte löser är det ingen fara. Du kan ju byta till en tunnare ATF-olja om den är tjock. Lycka till med felsökandet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidi 0 Postad 10 April , 2011 Jag har också lite trimplansbekymmer. Mitt problem är att jag inte ens har någon kontrollpanel, och att det är minst tio år sedan trimplanen senast användes. Gul och blå syns ju tydligt att de går till motorn, och röd och grön till varsin ventil. Den svarta kabeln på bilden gick till jord, men på höger sida sitter det också en motsvarande anslutning som inte var kopplad till något. Vill den ha 12V på sig möjligtvis, eller ska den inte vara inkopplad? Och sedan ska det bara vara att lägga på 12V på en pinne i taget i den fyrpoliga kontakten och se om det händer något, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 10 April , 2011 Är det Bennett du har? Vad den extra sladden är till vet jag inte, har inte den vad jag vet. 12V kommer via knappsatsen men du kan köra precis som jag skrev i inlägget ovan till Minona. Jorden måste självklart va kopplad oxå för att det ska funka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 April , 2011 För mig låter det mer som att motorn har problem. Just det du skriver att den blir väldigt varm tyder på att energin som kommer in i den blir till värme istället för rörelse. Nu har jag aldrig mekat med trimplan så jag kan vara ute och cykla rejält men om vi säger att motorn vill jobba när den får ström och att något hindrar den från att göra sitt jobb så kommer den bli varm. Det kan vara att något som ska röra sig sitter fast på grund av korrosion eller gegga. Dålig elektrisk kontakt kan också ge värme så det kan vara värt att kolla upp. Går det att skruva isär motorn för att se hur den ser ut inuti/kontrollera att alla rörliga delar kan röra sig fritt? Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser