Mad-Jim 1 Postad 25 December , 2010 Undrar vad ni anser är bäst. En vanliga ankarlina som jag har idag 30 m lina 10 m kätting? Eller en blyad lina hela vägen? Har lite krångel med befintlig lina att den på uppvägen typ korvar sig, fastän jag har svirvel. Detta blir även ett problem när den skall droppas... att den fastnar efter ca 2 - 3 m vid anläggning.... Själv spärren som skall hålla ner linan i ankarspelets hjul, ploppar upp så linan går utanför. Spelet är ett Lewmar proficsh 1000. Vet inte om en blyad lina är med följsam pga av att det är vävd / slgen på annat sätt? Tips och ideér? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 December , 2010 Du kommer att få lika många svar som det finns medlemmar, men mitt svar är blyad lina, hade själv lina och kätting första året med mitt profish men vi kom inte överens, dock har jag lite slir ibland vilket gör att jag får tvinga ner linan i kuggarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 25 December , 2010 Saxat från hemsidan Problem med aktre ankarspeletHar monterat ett ankarspel i akterruffens skott under skarndäck. Blyadlina går i ett 40 mm plaströr akterut. Linan faller ner i stuvfack vid sidan av motorn. Det händer då och då att linan knyter sig själv och inte löper ut, ankaret hänger då 1 a 2 meter under båten, till andra båtgrannars förtjusning. För att få en indikering om att linan löper, monterades en magnetkontakt på ankarlinans brytrulle i aktern. Signal från den går till en summer som tutar varje varv som rullen roterar. Bra nu, hör jag om linan löper ut. Utvecklade det här. Kopplade en cykeldator till kontakten för att räkna hur många varv rullen gör och kan då se hur mycket linan som löpt ut. Tyvärr hängde inte magnetkontakten med vid snabb rotation på brytrullen. Borrade in 4 st M5 skruvar i rullen monterade en induktiv avkännare som kan känna av skruvskallarna, kopplade på cykeldatorn och kan nu se på decimetern när hur mycket lina som löpt ut. http://lasselundell.se/page31.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 25 December , 2010 Det finns säkert olika blyade linor, men de jag har haft innan har inte varit blyade hela vägen, utan bara de sista 15 metrarna (hade 50). En fördel med kätting, särskilt i svenska skärgården, är att kättingen skyddar mot elaka stenar som skaver. Det finns ju inget som hindrar att du använder både och. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 66 Postad 25 December , 2010 Två tips från mig. Tvätta linan så blir den följsammare, om den nu käns stel och inte så följsam. En lina som är blyad hela vägen är givetvis billigare än en som bara är blyad de första tio meterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 25 December , 2010 En lina som är blyad hela vägen är givetvis billigare än en som bara är blyad de första tio meterna ???? Är det inte precis tvärtom?? Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 December , 2010 Långseglarna i länken nedan sågar montage enligt bilden fullständigt. Svirvel är i praktiken onödigt till fullängds-kätting men vill man ändå ha en så ska den inte monteras direkt på ankaret, tycks vara en annan slutsats? Tja, tydligen säljs en hel del skräpkvalitet och usla konstruktioner med fejkade testvärden så en varning kan vara på sin plats !? ...http://www.morganscloud.com/2010/09/12/anchor-swivels/ Lasse: Var hittade du en lämplig induktiv givare, nåt billigt vanligt ställe eller kanske i nån redan skrotad dyr apparat? / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 26 December , 2010 Jo den satt i en dyr ( AMS projekt) , skrotad båttvätt, fungerade som ändlägesbrytare för borst-vagnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mad-Jim 1 Postad 5 Januari , 2011 Många gånger vid ankring så ploppar linan upp uvanför kugghjulet..och lägger sig då utanpå hela spelets kuggar och armen som skall trycka ner linan.... Vet inte om själva kuggrullen är för hårt spänd så att den inte matar ut i rätt hastighet. De 10 första metrarna drariväg med kättingen utan problem, men det är när jag sedan de sista metrarna skall smyga fram mot angöringsplatsen som själva ankarlinan hamnar utanför kugg och arm.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 6 Januari , 2011 Precis samma problem har jag, i mitt fall tror jag att det beror på att linan löper ut ovanför centrum på kugghjulet, detta skall jag åtgärda genom att vinga ner linan till under centrum på kugghjulet. Mitt ankarspel är placerat på akterdäcket och linan löper ut genom en halkip, jag skall göra en genomföring under halkipen i relingskanten för att tvinga ner linan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 8 Januari , 2011 Hjertmans och övriga säljer ju ankarlina som är uppbyggd på 10m kätting och typ 30-40m 3-slagen lina, greppar kugghjulet i ett ankarspel bättre över en sådan kombination än blyad lina som är ganska slät i ytan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mad-Jim 1 Postad 21 Januari , 2011 westfjord26 - Jag har precis den linan som de säljer på Hjertmans... kätting 10 m och sedan har jag 30 m lina. så du har samma problem som mig. Menar du att typ vinkeln mellan kugghjulet och ankarrullen kan vara för flack? Jag kanske skal ta och sänka anarrullen något ner, så vinkeln ökar från utgången av repet i kugghjulet kontra anarrullen bak på ankarspelxboxen..? mvh Jim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 Januari , 2011 Tror inte att det gör något åt själva huvudproblemet som är att den hoppar över kugghjulet och utanför nedbringararmen vid ankringen , mitt problem är mera att jag får tvinga min blyade lina ner i kugghjulet för att få grepp, det var så min teori uppkom. Jag släpper ankaret och går in mot land, sen när jag är nära så får jag med handen tvinga ner lina mot centrum och köra lite hemtagning så att jag känner att hjulet tar innan jag kan springa fram till fören med fjärren i handen, detta blir ett irriterande moment, sen har jag problem med att den slirar vid hemtagning och det var där vinkeln kom in i bilden, men jag skall studera förloppet lite mer under säsongen som kommer innan jag gör något, har du problem när du väl lagt tillbaks linan att den slirar vid hemtagning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_K 0 Postad 22 Januari , 2011 Även jag installerade ett Lewmar ProFish 1000 och valde en blyad lina då jag fick för mig att det var det bästa för mig, dock fick jag problem varje gång vi skulle lägga till med att den korvade sig efter några meter och man fick göra om tilläggningen. Efter många om och men köpte jag nu en 40 meter 3 slagen lina 10 m kätting enligt Lewmars rekommendation och efter det har jag inte haft några problem allt fungerar som det ska och det känns äntligen tryggt att lägga till. Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 22 Januari , 2011 Hade du även problem att den slirade vid hemtagning med blyad lina? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_K 0 Postad 23 Januari , 2011 Nej det hade vi inga problem med utan det som strulade hela tiden var att den korvade sig när jag skulla släppa ankaret. Hade visserligen en 16mm blyad lina och den var inte så följsam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mad-Jim 1 Postad 25 Februari , 2011 Pratade med en återförsäljare till Lewmar på båtmässan i Göteborg. Han hade fått in fler frågor angående att ankarlinan vid tilläggning hoppar över hjulet och utanför spärren. det han misstänkte var orsaken är att när man hissat upp linan..så fördelas den ner i lådan..som ett ringlande mönster osv... När man sedan droppar ankaret och linan så småningom slackas, hoopar den över hjulet. Han trodde att utgången från anakrlådan...hålet som man sågade upp med bifogad mall, är något för stort och det leder till att linan slår fram och tillbaka, alldeles för mycket vid droppning och effekten vid slackningen blir just att den hopar över. Ett alternativ att testa är att sätta någon slagsplastbit eller dyligt innanför hålet som avleder linan från att dra sig år vänster, från hjulets riktning.... Kanske kan vara värt ett försök.... ca 3-3 ggr av 10 vid tillägning händer detta fenomenet för mig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northtorp 13 Postad 20 Juni , 2012 Hej. jag har sen två år en Lewmar profish 1000 där linan allt som oftast har hoppat ur trumman. Till i år har jag skurit till en neoprengummibit med tjocklek 2 mm där hålöppningen under trumman ner till lådan endast är ca 25 mm. Jag har en blyad 14 mm lina. Resultatet hittils är 100% dvs linan stannar i trumman :)Gummimattan finns på Swedol Men nu krånglar fjärrkontrollen istället, trots nya batterier tänds inte den blå lampan vid aktivering är det fem års garanti även på den? Får ta ett snack med Erlandssons dom är ju aldrig omöjliga. // Northtorp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 20 Juni , 2012 Har haft blyad lina till ankarspel i mina tre senaste båtar. Har inte haft några problem med korvar/knutar på linan. Någon enstaka gång släppte inte ankaret, men det är inte linans fel. Personligen tycker jag att det funkar bra med blyad lina, enklare än att ha både lina och kätting. Har man inte något ankarspel bör det kännas mycket enklare med kätting och lina.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser