Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
heah

Äldre Bavarior vs nyare, Lloyd certificate

Rekommendera Poster

Jag har ett visst intresse för 90-tals bavarior som jag tycker uppvisar en god balans mellan tradition och förnyelse och som skulle passa mig. Snacket om äldre bavarior som jag hör varierar från att de är katastrofalt dåligt byggda, med röstjärn som inte håller osv till att de är mer bastant och handtverkarmässigt byggda. Det kan vi kanske lämna åt sidan...

Enligt sailguide så har 90-tals bavariorna certifierats enligt följande: Skrov i handupplagt sandwichlaminat. ISO- polyester. Förstärkningar i kevlar i förskeppet. Bottenstockar. Byggd enligt Recreational Craft Directive 94/25/EC och levereras med LRQA certifikat (Lloyd's Register Quality Assurance)  (http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=135)

Vad säger ett sådant certifikat - är det lika mycket bluff som CE eller kan det ses som kvalitetsmärkning som är värd att bry sig om?

Är det enbart skrovet som avses eller båten som helhet (dvs infästningar, mast, skott osv)?

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vid närmare eftertanke så är det inte jämförelse nya kontra gamla bavarior som är intressant utan snarare kvalitéen på 90-tals bavarior och vad, om något, lloyd certificate är värt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag går inte in i någon debatt om kvalitet på nyare och äldre båtar men jag googlade på LRQA och hittar en site på svenska som handlade om management-styrning av företag och organisationer. Det finns motsvarande för andra länder.

http://www.lrqa.se/

Känns som den vanlliga gamla visan om ett välrenomerat varumärke som säljer sig som etikett för diverse andra aktiviteter som inte har med ursprunget (i det här fallet kvaliteten på produkterna) att göra alls. Finns ju fler exempel på det...

Svårt att se hur starkt det bidrar till kvaliteten på produkterna i det här fallet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en del konkreta exempel på att nya grejer tenderar att hålla kortare tid och frågan är om det redan är inplanerat vid konstruktionsbordet. Kommer försäljningsdirektören med kommentarer om lagom livslängd? Som mer harmonierar med övriga produkter, en del tillverkade längre österut.

Har två exempel i vårt kök där vi hålls för tillfället med julmaten.

Kökskranen byttes för c:a 2 år sedan. Första kökskranen (FM Mattsson) höll 20 år och byttes ut av mig av dumhet. Det visade sig att den gick att justera om den droppade.

Kranen byttes till en Dansk variant som bara höll i några år. Bytte sedan till FM Mattsson som jag haft gott öga till. Modellen heter 9000.

Nu läcker den också och den verkar inte gå att justera utan det ska bytas en del inuti av kvalificerad personal= rörmokare.

Tidigare fanns tydliga instruktioner som lätt kunde tydas av normalhändig person. Den nya kranen typ 9000 kan man knappt läsa pga pyttig text och små bilder.

Diskmaskinen höll i 25 år. Köpte därför samma märke Elektrolux och den faller hela tiden i bitar. Nu föll det av ett litet hjul till övre korgen. Det sitter i plastsnäppen som på 5 år tappat spänsten och samtliga bör bytas ut. Korgen för besticken har bytts ut en gång då det blir hål i botten och nu är det dags igen trots att vi vet att man försiktigt ska sätta ned besticken.

Kan det vara en trend?

Lönsamhetskrav i tillverknings och distributionkjedjan kräver sämre kvalitet. Garantikostnaderna ökar visserligen men läggs kvaliteten till lagom nivå blir det OK. Kunden köper då också nytt snabbare och det är en bra affär.

Ska man ta och skriva en bok om Ärliga produkter?

Med facit i hand:

Jag skulle ha målat om den gamla diskmaskinen och justerat den gamla kranen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...