glenn30 0 Postad 22 December , 2010 hej jag ska till våren plasta ett hål i ytterskrovet då min båt är dubbelskrovad,räcker det med att plasta från utsidan eller måste jag lossa relingslisten o ta bort alla nitningar o plasta inifrån oxå,det är väl bara att slipa ordentligt rent o sen på med glasfibermattan o plasten sen,duger plasten från biltema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 22 December , 2010 Jag skulle plastat från bägge hållen då skrovet kan vrida på sig under gång, allt för att få så hög styrka på lagningen som möjligt. Sen så är ett tips att använda epoxy i stället för polyester. Epoxyn har bättre vidhäftningsförmåga.. Sen om du ska köpa från BT eller inte ska nog inte jag svara på.. i sådana fall blir det ett stort fet NEJ. Möjligtvis mattan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
glenn30 0 Postad 22 December , 2010 ok då får jag väl ta o lyfta av det inre skrovet även fall det tar imot för det är väl mkt jobb att få på relingslisten o nita ihop skroven sedan,vad ska man andvända för nit är det vanliga popnit eller finns det kanske på marinorna att köpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 22 December , 2010 Sist jag gjorde något sådant använde jag vanlig popnit.. den är ju i aluminium vad jag vet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 December , 2010 Det framgår inte vad du har för båt, men det är en väldig skillnad mellan en plasteka som man går tre gånger per sommar till den närmast badplatsen och en båt som är avsedd för att segla jorden runt.. Jag är ingen stor förespråkare av epoxy. Polyester duger i de flesta fall lika bra. Under vattenlinjen brukar jag dock plasta igen hål och göra andra reparationer med epoxy. Lagar man med polyester måste man vänta 4 - 6 veckor innan man målar över reparationen med den epoxygrundfärg jag brukar använda. Lagar man med epoxy är epoxybehandlingen redan klar när reparationen är klar. Sen har det ju den bieffekten att epoxy fästar bättre på uthärdad polyester än vad polyester gör. Jag misstänker att din båt inte är nån större sak och det är förf'ärligt mycket jobb att dela inner- och ytterskrov. Jag skulle utan tvekan bara lagat från utsidan. Det viktigaste är att det är ordentligt urslipat och nerkonat. 12-15 gånger laminattjockleken. Är skrovet 5 mm så blir det 60 - 75 mm runt om. Du kan ju kika lite på min hemsida där jag beskriver en liknade reparation. Där kom jag dock åt på bägge sidor. http://thallatha.blogspot.com/2010/06/bottengenomforingar.html Du kanske kan komma åt att rugga lite med ett grovt slippapper på insidan genom hålet. Gör en liten bit laminat som du kan få in genom hålet. Borra ett par hål i biten och trä igenom en relativt kraftig ståltråd. När du fått in biten trycker du i lite spackel av epoxy och fyllnadsmedel, mellan laminatbiten och skrovet på insidan, lägger en träbit på utidan och straffar åt laminatbiten på insidan med ståltråden. Så hårt du kan. När epoxyn härdat, lossar du ståltrån och drar till dig den - om det går. Går det inte får du klippa av den. Då är det ju bra om den är rostfri Sen slipar du jämt. Hade det varit jag som skulle göra det hade jag lagt på alldeles för mycket spackel som jag måste slipa bort Jag är en kladdpelle. Sen lagar du i skadan med epoxy och matta, som du köper på Biltema. Den är helt ok. Om du inte lyckas avsluta plastningen strax under ytan får du slipa slätt. ev håligheter spacklar du upp med samma typ av spackel. Epoxy och fyllnadsmedel. När du laminerar är en stålroller viktig så att du får bort all luft och ett honmogent laminat. Stålrollern köper du även den på Biltema. och Aceton till rengörning. När jag är nöjd med slätheten på lagningen brukar jag måla över det hela med ren epoxy. tommy Senast ändrad av toaen | 22 december 2010 | 20:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 22 December , 2010 toaen: Under vattenlinjen brukar jag dock plasta igen hål och göra andra reparationer med epoxy. Det är väl precis det han ska göra toaen..? Om skadan ligger under dubbelskrovet... för det brukar väl inte gå upp mer än till durken. Har aldrig haft någon dubbelskrovad själv, så jag kan ha fel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 December , 2010 Är skadan över vattenlinjen skulle jag laga med polyester. Annars avhänder man sig möjligheten att laga upp ytskicktet med gelcoat och då blir det mycket jobb med att måla om båten. Jag tog för givet att det var under vattenlinjen. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
glenn30 0 Postad 23 December , 2010 hej jo skadan är under vattenytan och jag kommer ha den liggandes på en båtkärra hela tiden,det är en mindre styrpulpet på runt 4,50. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 538 Postad 23 December , 2010 Känns som om du fått bästa tänkbara råd/instruktioner från toaen ovan. Jag skulle gjort precis så men jag har liten erfarenhet av epoxy så mitt råd hade varit polyester. Men man är väl bara gammal och hänger inte med... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 23 December , 2010 Sjunker båten OM lagningen släpper, eller fylls det bara upp i dubbelskrovet? Om båten inte är allt för dyr och en misslyckad lagning inte skulle leda till något mer allvarligt än på sin höjd att fisketuren avbryts lite tidigare än planerat så kan man kanske tänka sig en enkel polyesterlagning enbart utifrån... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 23 December , 2010 Skulle inte rekommendera det.. då jag själv gjort två lagningar (från både insida och utsida) under vattenlinjen med polyester.. bägge släppte. Sen lagade jag med epoxy och det har håll även fast jag kört ganska hårt med båten, bara för att testa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 December , 2010 Om du har lagat två hål i botten på din båt och dessutom plastat från bägge sidor och bägge lagningarna slpper - vad har du fuskat med då? Urslipning? Rengöring? Inte rullat ordetligt? Fel mängd härdare? laminerat vid fel temeratur? På min nuvarande båt var det släpp vid inplastningen runt bogproppelern. Den sitter i aktern - och fungerar därefter! Man hade plast utanpå bottenfärgen. På den lilla bit där det var slipat var vidhäftningen ok.. http://thallatha.blogspot.com/2010/06/slipfusk.html God jul på er allihop tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 24 December , 2010 Första gången går jag med på att jag fuskade med att låta skrovet torka ordentligt.. men andra gången var det ordentligt gjort. Slipade ca: 9cm runt skadan och rengjorde med aceton.. osv.. Men jag vet inte om problemet var polyestern eller att det var polyester från Biltema.. Släppte gjorde det i alla fall, även om jag inte körde så hårt med båten.. dock vrider sig en mindre plastbåt i skovet en del och lagningar får utstå påfrästningar. Förra hösten lagade jag för tredje gången efter att båten fått torka, då med epoxy (inte från BT..) och har provkört i ganska hårda förhållanden i år, vilket fungerat alldeles förträffligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MightyMats 0 Postad 29 December , 2010 Jag skulle använda epoxy då den fäster mycket bättre än polyester. Har aldrig jämfört olika epoxyfabrikat men brukar använda BT:s och den fungerar förträfligt. Dock är det viktigt med blandningen när du jobbar med epoxy. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 December , 2010 Man rekomenderar ju att man först blandar epoxy i ett kärl nogrant. Sen slår överdet i ett annat kärl så att man får med så mycket som möjligt och blandar lika omsorgsfullt i det andra kärlet. Kan inte kemin bakom epoxyn, men de är tydligt att det är viktigt att både bas och härdare blandas ordentligt från början. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser