Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Rolle85

Termostatbyte, Yamaha 2-takt

Rekommendera Poster

Hej,
Tänkte till våren i förebyggande syfte byta termostaten då jag tänker att det borde vara bra. Då jag är helt novis på detta tänkte jag om någon har erfarenhet av detta. Jag länkar till ishopmarines sprängskiss och undrar vilka delar jag måste montera bort för att kunna få ut termostaten och stoppa i en ny.

Beskriv gärna utifrån skissen nedan.

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0025203&path=YAM~A0000002~M0001037~M0001096~C0025203&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr= nr 30

tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej det verkar som om termostat huset är nummer 31,så det räcker med att lossa det o sen bara pilla ur termostaten o sätta i en ny o sedan montera tillbaka nummer 31,kolla så att packningen är hel bara annars får du köpa en ny packning där oxå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men jag måste väl lossa saker innan jag kommer åt termostathuset? Eller är den blottad så fort jag tar bort motorkåpan?

Senast ändrad av Rolle85 | 22 december 2010 | 08:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Termostaten o dess hus sitter högst upp på avgaskåpan så eventuellt kan du få ta bort svänghjulskåpan för att komma åt den. Normalt ingår termostatkontroll i den vanliga 1års / 100 timmars servicen men det slarvas nog en hel del med det. Men det är ändå inte säkert att den behöver bytas. Bilden visar hur du kollar om termostaten beter sej som den ska. Gör den det behöver du ju egentligen inte byta ut den.

post-26269-1394236580,111_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte nog bytta den ifall att.
Men det är ingen som vet vad som måste plockas bort innan man kommer åt termostathuset om man utgår från sprängskissen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver inte ta bort nåt annat. Ta av motorkåpan o titta ovanför avgaskåpan på motorns BB-sida. Kåpan med två bultar ovanför den är termostathuset. Trodde eventuellt svänghjulskåpan va i vägen men efter att ha tittat på gamla bilder av en motor jag haft innan så är den inte det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,
Ok, så det sitter någon form av lock över termostaten som jag drar bort då...och därefter skruvar ut termostaten....?

tack!

Senast ändrad av Rolle85 | 22 december 2010 | 14:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min 30 hk Yama 2 takt var termostatkåpan av aluminium och satt med 2 bultar.

Viktigt att du inte drar åt bultarna för hårt vid återmonteringen, använd momentnyckel. Och köp en ny packning, det kostar ju så lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njae.. Lyft av motorkåpan. Titta på den bifogade bilden av BB-sidan på en sån motor du har. Akter om oljetanken sitter avgaskåpan på motorn. Ovanför denna sitter en liten kåpa med två bultar som den röda pilen pekar på, det är termostathuset.

post-26269-1394236580,147_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, på ovansidan där ja...då ska jag skruva upp den till våren. Stort tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...