Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
wreckdiver

Bottenmåla men vilken färg

Rekommendera Poster

Hej på er

Jag har beslutat att renslipa min botten och lägga på några varv epoxi.

Så långt inga problem.

Jag tänkte också skippa bottenmålningen med någon typ av giftfärg och i stället lägga på en slät och fin (klarröd) färg som jag håller rent med hjälp av några tvättar när det behövs.

Nu är frågan vilken färg som håller bäst. Skulle helst köra epoxi även till färglagret men har inte hittat någon lämplig färg.

Är det någon som har erfarenhet av färger under vattenlinjen?

/Håkan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2K-färger av lacktyp brukar blåsa sig.
Kanske kan en 1K-dito fungera?
Inget jag skulle vilja måla med utan att testa ordentligt först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man läser en sån här fråga far en massa dumma tankar genom ens huvud.

Den första var att kolla med Nils Malgrens. www.batepoxi.se/  Gjorde en snabbkoll, Hittade bara svart eller vit pasta för färgsättning av epoxy. Men man kan ju ringa och fråga. Det finns ju andra leverantörer också.

Den andra tanken som dök upp var att måla botten med röd topecoat först, efter att du rengjort och mattat ner botten.

Nackdelen är att du måste vänta minst en månad, så att polyesterplasten härdat, innan du lägger på epoxyn. Så står det i alla fall på förpackningen på den epoxygrundfärg jag brukar använda.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, precis det som jg är rädd för.

Jag har jobbat med epoxi för många år sedan och vet att det fungerar. Vi målade bla cisterner på insidan men dom färgerna finns inte längre. Det kanske är bra i och för sig smiley

Jag har också hört att folk haft problem med vanliga 2k-färger just med blåsor så det vill man undvika.

/Håkan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade nog hoppas att slippa blaska med polyester. Tänkte du att man skulle lägga en klar epoxi ovanpå som en klarlack. Är inte så säker på hur det skulle fungera eftersom man ofta vill täcka en epoxi eftersom den är uv-känslig och kan gulna.

Sen som du säger så tar det lite lång tid med polyestern och tid har man ju inte så gott om på våren.

Ska se om jag kan få tag i några av leverantörerna av färger till industrigolv osv. Dom har ju både hög slittålighet och tål vatten och kemikalier.

/Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste för ett par-många år sedan om en herre som målat med vanlig Servalac under vattenlinjen, det var typ världens bästa! Men, jag är en feg typ. Jag skulle därför ta en bit glasfiber och köpa en provburk Servalac, måla ett par lager och sedan lägga i en hink vatten i badrummet och låta vara så till i mars-april och kolla efter eventuella blåsor. Lämplig glasfiberbit kan vara t ex från ett kretskortlaminat eller en bit från grannens båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Våra kappseglare blankslipar helt enkelt epoxin. Alltså ingen annan färg ovanpå. Klarröd epoxi vet jag dock inte om det finns. Vi hade turkos och grå som vi varvade i våras

post-2001-1394236580,177_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var som sagt en tanke som for genom huvudet att måla med klarröd gelcoat (polyester) och sen lägga ren epoxy som en klarlack utanpå.

Blir det effekten av UV-ljus även under vattnet?

Jag vet i varje fall att vatten och tex tvåkomponentsfärg inte är helt lyckat. Jag hade en båt som låg i sjön ett par år. Den låg med lite slagsida  och vattenlinjen som var målad med tvåkomponetsfärg låg delvis under vatten i mer än ett halvt år. Färgen blåsade sig och släppte. Hur underarbetet var gjort vet jag inte. Det fanns kanske ingen grundfärg typ Gelshield - som cia talar om under. det kanske hade gjort skillnad.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt bara epoxi i många år. Har svart färg som efter några år kritar där ljuset kommer åt och blir lite grå , det tar dock så pass läng tid att man kan måla om bara den delen om man störs av det. Under vattenlinjen blir den bara normalt missfärgad av vattnet.

Har kört med lösningsmedelsfri epoxi först och sedan lagt på några extra lager med epoxi med lösningsmedel. Det förenklar underhållet, har man en repa så är det lätt att slipa ner och lägga på ny färg då man kan hålla på med epoxi med lösningsmedel vid lägre temperaturer.  Tidigare när man hade (onödiga) bottenfärger var det en massa slipjobb för en sådan sak och sen skulle det målas över med bottenfärg med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det är så jag vill hantera botten efter jag lagt på det röda topskiktet. Det är ju lätt att slipa, polera eller bättra.

Det gäller bara att hitta en bra produkt, och röd...

/Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis så har jag tänkt mig. Det får gärna vara en lösningsmedelsbaserad epoxi för ytskikten.

Jag har dock snöat in mig på röd botten, kanske får tänka om här. Svart eller vit är ju relativt enkelt att hitta. Den röda lär ju också krita mer troligtvis.

/Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...