Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
landcruiser

Värmare

Rekommendera Poster

Hej!
Denna fråga har diskuterats tidigare, men jag vill ha lite färska synpunkter. Marknaden förändras ju hela tiden!
Jag är i färd med att köpa en ny värmare till båten. Vilken skall jag välja?
Gasol är uteslutet för min del! Vill även ha minimal strömförbrukning!
Mvh Jonas

www.allegro27.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en wallas 30D och är väldigt nöjd, drar minimalt med ström och diesel och med en display så man kan programmera den och läsa ut massa data. saxat från deras sida:

Wallas 30D är marknadens kraftigaste dieselvärmare i sin klass och ger samma effekt som betydligt större konkurrenter. Fungerar även som frisklufts ventilatonsenhet. Dubbla utblås och kan kombineras med rumstermostat.

Effekt: 1000 - 3000 watt

12 volt

Förbrukning fotogen 0,1 - 0,3 l/h

Förbrukning ström 1,0 - 1,9 Ampere

Max varmluft 143 m³/h

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du ha minimalt med strömåtgång är en Glembring idealiskt. Den går på fotogen. Tyvärr är den direktverkande eller med ett vattenburet system. Har man tur kan man få o i strömåtgång med denna om man får självcirkulation i systemet. Annars drar pumpen 0,2A.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag trodde att kaminerna var avsedda för diesel, varför jag blev något förvånad när jag såg att Cia skrev fotogen. Kollade på Glembrings hemsida. www.glembring.se/prod/s_spisinfo.htm

Bränsle

Kaminerna är typgodkända för att användas med diesel eller eldningsolja 1 miljöklass 3. De kan även eldas med fotogen och vissa modeller även temporärt med ved, kol, koks, flis, pellets samt sågspån mm.

Fotogen är kanske renare, men man vill väl ha så få olika bränsle som möjligt.

Funderar själv på en Glembingskamin av de mindre modellerna med 70 mm skorsten

Senast ändrad av toaen | 21 december 2010 | 09:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, eller ännu hellre diesel.

Kaminerna är typgodkända för att användas med diesel eller eldningsolja 1 miljöklass 3. De kan även eldas med fotogen och vissa modeller även temporärt med ved, kol, koks, flis, pellets samt sågspån mm.

// Ulf

Red: Jaja, du var väl snabbare, toaen. :-)

Senast ändrad av Ulf.Ason | 21 december 2010 | 10:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Naturligtvis menade jag disel - ytterliggare en fördel då bara ett bränsle behövs.

Var nog väl trött i morse!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hur effektiv är en sådan panna?

Jag kör oftast min på lägsta effekt förutom i höstas då det var riktigt kalla kvällar.

På lägsta effekt drar den 1A och 0,1Liter diesel per timma och ger då 1Kw varmluft. vid 3Kw (max) drar den 0,3L/H och 1,9A.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det fina med de nya värmarna är att de drar ner sin effekt när de uppnått avsedd temperatur. Sen lligger de där och snål-kör och håller värmen. Man behöver alltså inte själv ställa in vilken effekt de ska gå på.

Min Eberspächer är betydligt tystare än de tidigare värmare jag haft. Det elektroniska reglaget gör det lätt att ställa in temperaturen, och sen glömma värmaren, vilket kanske är det största problemet med de nya värmarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag väljer mellan att styra effekten eller temperaturen men den kan inte gå under 1Kw och då är den så tyst att man får känna med handen framför utblåset om den är igång eller inte, jag har inte varit med om några mer högljudda värmare så jag vet inte hur mycket dom gamla lät.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Vilken av dessa två är bäst? För och nackdelar?

Pod:s båtvärmare typ Ge-Hå

eller Glembring?

Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig haft någon Podvärmare typ Gekå men hittade denna beskrivning på tillverkarens hemsida:

Anläggningen baseras på en cylindrisk värmeväxlare i dubbel rostfri plåt med inbyggd kopparslinga för det cirkulerande vattnet. Värmekällan är en 30 linjers vekbrännare med reglerbar effekt upp till ca 1270 W och en maximal förbrukning av 0,12 l/h. Fotogenbehållaren rymmer 2 l.

Skillnaden mot Glembring är att effekten är lägre (kanske duger den under sommaren) och att fotogenbehållaren innehåller endast 2 liter. Kör man den på maxeffekt räcker den inte mer än drygt 16 timmar. Dessutom får man inte fylla på den medans den är varm. Verkar mindre lämpligt under kyliga perioder. Har man ett fotogenkök ombord så spelar det väl ingen roll att värmaren går på fotogen för det har man ändå ombord. Har du inget annat som går på fotogen blir det dock ett bränsle till att handha.

Kanske finns det andra typer av podbrännare med större effekt och större tank? Prisbilden vet jag inget om Glembring är inte jättebilligt. Glembring går också att få med ruta i så man kan se på lågorna och det är jättemysigt!

post-2001-1394236854,9988_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...