jonasponas 0 Postad 19 December , 2010 Hej! Jag skulle vilja ha tips om vart man kan hitta sjökort för en långsegling så billigt som möjligt. Ska segla till västindien och tänkte skaffa både papperskort och gps-kort, även pilots Tacksam för alla tips Jonas Ponas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tolly 0 Postad 21 December , 2010 Inför föregående sommars atlantsegling fick jag genom E-bay tag på kort till men Garmin plotter, med täckning halva jorden...för en bråkdel av om jag köpt det i butik. Papperskort använde jag som var 30 år gamla, eftersom de fasta punkterna (land) ligger på samma ställe nu som då. För detaljer närmare land användes även plottern. Pilots kan du nog hitta på Amazon.com till bvra priser om du letar runt lite. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 December , 2010 En relativ sanning detta att jorden inte är föränderlig. Jag har resonerat på samma sätt och åkte på pumpen (grund) pga uppsandning vid angöring av Nordeney. Men använt med förstånd har du rätt i att gamla kort är användbara. Kompletterat med fräscha hamnbeskrivningar så fixar man säker angöring. Angör endast i dagsljus vid minsta tveksamhet. Det man inte ser i mörkret kan vara oförutsedda grund, trasiga ljusbojar, stängda hamnar. Vi råkade ut för alla tre vid en enda mörkerangöring i sommar. Turen plus radar (såg trasiga ljusbojen på radarn när det var några meter ifrån). Fick gå till alternativ hamn då alternativa hamnen grundats upp och kunde nås efter sex timmars gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 22 December , 2010 När ger du dig av? Vi kommer hem till sommaren och har papperskort från Sverige, via Engelska kanalen och Spanien till och med Västindien, inkl. kanarieöarna, Madeira och Azorerna. Pilots också. Digitala kort (Navionics på compact flash) har vi för hela nord- och sydamerika, både atlantkusten och stilla havskusten samt mellanamerika och Karibien. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonasponas 0 Postad 28 December , 2010 vi sticker 7 juli Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 29 December , 2010 Antagligen är vi hemma då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonasponas 0 Postad 5 Januari , 2011 Jag skickade ett mail till er men vet inte om det kom fram så jag provar här. Jag vill gärna köpa papperssjökort och pilots om ni har. ev också gps kort, vi har garmin gps och den tar ju inte navionics så vitt jag vet, men funderar på om det är värt att byta plotter. ni kan maila mig privat om ni vill skydiver_jonas@hotmail.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser