Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Daniel_B

Glöm inte att titta till era båtar i snöyran..

Rekommendera Poster

Det är lätt att glömma båten när den står vinteruppställd om vintern.
Min står hemma på tomten i år, så jag har inte så långt som förra året.
Tänkte vara lite bekvämare av mig denna vintern.. yes

Men saken är väl den att många inte kollar till och får en ovälkommen överaskning till våren, med knäckta båtar och ställningar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tipps. Lätt att glömma av nu när snön yr. Var nere förra helgen och kikade till min båt och låg en del snö på presseningen. Hård och hade smält ihop och var tung. Fick bort det mesta. Till nästa år ska den hemgjorda ställningen bygga som så det inte kan bli hängmatta i presseningen.

Bra att tänka på då vintrarna kan bli betydligt mer snörika nu än tidigare. Har båten på västkusten utomhus och där brukar sällan bli de snömängder vi fick senaste och denna vintern hittills.

Även bra att kolla upp vad försäkringen säger om detta ifall olyckan är framme.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldigt skönt att ha båten i garaget.....dock är inte frugan lika glad då hennes bil står ute...

/jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilar skall inte ta upp plats i garage. De nätterna som nån av mina bilar stått i garaget sen 1978 är lätt räknade. De flesta av de bilarna jag haft sen dess har aldrig varit inne i garaget.

En svinkall natt - jag tror det var 1979 - hade jag faktiskt 2 bilar inne i garaget. Det var trångt men det gick. Fast det var innan jag byggde arbetsbänk och hyllor mm.

Min bohusjulle har stått fler dygn i garaget än alla mina bilar tillsammans.

Nu är min fru mycket glad. Jag röjde färdigt i garaget i går kväll. Ett femte lass till soptippen går måndag morgon. Sen blir dett upptag av bohusjullen (plast) som skall in i garaget för upptining och omvårdnad.

Nej garage är till för att man skall kunna arbeta på mindre båtar och dess emellan förvara båtprylar där. Skräp säger visserligen frugan, men hon talar mot bättre vetande.wink

post-945-1394236578,4159_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hehe....kunde inte skrivit bättre själv......

Skall saxa detta å maila till frugan.

/jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håll till godo och hälsa från mig.

Egentligen skulle man riva ur inredningen i köket och tvättstugan och ta ner väggen till ett av barnens rum, som jag nu för tiden använder till kontor. Såga ur bjälklaget och göra en demonterbar vägg av den väggen i köket som vätter åt gatan. Då hade jag kunnat ta in den stora båten i garaget också. Dessvärre är den båten jag har idag lite för lång och en sån åtgärd hade nog inte varit uppskattad. Men det hade inte varit så dumt.

tommy

post-945-1394236578,4785_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte bara snö som kan ställa till det. Vi hittade en ihjälfrusen/ihjälsutten mus i båten i går. Tänk om vi inte varit i båten så ofta på vintrarna utan den fått ligga kvar och tina i vår - vilken stank!

Det är mycket möss som letat sig in i år så det kan man också kolla särskilt om man har textil kvar. Har hört horrorstoris om uppätna dynor mm.

I år har vi tagit lärdom av förra årets snökaos och skottat ordentligt från början. Med tanke på den snömängd som kommit redan riskerar det att bli höga vallar runt båten och de brukar tina väldigt längsamt och vara i vägen vid vårrustningen. Problemet är vad man ska göra med snön om man inte står så bra som vi som har en granne som definitivt inte ska varrusta i år (vi kastar helt enkelt in snön under hans båt).

Jag som inte har hus utan får traktorplogservice utanför min port tycker att snöskottning är kul!

Senast ändrad av ciaraud | 19 december 2010 | 09:08

post-2001-1394236578,541_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maila till frugan!? Låter allvarligt, törs Du inte kommunicera med henne rakt, bara sådär?... smiley

Påmminer mig om historien:

Dö Osborn, säger Karl, pratar Du med frugan när Ni älskar?
Jo, svarar Osborn, om hon är närvarande... cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog inte bara textilier som råkar ut för mössens häjningar. Jag har ett par gånger råkat ut för att möss har ätit upp delar av tvättmaskiner. Första gången var det en dam som flyttade till Kungshamn. Hon hade en egen tvättmaskin som hon under ett tag hade förvarat in ett förråd. När jag kopplade in den fungerade den inte. Mössen hade gnagt på och av trådar i maskinen. I ett annat fall hade de ätit hål på en slang, med en mindre översvämning som följd.

Ibland när man tar av locket på en elcentral kan det va fullt med  musskellet (i bästa fall).

Synd att du bor så långt bort  Cia - annars hade du kunnat få komma och skotta av taket på mitt båthus när det blir dags. wink

Förhandlade till mig båthuset med plåttak i Munkedal, som den förre ägaren till min båt hade. Mannen var död och frun skulle nog inte han nån mer båt. I vintras ringde man från klubben och sa att jag nog borde skotta av taket. Det var ett par båthus som hade rasat.

Munkedal är ju ett känt rasområde längs Örekilsälven, och man har fått riva ett antal hus en bit uppströms båtklubbens område pga att husen var på väg att glida ner i älven. Bakom mitt båthus finns det en djup ravin med en bäck och båthuset har sjunkigt avsevärt på ena sidan och bakre vänstra hörnet har man pallat upp nån halvmeter.

Jag började med att ställa en stege på främre gaveln och skottade ner snö så långt jag nådde på båda sidor. Sen skottade jag från stegen längs ena långsida tills nästa båt gjorde att jag inte nådde. Jag är inte bara utarmad untan mina ben är oprortionerligt långa. Med hjälp av en lång snöskyffel lyckades jag få ner snön ända över taknocken.

När detta var klart på 2/3 av ena sidan var det middag. Middag är det kl. 12.00 antingen man har något att äta eller inte. Dessutom var jag het slut.  Jag hade ju jobbat hårt betydligt längre än mina krafter tillåter. Jag åkte nån stans och fick något till livs. När jag kom tillbaka hade snön på den andra takhalvan rasat ner. Har man tur - så behöver man inget vett.

Sen var det bara att skotta ner resterande tredjedelen på ena takhalvan. Det var nästan omöjligt att ta mig dit. Som tur var hade jag inte skottat nån snö in under grannes båt, så jag kunde krypa bakom båtusen just under grannbåten. Jag lyckade få bort allt, utom en knapp meter som jag inte nådde från stegen. Att kliva upp på plåttaket tilltalade mig inte så det fick ligga kvar. Det rasade väl ner på grannens båthus/båt så småningom. Det båthuset står kloss intill mitt.

Nej det är allt bättre när det är sommar och sol och koskit i hagen. Man behöver ju inte va där kosketen är - man kan ju va på sjön. Snön är ju en ganska stort  olycksrisk både för ryggar och lårbenshalsar. Så ta det försiktigt med snöskottningen.

tommy

Senast ändrad av toaen | 19 december 2010 | 14:04

post-945-1394236578,6197_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är lugnt för mig på den fronten ,kan nog komma 1-2 m snö utan man behöver bli orolig ,som sagt som man bygger ,behöver man inte bli orolig wink

Senast ändrad av snottra | 19 december 2010 | 14:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sablar citerade fel!!!! sorry.

Nja....nu var det ju inte så illa....

Utan att jag kan visa henne att det är fler som tänker/tycker som jag,ibland räcker det ju inte att säga utan att backa upp et med nått.

Men hur som haver så föll det inte i god jord,men båten stannar där den är och hennes bil får stå ute!

Allt för julfriden....

/jonas

Senast ändrad av 5756 | 19 december 2010 | 16:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen - skulle inte våga mig upp på några tak nu. Har blivit så feg sedan olyckan, jag som aldrig var rädd för höjder. Som tur är har vi inte heller några tak att skotta. Förra vintern gick flera båthus sönder på varvet och flera båtar blev skadade. Hoppas folk är lite mer med på noterna nu och kollar upp innan detär för sent.

Försäkringsbolagen är ju inte med på att betala snöskador.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får nog gå och titta till båten igen och sopa av pressen innan jobbet idag.. detta snöande.

Nä, inget klagande, en vit vinter är roligt men ibland blir det för mycket..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen ett par dar sen var progosen att det skulle bli ett ruskigt snöoväder här på västkusten över julhelgen. En av rubrikerna i Bohusläningen idag var Snöovädret inställt. Det är ju bra att nån beslutsfattare har bestämt att ställa in snöovädret - eller är det SMHI? yes

För resten av landet är det tydligen ingen som tagit ett sån klokt beslut, men man kan väl ställa in tåg och eventuellt flyg i stället.

Var ute nyss och skottade bort de 10 cm som kommit i natt från garageuppfarten. Lätt och fin snö att skotta bort.

För min del kan det kvitta med snö. Vi har ju blivit bortskämda här, längst ut i väster, med gröna vintrar under många år, och ingen is heller.

När jag köpt min storfidar i Kåge (strax norr om Skellefteå) ringde jag upp till damen jag köpt av i början av december. Frågade hur läget var; här är så hemst - ingen snö skönt tyckte jag. Det blir så mörkt när det inte är snö.

För och nackdelar med allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var bara lite elak wink

Jag är själv väldigt harioch skulle i varje fall aldrig gå upp på taket på mitt båthus. Då får det hellre rasa. Men jag når nästan över hela båthustaket frpn stegen med en lång skyffel. Det är nog värre på min nyligen inskaffade sommarstuga strax norr om Åkersberga, so dessutom har ett ganska platt papptak. Så nyårshelgen kan nog till en viss del ägnas åt snöskottning på taket !?

Enligt en prognos jag sett skall det komma ganska mycket snö där mellan jul och nyår.

post-945-1394236579,9571_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...