Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
GeorgeVII

inget man vill uppleva på sommaren efter ett par groggar =)

Rekommendera Poster

Hur resonerar du nu? Jag hade aldrig velat möta dig efter ett par groggar, oavsett i bil. båt eller på en vattenskoter! Vattenskotrarnas vara eller icke vara hänger för mig inte ihop med en alkoholdebatt, även om det inte framgick klart vem som druckit dessa nämnda groggar..

/ Emil som nu ska ta en grogg, och gå en promenad i snön

Senast ändrad av GeorgeVII | 18 december 2010 | 17:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, fy fabian... inte skulle man vilja ha kustisen efter sig så där efter ett glas vin/öl/grogg.

Tur att man har en båt som klarar gränsen och inte behöver bry sig om den nya idiotlagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är kustbevakningens vattenskoter och jag skojade bara lite.  jag kör inte när jag är full. jag lovar cool

Senast ändrad av Yammamoto250 | 18 december 2010 | 19:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

håller med dig om att lagen är idiotisk. Den gammla lagen funkade bra till att ta fyllon på sjön medans den nya endast straffar vanliga skötsamma människor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En vanlig skötsam människa dricker inte grogg på sjön, den nya lagen är kanonbra! Hoppas av hela mitt hjärta att det blir tusenfallt mer kontroller av nykterhet under 2011!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Principiellt är jag emot dricka alkohol när man för fram ett fordon, oavsett mark eller vatten. Dock anser jag INTE man kan jämföra bil och båt-trafik som man gör i den nya lagen. Jag hade mycket hellre sett ett båtkörkort. Har kört mycket vattenskoter i mina dagar och tycker det är ganska sjukt att man kan sätta en 7-åring på en sadel med 260 hk mellan benen. 0-100 på 3 sek...helt lagligt. vem skulle sätta sin 7 åring på Kawasaki 750!!! Då görs det defenitivt skillnad på sjön och land. Nix, fram med båtkort istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en 4:a grogg är lika mycket starksprit i som 50 cl folköl och det tar du nog en till maten ibland wink Men somsagt jag kör inte full. det var mest ett skämt med skotern från Kustbevakningen.

Senast ändrad av Yammamoto250 | 18 december 2010 | 22:34

post-10007246-1394236578,2562_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju det där med förnekelsestadiet.. wink

Tycker också att den nya lagen är dålig.. bättre att de behållt den gamla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lugn bara lugn.

Du sitter fortfarande kvar i soffan hemma i din bostad. Det du ser är KBV som jagar kanal 5:s båt genom Sotenkanalen i 40 knop.

Allt för att få ett bra avsnitt som lockar tittare som ska dra in reklampengarna.

Än så länge får man sitta hemma i soffan och ta ett par groggar, men vem vet när även det blir olagligt.

Än så länge har ingen KBV nörd fåt sota föra att de körde i 40 blås genom sotenkanalen. Men du, just DU svensson. passa dig j.. noga så inte KBV kommer och tar dig hemma i soffan.

En sida för dig,

http://hejakustbevakningen.se/.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Ge Dig Crabfisch, Du tillför inte längre någonting utan bara förorenar trådar med något vi redan hört 100 gånger från Dig! Kom med något nytt eller låt bli!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Westfjord, du vet ingenting!!

Lagen kom till från hjärnor som inte har ens en båt!! Stå för att du är nykterist, men stå inte för att vi andra ska avstå livets alla fina smaker!!

Jag är den första som bjuder på ett glas vin till sommaren, du är välkommen Westfj.), rött eller vitt).... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ge dig själv och kom med argument istället för att leka storebror.

Utropstecken betyder att du uppmanar och att du tydligen har rätt till det, tråkig attityd som jag tycker du ska lägga av med, här på forumet försöker vi vara trevliga mot varandra.

Numera får vi jagas av KBV även om vi är helnyktra.

Det var inte jag som startade tråden men tyckte vi behövde lite nyanser åt den.

Tycker du själv att det som KBV gjorde i Sotenkanalen är ok?

Och att inget straff har utdelats till dårarna som kör i 40 knop genom Sotenkanalen bara för att få bra bilder?

Troligen så skyddar de varandra och inget straff blir utdömt. Helsjukt.

Enligt trådskaparen så skulle detta kunna var kommande situation där KBV jagar oss fritidsbåtasägare bara för att fånga de som kör båt onyktra. Helt sjukt att lägga skattepangar på att de ska få leka polis med snabbgående båtar.

Nykterhetskontroller för bilar (vilket kära politikerna har jämfört med) sker knappast genom att polisen jagar bilister för att få dem att blåsa.

Vill KBV eller polis få oss att blåsa bör man göra det vid ställen där det inte medför någon fara. t.ex. in och utlopp från hamnar mm. Knappast genom att i hög fart fånga båtar. Sådant kan orsaka olyckor men det verkar du tycka det är värt?

Ändamålet helgar medlen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Naturligtvis vet jag ingenting efter snart 50 års liv, det får stå för dig! Absolut tar jag emot en inbjudan, dricker helst rött och mycket gärna någonting till kaffet också, det kan jag bjuda på.

Nykterist, nä jag skulle ha svårt att ge mig ut på sjön utan att ha med mig alkohol då jag tycker det är väldigt gott, men det går utmärkt att vänta tills man har förtöjt, man kan fakriskt suga långsamt på en bira även ute på sjön utan att komma över 0,2 promille.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Storebror? Jag försökte tala om för Dig att det inte är någon vits att tjata om samma sak i varenda inlägg Du gör och att det tillför nada till sammanhanget. Samma blev det i svaret nu, jag har sett och läst samma saker flera gånger gånger tidigare ii andra trådar ändå klarar Du av att kalla det nyanser!

Och hur det står till med utropstecken så faller väl det under samma regel om att vi inte kommernterar stavning mm i forumet. Något som är normalt nätettikett. Jag kan lika gärna ha snubblat på tangenterna vad gäller utropstecken och Du provar att läsa ut något som i varje fall jag inte avsåg! Prova att läsa själva texten istället för att läsa något mellan raderna som inte finns

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmmmmm.....

Det kunde man inte tro...att Alkoholen förenar människor......

Trevligt!!!!

Jag sätter upp mig på ett glas rött åxå!

/jonas

Senast ändrad av 5756 | 19 december 2010 | 16:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från det ena till det andra, Dom verkar ju ha kul på jobbet iallafall dom där kustbevakarna. Rätta mig om jag har fel men är inte deras uppgifter att hålla ubåtar borta från svenskt vatten samt se till att ingen smugglar knark tjuvfiskar mm mm. Vad hände med Sjö-Polisen? som jag ser det så får Kustis pengar av mig för att vara ute o leka fina dagar och sitta o käka gjass i solen samtidigt som man haffar vanliga skötsamma människor som har varit till gästhamnen och käkat en bit mat och tagit en pilsner och därefter åker hem till ön eller liknande. Känns som polisen sköter detta snyggare och därav får mer respekt av vanliga medborgare. Att stifta lagar som inte tillåter en öl till maten är heller inte att skapa respekt det är idiotisk. PS. kör fortfarande inte full på sjön bara så ni vet. tycker bara i frågan cool

Senast ändrad av Yammamoto250 | 19 december 2010 | 17:02

post-10007246-1394236578,7417_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vannabe poliser som inte vågar jaga något farligare än svensson.

OBS jag anser att det säkert finns många bra KBV som gör ett bra jobb men polisen borde fått resurser till att göra det polisen ska sköta om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det förstod jag, men det är väldigt svårt att låta bli att svara i dessa trådar då ett par tre personer viger sitt liv åt detta ämne och kommer inte att få någon som helst framgång i ämnet, det är bara patetiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fullständigt meningslös tråd, liksom alla andra fylletrådar, finns ju ingen bra lösning på det. alla säger olika och tycker man inte som den eller den så är man kokko. eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bästa lösningen hade väl varit om alla hade tagit sitt ansvar och avstått från att dricka och köra, då hade antagligen inte denna lagen kommit till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det meningslösa trådar som inte kommer att leda nån vart, men å andra sidan vore det ju dumt att inte vädra sin åsikt om man tycker annorlunda än trådskaparen, men visst är det så att motståndarna bara har med sig nån promille av alla båtägare i detta, annars skulle det ju var ett ämne som var debatterat och det är det inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har vi den lag vi har och vi har - precis som Sneggelvesp så klokt menar  - bundit ris åt egen rygg. Det går sannolikt inte att ändra på lagen genom att debattera och/eller gnälla i detta eller andra forum i efterhand så vi kan väl försöka fokusera på sådant som kan vara av intresse och nyttigt när det gäller den nya lagen, alkohol och sjöliv. Några exempel;
- Var kan man köpa en bra och billig alkometer? (så att man kan kolla så att man är nykter)
- Var görs de flesta kontrollerna? (Är det olagligt att diskutera detta?)
- Hur bör man bete sig om supargrannen tänker sticka tidigt med båten dagen efter?
- Kan man bli straffad för att man inte hindrar någon som är onykter att framföra båt? (så är det ju med bil)
mm, mm.

Intressant och skrämmande är att det finns ca 140 trådar som innehåller ordet alkohol (alla handlar inte om att hälla alkohol i kroppen) och ca 70  trådar som innehåller ordet promille bara i detta forum sedan 2005, men jag har inte hittat någon tråd som verkar ha som mål att påverka våra folkvalda... (har iofs inte läst alla)

Nästa lagändring kanske gäller båtregister (ca 60 trådar hittills), här går det ju fortfarande att påverka de som bestämmer. Passa på och gör det ni kan för att få lagen dit ni själva vill.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan väl säga så att de flesta lagar som rör båtar och båtliv är tämligen frivilliga att leva upp till så länge man inte bor precis granne med en sjöpolis eller KBV-station möjligen.

Promillegränser, båtregister med ev. båtskatt till följd går och kommer att gå att undvika ganska enkelt iom att möjligheterna till kontroll är såpass begränsade. Båtregister kommer enkelt att undvikas genom försäkring och registrering i annat helst icke EU-land. Promillegränsen går att undvika genom antingen rätt storlek på båt och motor eller t ex genom att köra med kapell eller annat liknande upp och vara flera i båten, ( alla sätter sig på aktersoffan så fort man ser polis/KBV och ingen körde.

Kommer säkert massa moralkakor på detta som är skrivet 50/50 på allvar/skämt.

Själv ogillar jag skarpt den nya promillelagen som säkert många sätt och ser ingen anledning att ändra mina vanor pga den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra skrivet Mackey!

debatter leder ingen vart när det finns en lag som är till för att följas, lite som Sverigedemokraterna. dom finns i riksdagen vare sig du vill eller inte.

Ett tips på Alkometer är en Dräger 3000, har en sådan själv och den fungerar superbra. Det är snudd på exakt samma som polisen använder, enda skillnaden mot polisen är att dom har en som lagrar testresultaten.

En annan grej jag tänkte på, är inte alla myndighetsbåtar utrustade med AIS? 

om så är fallet så borde ju det inte vara så svårt att gömma sig för dom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja precis så, man ska inte klaga, man ska vara typiskt svensk och tacksamt ta emot.

Precis som alla utförsäkrade får göra.

Eller som de dödsjuka som måste söka arbete.

osv inte klaga, var nöjd.

Aldrig

Givetvis ska friska ha ett arbete och friska ska arbeta och de som är sjuka ska kunna vara sjukskrivna med vettig ersättning och blir man arbetslös ska man kunna leva på det man har rätt att få precis som en fösäkring man betalat för. Tänk att få din fina båt stulen och få en sunkig budgetvariant som ersättning. Utförsäkrad = med att trotts att du slitit större delen av ditt liv och betalat skatt kanske inte klarar jobba och du får sälja båten för att gå till socialen för att tigga.

Vad blev bättre av det?

Och samma med idiotlagen 0,2 som inte kan bevisas lösa ett förbaskat smack.

Givetvis ska fyllon inte köra båt men det finkade med tidigare version av sjölagen. Det har vi redan skrivit kilomtervis om.

Nä ta mig katten att vi ska protestera mot sådant som vi anser är fel. Vägrar vara en tyst mus och bara ta emot. Denna lag är helt sjuk och endast införd i brist på att verkligen ta hand om problemen i samhället. Lovar att det knappast är vi som sakta kör hem i våra båtar på kvällen efter ett par öl som är det verkliga hotet mot säkerheten i landet. Men givetvis betydligt enklare att stifta en idiotlag istället för at behöva ta tag i riktiga problemen. Dags att vakna upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...gäller inte det alla lagar..?
Om alla skötte sig jättefint hade det ju inte behövts några lagar alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Javisst ja - jag dricker inte vin, men jag blir gärna bjuden på en whisky eller öl efter jag lagt till, crabfish.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med, ungefär så funkar det.

Parallell

Därför för att alla inte sköter sig införde man karensdagar vid sjukskrivning. En kollektiv bestraffning för att några inte kan sköta sig.

Bättre hade varit att löst problemet. För problemet var väll de som sjukskrev sig utan att vara sjuka? Eller var syftet att minska utgifterna totalt?

Nu är det så att de som har det kärvt och blir sjuka straffas ekonomiskt.

(inget personligt då jag senaste 10 åren haft 1 sjukdag samt ekonomiskt funkar det bra ändå)

Jo sjuk blir man ibland och oftast kan man jobba ändå. Har dock tidigare haft jobb där det varit omöjligt att arbeta med relativt måttlig förkylning. Många har det så och använder då ledig tid (inarbetad tid, semester mm) för att rädda ekonomin. Ska det vara så?

Eller att tvinga ut långtidsjuka eller obotligt sjuka till att söka arbete när problemet snarare var att man sjukskrev friska lata personer. Det var väll de lata man skulle satt åt eller?

Ungefär lika dumt som införa en 0,2 lag för det som inte går at visa fakta om. Vad var problemet där?

Nej till kollektiv bestraffning för att några rötägg inte sköter sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, och om alla anpassade farten på vägarna efter förmåga och väglag hade det ju inte behövts lagar om det. Och om man anpassade sig efter hur mycket alkohol man tål innan man sätter sig bakom ratten på bilen hade det inte behövts några promillegränser i trafiken. Skitdåligt att jag inte får köra lite för fort halvpackad i min bil bara för att andra inte sköter sig!
Skitsmart resonemang...
Not.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...