Br0m 0 Postad 17 December , 2010 Tänkte byta motor i min båt en Parad 810. 8m lång ca 2,6 bred väger ca 2400kg med en B20 (AQ130c) KOmmer att göra allt jobb själv. motorn kommer vara beggad ,har tänkt en b30(aq170) för den är snarlik till storlek å vikt. MEN är det så törstig? Hörde av en släkting, som sa att ska jag skulle försöka hitta en 31 ,32. Vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 17 December , 2010 aq151c skulle jag nog sattsa på. B30 är ju kända för att vara riktigt törstiga och ha dålig tillfölitlighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 18 December , 2010 ...har tänkt en b30(aq170) för den är snarlik till storlek å vikt... B30 är ju i grova drag en B20 med två extra cylindrar, så den bör både vara betydligt längre och tyngre, för att inte tala om att det är en stenålderskonstruktion med måttligt genomtänkta förbränningsrum vilket leder till att den egentligen inte kan vara bränslesnål. Men det beror ju på vad man jämför med. Vad heter 16-ventilsmotorn baserad på Volvo B230/B234? AQ171? Där snackar vi åtminstone senare delen av 80-talet när topplocket designades... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 18 December , 2010 B30/AQ170 är en mycket gammal motor, slutade tillverkas orkring 1978 och är inte bränslesnål. Även den modernare 16 ventilaren AQ171/251DOHC är rejält gamla, slutade tillverkas 1992. Dessutom har 16 ventilaren en unik avgaslimpa som endast finns som orginadel, kostar cirka 16000:- kronor... Annars är det en trevlig motor men vissa unika reservdelar börjar bli svårare att få tag på. Om du skall byta motor kanske det är ide med en något modernare motor? Visserligen kostar det mera men annars är risken att ditt arbete är i onödan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 19 December , 2010 du har inte tänkt hitta en renoverad diesel istället ? jag menar, båten är ju ganska stor. Kanske en renoverad fin ad40b eller en ad41 skulle sitta bra. Vad har du för budget ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Br0m 0 Postad 22 December , 2010 ad40 är STOR. ad31 kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 23 December , 2010 ad40 är ganska stor visserligen..men ad31 ärju fyrcylindrig, men ev kanske aningen i underkant, såvida du inte nöjer dig med ca 10-12 knop. Men att ge båten en annan bensinare typ B30 Volvo är väl som att ge den konstgjord andning. Alternativet är ju att hitta nån begad mercruiser V6 eller V8 med bara några år på nacken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BellaFalcon 0 Postad 11 Januari , 2011 Tänkvärt kan vara att själva grundkonstruktionen (bortsett från motorstyrningen/insprutningen) är modernare i en AQ171 (251DOHC) jmf med en Mercruiser 4:a el 6:a som i grunden är 40 år gamla gjutjärnsklumpar..... Jämför effekt per kg motor i en 171:a med Mercuiser 6:a som inte ens kan stava till dubbla överliggande kamaxlar. Senast ändrad av BellaFalcon | 11 januari 2011 | 23:29 Senast ändrad av BellaFalcon | 11 januari 2011 | 23:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser