Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
maxxan

Ipad

Rekommendera Poster

Qstarz GPS mottagaren sänder ju också positionen med 10 hz (10 gånger i sekunden) vilket ger en betydligt bättre positionering framförallt vid gir.

Och visst har positionen betydelse om det är 6 eller tio meter.

Ju bätter positionsgivning ju säkrare navigering med GPS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom sjökorten du navigerar efter har allt för dålig noggranhet. du behöver betydligt större säkerhetsavstånd för en säker navigering.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt att sjökorten i vissa fall kan visa fel upp till som sämst 50 meter. men med en bra GPS mottagare kan jag gå närmare den 50 metersgränsen än med en GPS mottagare som har en större felmarginal.

Dessutom kan jag på de stället som jag tidigare passerat och konstaterat att sjökorten har liten felmarginal gå betydligt säkrare.

I farleder och hamnar är ju sjökorten betydligt bättre än dessa 50 meters felmarginal.

Jag kan ju också i de flesta moderna programvaror för navigation gå över på flygfoto för att jömföra sjökort och karta vad det gäller kustlinjen.

Så visst är det värdefullt med en GPS mottagare som visar bra positionering.

Qstarz GPS mottagaren har också fördelen att ta emot betydligt flera satelliter för att räkna in rätt position.

Sjöfarten använder ju DGPS just av den anledningen att man skall ha en säker och bra positionsangivelse.

Att ha bästa möjliga position är ju inte minst väsentligt om fartygen använder AIS transponder och sänder ut sin egen position till omgivningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du vet säkert vad du sysslar med. Det vet jag också.

Dessvärre finns det allt för många som har en överdriven tro på tekniken. Ju finare elektronisk utrustning dessto mindre ansvar behöver man ta själv.

Jag har alltid digitalt sjökort på pc med GPS-puck och även en plotter i sittbrunnen, när jag seglar. Går jag nära grunden, som jag ofta gör, är det inte elektroniken som avgör. Det är jag själv med hjälp av ögat. Dessutom har jag alltid papperssjökort till hands.

Elektronik är bara ett hjälpmedel. Man kan ju i varje fall i efterhand se var man gick. wink

Men jag är nyfiken på Ipad i stället för pc till den inre styrplatsen.

AIS vill jag inte ha för de båtar jag kan se, utan för dem jag inte kan se. DVS ute på havet, där det inte finns nån mobiltäckning, och även nån gång vid dimma.

tommy

Senast ändrad av toaen | 30 januari 2011 | 11:56

post-945-1394236605,3595_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med iPad och programvaran iNavX kan du ju gå över och navigera på Google Earth som ett komplement till sjökortet.

Se bifogad bild som inte är från iPad utan från PC med Fugawi Marine ENC och BSB sjökort med Lantmäteriets flygbilder från Google Earth.

Självklart skall man inte enbart navigera på Google bilder men det är ett gansk kul sätt att försiktigt ta sig fram och upptäcka nya ställen i skärgårdarna. Uppgrundningarna och grynnor syns som ljusare fält i flygbilden.

Här kan man ju också kolla att sjökorten stämmer med flygbilden (som ju är så nära verkligheten du kan komma).

Fritt fram för nya upptäckter.

post-10001098-1394236605,9682_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjökorten hemikring stämmer nog ganska bra. Området är ju uppmätt ganska nyss och med mordern utrustning. wink. Jag har för mig att det var så sent som 1954 eller om det rent av 1956. smiley

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjökorten laddas ned till iPaden när du köper från AppStore, så på den punkten ja. Men var det inte så att iPad utan 3G inte har någon GPS-mottagare? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ut som att det finns digital kompass.

Platsfunktioner
  • Wi-Fi
  • Digital kompass
  • Assisted GPS (Wi-Fi 3G-modell)
  • Mobilnät (Wi-Fi 3G-modell)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är du rökt. Jag kollade också och iPad utan 3G har ingen GPS-mottagare. Möjligen kan du komplettera med en Bluetooth-GPS, om nu inte Apple har begränsat Bluetooth-stödet så att det inte stödjer serieport över BT.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr har iPad utan 3G ingen möjlighet heller att ta in GPS mottagare via BT.

Det enda sätte som jag känner till är att gå via nätverket under förutsättning att du har programmet iNavX.

Du kan altså ha en Laptop eller Mac nere i båten och koppla ihop den med din iPad med programvaramn iNavX.

Har du då en GPS inkopplad till datorn får du via nätverket för att få  GPS signalen in i iNavX.

I Båtens dator (PC) bör du då ha en programvara som kan hantera GPS signalen och skicka ut den via nätverket. t.ex GPSgate.

Det finns också en gratisversion som fungerar bra,  Virtual serial Ports Emulator

http://www.eterlogic.com/Products.VSPE.html 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det på det viset så är ju en Ipad fullständigt meningslös. Får nog satsa på en riktig dator med en statisk hårdisk och plattskärm. Det är ju en fördel med en navigationsapplikation som fungerar när man skall använda den

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ipad:en har GPS inbyggd om man har 3G i den. Den modellen är lite dyrare..

Det finns 2 modeller.. en med bara WiFi och en med WiFi och 3G.

Kör man snikvarianten så får man nog göra som tipset i inlägget ovan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det innebär väl at det måste finnas täckning för 3G - eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, gps:en fungerar oberoende av 3G-täckning. Se till att ha ett navigationsprogram som laddar ned kartorna till Ipaden (det gör Navionics/Inavx/88Sea) så behöver du inte 3G-täckning för att navigera.

Kör du t ex Google Maps som hela tiden hämtar kartan online måste du däremot ha 3g-täckning.

Max

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla.
Efter mycket sökande har jag nu hittat ett vattentätt fodral till min Ipad.
Det jag tittat på innan är ett för 3500:- som visats på mässor mm, men tycker det är på tog för dyrt.

Jag har precis beställt ett för drygt 500:- som verkar lovande.
Bara ett tips till er andra som letar.
http://www.hrmarin.se/vattentatt-ipad-fodral-p-2037.html

(OBS: jag har inget med företaget att göra)

Senast ändrad av Slutlekt | 13 april 2011 | 01:57

post-10012108-1394236680,5078_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man komma undan billigare så välj en android-platta,
Dock är mitt råd att vänta tills nästa år då plattorna har sjunkit i pris och blivit stabilare med nya Honeycomb!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag hade förra säsongen en Asus miniPc, Fugawis navigationsprogram samt en USB-Gps. Det gick bra vi såg vart vi var och kunde i efterhand följa vår rutt. Men det var lite omständigt att varje morgon koppla upp systemet med laddning, kasta ut gps:en på rufftaket, vänta på att allt skulle starta upp (2-3minuter minimum) samt det största problemet..... det var svårt att se tydligt pga att skärmen var så mörk.

Igår var vi då ut på årets första sväng. I en hållare framför förarbordet står en Ipad2 32Gb 3G, med Navionics Europe HD programvara. Det tar och jag skojar inte 5 sekunder innan allt är igång inkl full Gps positionering. Batteriet räcker ca 11 timmar!!!! med skärmen på hela tiden. Ljusstyrkan på skärmen räcker fullt om man som vi har en ruffad båt, i en öppen dito kan nog direkt solljus ge vissa problem.

Kostnader.

Ipad                                                                6395:-

Program Navionics                                          329:-

Telia Refill surf 12mån 0,5 Gb/mån 6Mbit       499:-

Programvaran var en angenäm överraskning, snabb och mycket exakt fast å andra sidan har det kanske med hårdvaran att göra? Kanske inte det mest avancerade som finns men väldigt lättanvänt. Jag sitter just nu och lägger in Favorites på alla tips på bra ställen att åka till i sommar.

Min Padda är här för att stannacool

Northtorp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Jag har haft Inavx i min iPhone i 3 säsonger och är nöjd. Första sommaren så var inte GPS helt synkad med sjökorten ibland men med uppdateringar av både telefonens mjukvara och Inavx så var det proeblemet borta från sommar 2. Jag uppdaterade inte kort inför sommar 2 utan körde vidare med dom gamla. I år funderar jag på en iPad, fick prova en kommpis förra sommaren med Navionics. Nu har jag köpt ny båt för många pengar så jag valde att uppdatera min gamla iPhone tillsvidare, kanske köper jag en iPad under sommaren men anars kommer man långt med IPhone. Har nya pappersbåtsportkort i tillägg. Bra som reserv och bättre att planera turer på.

Däremot är jag tveksam till Navionics, det är mycket fel i deras sjökort vilket min vän med iPaden har upptäckt och nu var det t om en artikel i någon tidning ang det har jag hört! (svensk tidning)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar som plotter tillverkarna kommer att få sänka sina priser rejält om dom inte ska bli helt utkonkurrerade... Ipad har kommit för att stanna, o bara bli bättre för varje version.

Nästa gång jag köper plotter vet jag vad det blir...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Paddan funkar galant som plotter. Jag har iNavX navig.system installerat samt en prenumeration på sjökorten (Soltek), tot ca. 800 Kr. Sjökorten laddar du sedan ner i paddan och du är därmed helt oberoende av en teleoperatör. Sjökorten omfattar då hela svenska kusten, Gotland, Mälaren, Åland och de finska vattnen. Köp inget billigt system för 7 kr på appstore. Bara skräp.

iNavX funkar blixtsnabbt, och med hög precision. Jag har haft samma system på iPhone, men den är lite väl liten för praktisk navigation.

16 GB är mer än tillräckligt, rastersjökorten tar väldigt lite plats. iPad2 har högre upplösning på bildskärmen och något längre batteritid, men i praktiken betyder det ingenting. Det största problemet ar att GPS:en i små handhällna prylar drar vansinnigt mycket ström. Du bör ha en cigg.laddare tillgänglig annars tar batteriet slut efter ca 2-3 tim!! (normalt räcker ju paddan annars ca 10 tim).

Ett annat problem är du på något sätt måste skydda paddan mot stötar och vatten. Jag har vattenskyddat min genom att stoppa den i en genomskinlig plastpåse (sk. kokpåse med kraftigare plast). Funkar perfekt!! Annars köp ett vattentätt skal, kostar mellan 500 - 3500 kr.
Jag köpte min padda på Tradera för 2700 kr, inkl div. tillbehör, kvitto och garanti kvar.

Aha...hittade nu på http://www.aqua-life.se ett som det verkar, bra, vattentätt fodral till paddan. Pris ca 290 kr!
Annars funkar faktiskt kokplast-påsen riktigt bra. Touchfunktionen på skärmen är inte alls påverkad. Stoppa in en sån där liten påse med silikatgel så håller man fukten borta!

Jag ser elektroniken som ett komplement till den verkliga navigeringen med papperskort, ögon och tummen på plats i kortet. (Ser ju fan bara larvigt ut när motorbåtsnördarna vrålar fram över fjärdarna med blicken på en liten TV i st f att njuta av guds fria).

Nackdelar med paddan:
-Kort batteritid
- Lite klen bild i full sol (men helt OK)
- Stöt-, fukt- och vattenkänslig (väntar på en rugged marinpadda)
- Saknar Hydrograficas specialkort (men finns tydligen en lösning för PathAway-programmet..??)

Navigare Necesse Est      /Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I tråden förekommer två olika batteritider med GPS, 2-3h resp 11h. Beror skillnaden på om man kör ettan eller tvåan? Fler erfarenheter vore bra

Senast ändrad av -Torsten- | 10 maj 2011 | 16:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt Tjippman tjåtta

Det största problemet ar att GPS:en i små handhällna prylar drar vansinnigt mycket ström. Du bör ha en cigg.laddare tillgänglig annars tar batteriet slut efter ca 2-3 tim!! (normalt räcker ju paddan annars ca 10 tim).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är med Hydrographicas kort i en iPad/iPhone?

De finns inte med i Navionics, kan jag konstera efter ett ha installerat både i iPhonen och iPaden
Och jag ser ingen info om det om kan kör iNavx heller.

Någon som vet hur man gör? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Ja min iPhone måste ha laddning annars så är batteriet slut på en 2-3 timmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De finns med i Navionics appen för Android iaf. Jag har den installerad och har jämfört mot papperskort och mitt Garminkort. Har appen som kul grej och rent nödkort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För du som har Fugawi och Hydrographicas kort eller andra sjökort kan appen från PathAway var ett bra alternativ. I Fugawi kan du skapa filer i PRC formatet (som PathAway använder sig av) och exportera till den iPad.

På så vis kan du använda även Hydrographicas originalsjökort i din iPad.

När det gäller batteridrifttiden i iPad har jag den erfarenhetan att visst räcker batteriet i Pad 6-8 timmar men det är viktigt att man inte använder mera bakgrundsbelysning än som är nödvändigt.

Jag har också konstaterat at min ett år gamla iPad har något sämre batterikapacitet nu en när den var ny. Kanske det är dags att byta till nytt batteri.

Här finns tips hur du förlänger drifttiden på iPad  http://www.apple.com/se/batteries/ipad.html 

Ytterligare tips: När du laddat ner alla sjökort och använder iPad som Navigator så stäng av både 3G och WiFi för att utöka batteritiden.

PathAway appen finns att köpa på iTunes och kostar ca 25 USD.

PathAway appen kommer inom kort (slutet av maj) även för Android telefoner/läsplattor. Även de läsplator som har OS Hanycomb version 3.0 stöds av programmet.

Info om PathAway kan duhämta här

http://www.pathaway.com/ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vafan..

När jag jämför Rödlöga och Norrpada så ser jag att tvåmeterskurvan i Navionics är misstänkt lik Hydrographicas. Så detaljerad är den inte i andra kort och den kan bara vara från Hydrographica. Men vissa stenar saknas eller ligger på en annan plats om man jämför med Hydrographicas kort.
Och strandlinjen är ibland helt olika. Och då är  korten uppdaterade, de fel som en båttidning redovisade finns inte kvar. Skumt... 

Man får nog köra med iPad/iPhone som backup tillsvidare. Jag har en helt ok Garmin (där Hydrographica finns med) plus en laptop med deras kort. Laptopen vinner när man jämför tack vare sin stora skärm. iPaden skulle nog ligga med i topp om jag kände att korten var av samma kvalitet.

Det går kanske med en del mekande att få till det med andra programvaror i iSakerna, men det får vi ta en annan gång. En sak jag har konstaterat som ganska ny (halvår) Applekund är att man inte behöver meka så våldsamt mycket med prylarna, de bara fungerar. När man vant sig vid det så slutar man meka...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, och Northtorp som har en Ipad2 skriver ovan: Batteriet räcker ca 11 timmar!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag drog också slutsatsen att det är Hydrographica även om inte allt stämmer med papperskorten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...