Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
persand

Segel från Furlexrulle på båt med Hoodrulle

Rekommendera Poster

Jag kan ev köpa ett begagnat försegel till min båt. Detta har suttit på en båt med Furlex rullsystem. Jag har Hoods rullsystem. Är det någon som har en känsla för om det kan passa?

/Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju frågan om förlikets grovlek.

Hade en båt med Furlex på förstaget. Monterade ett kutterstag när jag satte på peke och köpte en Plastimorulle (på Hjertmans julrea) där jag satte kryssfocken. Det visade sig att Plastimorullen skulle ha grövre förlik än Furlexen. Focken rappade ur likrännan ett par gånger. La på en spinakertape runt förliket. det blev ju dubbla lager. Dessutom revade jag alltid focken ett par varv när det blåste lite mer.

Har du otur är det grövre förlik på Hoodrullen. Det går ju att låta byta förlik, men det kostar nog ca 1000 kr.

tommy

post-945-1394236575,817_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde tvätrom; Jag har en furlex-rulle och köpte en begagnad fock som jag har för mig hade suttit på en Hood-rulle. Den går lite trögt i furlexen, men går att hissa.

Jag misstänker därför att hood-rullen skal ha lite grövre lik än furlexen, men att det rör sig om en mm eller så. Det borde innebära att ditt segel borde fungera ok.

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...