Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
GurraP

Hur ska jag förtöja båten i sommar?

Rekommendera Poster

Hej jag har lite problem att komma på hur jag ska förtöja min nya båt i sommar, båten är en Höga Rodd 440. Problemet att båten ligger i en sjö med reglerat vattenstånd, så det kan variera 2-3 m mellan vår och höst. En sak som jag kommit fram till iaf är att grejjorna måste upp under vintern annars plockar isen allt till våren, är det någon som har några tips hur jag ska få till någon bra lösning. Har kollat på flybryggor och bojar men känns som det oxå blir problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som om det är läge att ha båten på en trailer.
Men, du har väl inte den enda båten i sjön? Hur gör alla andra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok men det känns inte så roligt heller då det är ca 1,5 mil från stugan till en båtramp. Det ligger mest små båtar i sjön som är uppdragna på land eller på ramper, så har jag sett nån som ligger på svaj vid boj oxå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ser stranden ut där du skall ligga?

Är det långgrunt så strandlinjen flyttar sig när vattnet sjunker?

Bild?

Det fanns ett inlägg för ett tag sen om en finsk inovation. En höj och sänkbar ponton, där man körde på båten och lyfte upp den ur vattnet. letade lite efter den tråden men hittad den inte.

Allt är ju relativt, men din båt är ju ändå ganska liten, sett ur mitt perspektiv.

Är det långgrunt så är ju upptagning ett alternativ. Under mitt letande hittade jag denna tråd. Se inläggen längst ner. www.maringuiden.se/forum/;thread=197740&highlight=upptagningsramp

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I den nordligare delen av vårt land är det vanligt med båthus, en enkel oisolerad byggnad som ligger i strandkanten. Då slipper man problemet med varierande vattenstånd och man får också en naturlig vinterförvaringsplats för båten.

Båten dras in med något typ det toaen länkade till. Den kan antingen ligga på en vagn med gummihjul eller så går vagnen på skenor.

I lyxvarianten ligger båthuset över vattnet och båten körs in för att sedan lyftas upp och hänga någon halvmeter över vattenytan.

En annan fördel med båthuset är att där kan du också förvara prylar, flytvästar mm. Detta är som sagt en vanlig konstruktion i norr där många sjöar är reglerade och vattennivåerna kan varierar stort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen. Det är en ganska brant slutning ner till vattnet, där det är en smal strand ca 2-3m. Det blir djupt på en gång så jag tror det blir problem att ha upptagningsramp. Hittade dom här bryggorna www.jetdock.com såg riktigt fina dock är ju säkert priset i överkant.

Tomas99 Vi har tyvärr inte strandtomt, och så är det nog inte möjligt att bygga ett båthus där heller.

Går det att fixa nån lösning med en förtöjningsboj, själva bojen måste ju upp under vintern. Är inte så sugen att ta ett vårdopp varje år och gräva efter kättingen i sanden på 3m djup?  

Får väl kanske börja se mig omkring, kanske nån snäll granne har bättre läge för en upptagningsramp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar alltid ha en lina från kättingen/bojen och in till bryggan.

Om du sätter en lina i kättingen och schaklar fast kättingen i underkant bojtenen och drar in linan till land, så är det bara att lossa schakeln som håller bojen och släppa ner det hela på botten. På våren är det ju bara att lyfta upp kättingen och schakla fast den i bojtenen igen.

Jag brukar alltid ha fasta förtöjningslinor som är schaklade i underkant bojtenen, med det finns ju delade meningar om detta.

tommy

post-945-1394236575,4101_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det hade jag inte tänkt på det kan ju funka. Jag har funderat på en sån här lösning med en boj så man kan dra ut båten mot bojen, och dra in den till land igen när man ska åka ut.

post-10009425-1394236575,4683_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förrfannsdetentypavbojsomsjönknärtemperaturennärmadesignollan.Denskullavarabraomdenfungerarfelfrirr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Släng skiten och skaffa dig en riktig datorwink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du menar antar jag:Slängskitenochskaffadigenriktigdatorwink?

Senast ändrad av sunerotting | 15 december 2010 | 15:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gockemannen:
Blir ju iaf ett kort rappt inlägg på det viset ... :)

Till saken, iom omläggningen nyligen finns en något kryptisk funktion benämnd källa. Den tillåter vad jag förstår manuell redigering av textstorlekar, radavstånd etc. ((Hade själv framgång med att via lite experiment ändra inklistrat textformat-kodning då jag ännu använde webläsarn IE, i nyanskaffade Firefox (pga gratis reklamfilter) behövs däremot o dessbättre inte detta fiddlande.))

Kanske kan du också till nöds labba lite och hitta en rimligt enkel metod för att få hyfs på kråkfötterna ?
Bara en fundering ... ??

/ Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 15 december 2010 | 15:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det fungerar alldeles utmärkt att hala ut båten till en boj på det sättet som du beskriver.

Jag hade under 1960-talet annsvar för min scoutkårs två jullar och dessutom en egen båt, en PoP16. Vi hade de tre båtarna liggandes på det sättet och det fungerade alldeles utmärkt i många år. Det var bara en dag, den dagen den sk höststormen 1969 härjade här på västkusten med vindstyrkor på över 36 m/sek. Hur mycket det var i byarna vet jag inte. Först från syd. Sen mojnade det ett tag och vi kunde med kustbevakninges hjälp bärga den minst skadade båten. Sen kom stormen igen men nu med en vindriktning från nord. Min egen båt och jullen på bilden blev skrot.

Under normala förhållande fungerar metoden alldeles utmärkt. Linorna kompenserar ju även för de olika vattenivåerna över tiden.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju skriva ordentligt om du bara anstränger dig smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...