Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
kreta

D3 Arbetstemperatur

Rekommendera Poster

Har en Volvopenta  D3 som aldrig uppnår arbetstemperatur. Vid tomgång kommer den upp till max 40 grader. På 2000 varv upp till ca 60 grader. Då jag varvar upp till 3000 varv kommer den upp till normal arbetstemp. men så fort jag drar ner gasen återgår tempen till ca 60 grader. Är det normalt på en sådan motor? Är det skadligt för motorn? Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med vad har du avläst dessa tempar?

Tempmätare som levereras med motorer är mycket grovt indelade tex. 40 60 100 ger bara en fingervisning om motortempen i stora drag.

En vanlig modell med vitt grönt rött fält motsvarar det gröna fältet ca 5 grader.

Jag ser ingen orsak till någon oro hos din motor.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte normalt om du har sötvattenkylning iaf. Jag gissar att du både har analog och digital mätare som orginal och då har du rätt bra koll på tempen. En motor drar mer bränsle vid lägre temp och själv undviker jag att ladda turbon innan motorn har blivit varm. Tiden för våran D3 att bli varm är ungefär samma som om motorn satt i en bil och den håller sedan normal temp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en termostat som är OK ska inte tempen variera så mycket.

Visserligen kan påkopplade gångvärmare, varmvattenberedare, oljekylare och liknade sänka en motors temperatur om den är mycket lågt belastad men det låter mer som trasig termostat om temperaturen är svår att få upp.

Termostaten ska ju strypa kylvattnet och reglera så det hålls på en jämn lagom hög temperatur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag noterade liknande symtom på vår D3 i år och har reagerat på att temperaturen rört sig i ett stort spann, speciellt kring vår och höst när vattnet var kallt. Jag har däremot inte kommit fram till att det skulle röra sig om något onormalt egentligen.

Verkningsgraden i en modern diesel dom D3:an är ju dessutom ganska hög vilket resulterar i lägre temperatur. 

Ska tillägga att vi har vattenberedare och använde förmodligen gångvärmen. 



Senast ändrad av anylen | 15 december 2010 | 21:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! jag har en digitalmätare också! Båda visar lika! Tyvärr så måste jag belasta motorn fast den är kall. Först då uppnår den arbetstemperaturen. (sliter på turbon etc.) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja! Sötvatten kylningen är standar! kan det bero på att jag har både vatten och luft värmarna kopplade i systemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med! jag byte termostat men det hjälpte inte. Och motorn är ny! Penta bryr sig inte heller. de lovar att de skall återkomma men aldrig............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkninsgraden i en modern diesel som D3 är ju dessutom hög vilket resulterar i lägre temperatur ?? hahah du borde lära dig lite om termodynamik.och dieselmotorer

Ju varmare man kan förbränna bränslet i en diesel ju bättre verkningsgrad!

Baksidan är ju varmare förbränning ju mer kväveoxider, där av SCR teknik på mordena fordonsmotorer, man har ökat förbrännigstemp och tryck efterbehandlar avgasrena med urea.

Därav lägre bränsleförbrukning och bättre torqe back up!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du Dieseldoris, att dieselmotorer producerar mycket värme eller.... är det därför man måste ha tillsatsvärmare till alla dieselbilar för att kunna hålla motortempen och få värme i kupen,,?

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vill jag tro att dieseldoris är ett forumtroll, för hur en diesel fungerar verkar han inte ha fattat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man börjat serieproducera motorer som ska köras med tillsats av Urea och har man då en separat tank eller häller man bara i ämnet i tanken? Minns att MB låg långt framme med Urea tidigare. Pink i tanken låter konstigt men vad gör man inte för renare avgaser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja onekligen, men nu har ju dessvärre 'DieselDoris' (trots sin otrevliga och nedsättande ton) en poäng här. Uppenbarligen får  man passa sig noga för hur man uttrycker sig även på fredliga forum. 

Vad jag egentligen borde ha skrivit är att moderna turbo-dieslar producerar mindre överskottsvärme. En effekt av att avgaserna återcirkuleras, bl.a. 

Den som vill veta mer får googla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FPT / IVECO har serieproducerade motorer som man använder SCR-teknik på sedan 2003, så ja det är väldigt vanligt idag. Nästan alla tunga fordon idag använder den tekniken för att klara utsläppen av NOX ( kväveoxider ) som bildas vid hög förbränningstemperatur, vilket är dieselmotorns akilleshäl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idags läget anväder man sig av två tekniker för att unvika NOX i emissionerna ja tre men dom absolut vanligaste är EGR och SCR. dom två teknikerna skiljer sig åt.

tredje är Miller tuning, men är väldigt ovanligt idag

EGR, man återsirkulerar avgaserna genom en kylare som är kyld av motorns kylvätska, fungerar som en intercooler, genom att återleda avgaserna så sänker man förbräningstempen och unviker NOX, detta är dock inte optimalt för man utnytjar inte all energi i bränslet.

Denna teknik har man valt på mindre motorer sås om personbilar etc där man inte vill ha dubbla vätskesystem

Den andra tekniken är SCR, vilket gör att vi kan elda bränslet jättevarmt och få ut mer energi ur brännslet.Då man inte behöver bry sig om NOX innan catalystorn. idag har man högpresterande motorer med SCR där man använder kolvar av stål istället för aluminium just för att vi eldar bränslet så varmt.

Generellt är en motor med SCR teknik ca 15% snålare med bränslet jämfört med en motor med EGR. Normalt förbränningstryck i cylindern i en EGR motor 145 bar SCR 185 bar just för höggre temperatur på förbränningen.

och det var inte min mening att vara nedsättande, bara att jag blev en smula full i skratt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på att medeleffektuttaget på din bilmotor är mycket lägre en för din motor i båten, hade du petat i 6-växel och tryckt gasen i botten i bilen hade du inte behövt värmaren.

Dessutom har du ju inget vattenkylt avgasgrenrör el turbo i bilen, vilket absorberar mycket av värmen.

Hade du låtit din motor i båten gå med samma låga effektuttag och inte haft något vattenkylt avgaseri så hade du haft samma effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...