Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
Westfjord26

Fylla på hydraulolja

Rekommendera Poster

Har precis installerat hydraulstyrning och har bara påfyllningen av hydrauloljan kvar att göra, eller skall man vänta med det tills en dag det inte är svinkallt med tanke på att den expanderar av värme och då lär pysa ut delvis?

Edit:stavar som en kråka....

Senast ändrad av Westfjord26 | 13 december 2010 | 19:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Hahaha, jag läste helt fel! FYLLA på hydraulolja. Hur många promille kan det bli? 

Vänta du med din fylla till värmen kommer. wink

PS: är inte hydraulolja giftigt att dricka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är fullt förståeligt efter den sista tidens utveckling på forumet, det finns väl tre gubbar till på forumet som klickar direkt på tråden, tack för svaret!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hydraulolja brukar ju ha en viskositet som gör att den är ganska tunnflytande, vilket innebär att det inte bör vara några problem med att fylla upp systemet redan nu. Det borde väl för övrigt finnas någon form av expansionsutrymme i systemet också, så att det kan användas både vinter och sommar om man skull vilja, utan risk för läckage. För egen del tycker jag det är bäst att göra helt klart när man håller på med någon installation, annars finns alltid en risk att man glömmer något senare. Jag kan också tänka mig att det är bättre att ha systemet fullt av hydraulolja, än riskera att kondensvatten vid temperaturväxlingar gör att du får korrosionsskador inne i systemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så var man då klar med detta projekt, men det tog ett jäkla tag att få ur all luft, men nu när man försöker ta tag i rodret går det inte att rubba, förhoppningsvis så skall man väl hinna krama en snus i sommar utan att komma helt ur kurs!laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haver du fixat någon nödstyrning?

Jag har t-kopplingar på ingåend på cylindern kopplade så att  Tena är anslutna via en kran som måste vara stängd. När kranen är öppen pumpas oljan förbi cylindern och åter till rattpumpen.

Fallerar något, eller jag vill styra med rorkult, öppnas kranen och rodret går att vrida.  Funkar också som stöldskydd, öppen kran ingen styrning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har samma lösning som du, men skall fixa fästet på nödstyrningen då det nu är annan vinkel på roderarmen för att hydraulkolven skulle få utrymme, detta fixas under veckan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...