detskaga 0 Postad 13 December , 2010 Sedan 6 mån tillbaka tog vi beslutet att vi skall ge oss av för en riktig långsegling om ca 5 år vilket innebär att vi börjat spara planera efter bästa förmåga. ex är att det är 15 grader innomhus och -12 ute, bestämde oss för att börja elda med ved för att spara pengar och nu är det nog dags att tända panna igen. planen är att renovera klart huset sälja det för så mycket det går sedan ge sig iväg så länge det är möjligt. För ett par årsen skaffade vi en liten segelbåt 21 fot för att få lite sjövanna vilket medförde att vi halverade tiden som vi skulle ge oss iväg på 10 år blev 5 år har nu skaffat oss en 29 fotare för att kunna få lite mer erfarenhet på lite längre turer. Förstår inte hur man lyckas planera och komma i väg på bara ett år stor eloge till er alla som gjort det. Ni som gått igenom det och varit eller är iväg på väg, lite uppmuntran önskas i denna kalla vinter dag. tips om en bra länk eller bok mottages tacksamt. mvh reidar som är fast besluten och kämpar på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 13 December , 2010 Åh, du är väl inte mer skogstokig än andra som går i samma planer. Själv har jag en tio-årsplan, jag åker 2021 och tänker då stanna ute så länge jag kan. Jag har köpt en sommarstuga som jag håller på att vinterbona och renovera så att jag skall kunna bo där året runt, jag tänker sälja huset i vår. All planering, allt man gör, har som syfte att spara pengar och skaffa de erfarenheter man behöver. Alla beslut man fattar gör man med målet i sikte. Till slut är man där, kan byta sin livsstil och dra iväg. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 13 December , 2010 Som jag ser det är ett beslut och sedan en plan det som säkerställer att det händer! Då verkar ni inte alls tokiga... och det finns mycket att läsa på nätet. De som har eller är ute och seglar skriver om sina erfarenheter - så det är bara att ta till sig. Tips i övrigt är att gå med i en eller bägge av de två oceanseglarklubbar som finns i Stockholm resp Göteborg. Likasinnade som säkert kan svara på frågor också. SXK Medelhavsseglare har, vad jag förstår, ett större fokus just på Medelhavet men även där finns säkert erfarenheter. Lycka till !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 19 December , 2010 Inget av dom. Ni har tagit ett alldeles utmärkt beslut och så länge ni jobbar mot målet så kan inget gå fel, däremot kan ju planen ändras under tiden Själv är min plan lite längre då jag satsar på att komma iväg om 8 1/2 år.... men om det blir får tiden utvisa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rallisaari 0 Postad 24 December , 2010 Hej! Vill bara säga en sak. Bestäm er och kasta loss så fort ni kan. Vänta inte på att båten ska bli färdig(för det blir den aldrig!) eller att ni hunnit köpa det senaste och tuffaste prylarna...då kommer ni aldrig iväg. Det svåraste är att bestämma sig. Vi bestämde oss för att dra iväg hösten 2009. Den 11 augusti 2010 kastade vi loss. Vi sparade pengar i ca 6 månader genom att dra in på utgifterna. Flyttade bl a ut och bodde i husvagn då. Vi gör en budgetresa genom att ha en liten båt (allegro 27) och inte slösa pengar på hamnavgifter mm =) Vi befinner oss för nuvarande i Afrika,Marocko, Rabat....Det tog oss 4 månader hit. Planerna var att vi skulle vara borta 1 år men det blev förlängt till 2 år i dagarna...vi vill inte stressa. Go small,Go now är värt att fundera på. Så för att svara på om man är knäpp eller bara tokig...Själv hade jag blivit både och om vi inte hade kastat loss! =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 24 December , 2010 Kul, har lagt er som bokmärke och ser fram mot lite berättelser om hur det går Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 26 December , 2010 Visst kan jag hålla med lite om att Go small, go now. Men jag tycker det är lite bättre att Go medium, go pretty soon). Iaf om man vill ha lite mer komfort. Beror lite på hur mkt tålamod man har. Så här såg vår tidsplan ut när vi började planera. 2005 (runt oktober månad): Bestämmer oss att vi ska segla jorden runt. Har tänkt oss katamaran i storlek runt 42-46 ft. 2006 (januari). Flyttar till Norge. Börjar tjäna bra pengar. Efter ca 3-4 månader börjar man inse att det kanske blir för länge att spara i 6 år. Vill gå lite tidigare. Sätter da 3-4 som tidsram istället, dvs runt 2009-2010. Lite senare på året drar vi ner det till 2008. Har bytt katamaran mot stålbåtar i 50-55ft storleken. Efter ngn månad går vi ner i storlek till 42 i stål...för att sedan gå mot plast i 40ft... 2007 (januari). Semestrar i Mexiko. Ej så kul komma tillbaka till jobbet en vinterdag efter solig semester. Bestämmer mig på dagen att vi ska kasta loss inom 6-8 månader. Börjar toktitta på båtar runt 36ft...för att lite senare hamna på 32...och SÅÅ nära att blir med båt (en allagro 27). Till slut blir det en 30 ft katamaran belägen i Panama .. ..., . Köpogf. Ti. Sammanlagt från vi började planeringen tog det 2 år till vi kom iväg (från att från början har vart 6 år). Det blev inte heller någon jorden runt på 4-5 år som vi först hade tänkt. Vi hade båten i 14 månader och korsade stilla havet. Sålde därefter båten och började backpacka i 6 månader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rallisaari 0 Postad 26 December , 2010 Melle: Tror jag har varit och kikat på er hemsida vid nåt tillfälle, om ni är de jag tror ni är =) Javisst, den devisen stämmer nog bra den med. Och om det blir trångt på 27fot båt? Ja, klart det blir ibland, men det är bara frågan om inställning. Men visst, vi ska inte sticka under stol att vi kikar och planerar på större båt till nästa resa =) Och stålbåt uteslutet då. Inget skoj i att kura skymning i åskoväder i en plastbåt... Vi visste ju inte om detta skulle vara vår grej, och det kändes tråkigt att spara många år för att sen komma på nån månad in på resan att det inte alls föll oss i smaken. Men nu gjorde det i alla fall och det känns helt rätt. Varit hemma i ca 1 vecka nu och det börjar redan suga i res-tarmen. =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 27 December , 2010 Jo visst är en stålbåt bra i åskväder. Så tänkte även vi ett tag. Men efterhand började vi kompromissa och satte andra egenskaper före. Om man ser till en väldigt stor majoritet av båtarna som är ute...så är det just plastbåtar. jag säger inte att stål är fel... jo vår hemsida är http://www.7hav.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 27 December , 2010 Ni är varken knäppa eller tokiga. Bara förståndiga! Vi kastade loss den 15/6 2010 efter ca 5 års planering och sparande. Idag kan vi inte förstå varför vi inte stack tidigare. 2008 flyttade vi ombord på vår båt och bodde där i 2 år innan vi stack. Det var ett jättebra sätt att lära känna allt på båten och lära sig att laga prylar. För vi, liksom andra, har insett att båtprylar inte är gjorda för att användas. I allafall inte 24/7 365 dagar om året. Att göra detta, bo och lång/längesegla i en såpass liten båt hade vi haft svårt att göra. Men å andra sidan behöver man inte så stor som vi har eller (53 fot) Men 38-42 fot hade jag nog satsat på om vi skulle byta. Det är skönt med lite större yta så att man inte hela tiden går och gnager på varandra. Att kunna få vara ifred ibland är skönt, och det är ju inte alltid det passar att vara på däck. Vi har inte kommit så långt än, men å andra sidan har vi haft gott om tid att utforska Portugal och då framför allt Algarve kusten som vi blivit förälskade i. Egentligen skulle vi varit en bra bit in i Medelhavet, men lite trista familjehändesler gjorde att vi var tvugna att vara i närheten av en flygplats och Faro passade oss bra i det avseendet. I er planering, glöm inte att lägga in att lära er spanska, om ni inte redan kan det. Det är mycket ofta man stöter på affärer/restauranger/butiker där ingen pratar engelska. Och då naturligtvis i de fall när kroppsspråket är svårt att använda. Men sätt redan nu ett avresedatum, och försök att hålla det. Har man flyttat det en gång är det lätt att flytta det fler gånger och då kanske ni inte kommer iväg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser