schiller 0 Postad 12 December , 2010 Har en Johnsson 15hk... rigg o överdel 1974-75 o växelhus 1968... Köpte den isärtagen (Växelhus för sig)... alla delar finnes men min fråga är om det går att ta bort drivaxeln utan att det lossnar en massa delar och hur gör man... problemet är att när splaysen som håller impellern sitter ivägen när man ska sätta på växelhuset underifrån, för stor, kommer inte igenom hålet. Tänkte att man tar bort drivaxeln och monterar på växelhuset och därefter monterar ihop hela skiten... hur tar man bort drivaxeln på ett enkelt sätt... Vad jag menar är 15 - 16 på bilden... följ länk nedan... http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0210686&path=BRP~A0000008~M0012196~M0012245~M0012248~C0210686&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ //schiller Senast ändrad av schiller | 13 december 2010 | 15:36 Senast ändrad av schiller | 13 december 2010 | 15:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 December , 2010 Hej, i väntan på att nån som verkligen kan nåt och som faktiskt själv har mekat med detta förhoppningsvis ska svara, så lyfter jag tråden med lite frågor som kanske kan förtydliga problemet. Jag får inte riktigt ihop din beskrivning, för enligt din länk förefaller impellern sitta med en genomgående pinne (alltså inte splines enl bilden)? Också impellerpinnens placering - i din föredömligt medskickade länk - verkar lågt placerad? Axellängden ovan pinnen verkar ju vara dubbelt så lång som längden under, så proportionerna verkar lite skumma. Hur lång är den förbaskade riggen egentligen, kan man ju börja undra? I din länkskiss är växelhuset (37) delat, och pumpen sitter försänkt överst. Det tudelade växelhuset har du köpt separat, om jag fattat rätt? Kan du då inte bara dra ut impellerns axelgenomgående pinne? Drivaxeln verkar enligt denna länkdel ...http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0210690&path=BRP~A0000008~M0012196~M0012245~M0012248~C0210690&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ ... gå direkt in i själva vevaxeln som gissningsvis har innersplines enligt bilden ovan? Motorblockets lagring o tätningar etc borde vara väl utförda (av grunkorna 73-81), och att dra ut axeln därför ofarligt map lossnande delar? Borde nog då gå hyfsat lätt - trots lång axel - att fippla tillbaka axeländen in i vevaxelns väl fixerade inner-splineshål ?? Mvh Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 16 december 2010 | 14:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 16 December , 2010 För kännedom så passar ej dessa delar med varandra,1974-75 är ett annat växelhus passar ej 1968 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 5 Januari , 2011 Om dina uppgifter om årsmodeller stämmer så är det som Wannmar säger, detta är två helt olika motorer. 15Hp 1968 härstammar från 18hp som kom på 50-talet. 15Hp 1974-75 var en helt ny modell som kom 1974. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser