Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Lirare

när lägger ni i?????

Rekommendera Poster

Hallå alla i vintermörkret ...  jag sitter av min abstinens framför mg. ett antal timmar per dag och skummar insändare./inlägg....

tänkte bara höra när ni planerat att lägga i 2011 och om ni har några ren./förbättrings planer på era båtar i vinter. själv så blir det en riktig rensning och polering av gelcoaten så fort vädret tillåter,första resan blir sedan mot sandhamn för en första vår middag!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min stora båt blir det förhoppningsvis ingen sjösättning nästa år wink. Tog ner seglen igår och skall täcka över sittbrunnen innom en snar framtid. Jag har hitills lyckats intala mig själv att inte börja på några nya projekt denna vinter, men förhoppningsvis göra klart det jag började på förra vintern. Får se om det blir möjligt att ta en sväng till Smögen om nån månad för att fylla olja till värmaren, men isläget ser inte allt för lovande ut redan nu. Vet faktiskt inte om jag kan bryta mig ut. Annars blir det att bära diesel i 5-litersdunkar smiley

Min lilla båt blir sjösatt när den blir klar och isen vid sjösättningsrampen har gått. Har inte tagit upp den än, men det blir förhoppningsvis före jul och direkt in i varmgaraget. Det är inte så mycket jag skall göra på den mer än lite småfix. Färdigställande av tidigare arbete och lackning mm.

Nån abstines har jag aldrig känt. För mig har det varit båsäsong hela året sen början av 1960-talet cheeky

Senast ändrad av toaen | 12 december 2010 | 16:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

båt säsong hela året är ju inte fel!!!

fast det jag saknar är ju värme och sol i svensk skärgård

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En klassisk självmotsägelse... sol o värme ihop med svensk skärgård.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var väl ingen självmotsägelse. Han saknade ju solen och värmen i den svenska skärgården. Jag har inte så mycket annorlunda kläder på mig nu som på sommaren när jag är ute och seglar. Långkalsoner och fiberställ (eller vad det kallas nu för tiden) och täckjacka, och så flytoverol vid vissa tillfällen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi i Sthlm hade en fin sommar i år undantaget någon vecka i juli men då hade väl många semester förstås.

Jag begärde tidig sjösättning till våren och ansvarige erbjöd sig att lägga båten på isen smiley  Normalt brukar de börja med att sjösätta hyttbåtar och sluta med dc-båtar. I år var jag i först 21 maj vilket kändes väldigt sent.

Nya gardiner i bättre mtrl ska fixas under vintern eftersom de gamla är ganska solblekta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I vinter monteras ny motorrumsisolering, hydraulstyrning, nytt Morsereglage, ny kran på toa, ny pump till toatanken, tankmätare till vattentanken, sen är det lite som skall oljas och lackas, polering, vaxning och bottenmålning till våren och i plurret omkring 15 April.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår klubb brukar sjösätta i omgångar från sista veckan i april - första veckan i maj. Vi ligger så på varvet att vi kommer i i april. Tidigaste seglingen vi gjort var 24 april.

Men nästa år undrar jag hur det blir. Vår sjö Ekoln (som är Mälarens mest nordliga fjärd) brukar normalt bli islagd i skifter dec-jan men nu lade den sig en månad tidigare. Vi får väl se om isen gått i slutet av april nästa år. Det har hänt att isen legat i vissa delar av hamnbassängen vid sjösättningen tidigare och då har man fått lägga sig där det var isfritt. Men om hela sjön är islagd blir det svårare.

Vi lägger själva förmodligen i senare nästa år då vi nog inte är klara med båtbygget förrän i slutet av maj med tanke på hur vintern verkar arta sigfrown

Men sedan vill vi segla mot Öland-Gotland laugh

Senast ändrad av ciaraud | 13 december 2010 | 08:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såfort isen smält ska skutan i.. 

Ligger längst ut i en varmhall så min går i först vare sig jag vill eller inte.. 

Såfort båten ligger i blir det Sandhamn för en trevlig middag och sedan ner till Utö helgen efter för en middag :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar bli i mitten av maj.
Hoppas allt är klart tills dess bara, jag har en massa projekt igång.
Annars får det bli lite senare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Eftersom det är första gången så skall båten hämtas från vinterförvaring i början på april.

Sedan skall det poleras och oljas en del och lära känna båten och alla funktioner.

Sjösättning innan maj hoppas jag, skall bli otroligt kul.

Senast ändrad av Henced | 13 december 2010 | 16:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hoppas att den tidiga vintern gör att våren kommer tidigare än vanligt. Då hinner jag installera nya batterier, batterimätare, montera nytt bord som ska lackas först och fixa en massa andra saker också. Om och det går som jag vill är jag i sjön i slutet av april, lagom till att den tjocka isen går upp!

Men jag vet inte om jag hinner ändå ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I år kom den i den 7 april men till våren blir det nog 1-2 veckor senare. Jag ska bottenmåla o våtslipa hela skrovet.

/Pär

Som ligger nere i Öresund

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten kommer väl i så fort isen försvunnit.. dock så är det ganska grunt i hamnen och isen ligger länge.

Har gått i tankarna att köpa in ett antal strömbildare/pumpar och ett elverk som får gå några dagar/veckor i vår... cool

Har väl vanligtvis 100m is som ligger länge att bryta upp till öppet vatten..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig Lirare, Abstinens är ordet!

Tänker försöka sjösätta i slutet av April början Maj. Har inget att fixa men har gjort en hissning av motorn tillsammans med en ny rostfri propp så jag är ruggigt sugen att få prova om prestandan har blivit bättre.

/Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vintern kom tidigt i år, nästan direkt efter upptagningen i mitten på november, därför hanns inte så mycket av vårrustningen med nu i höst. Men slutet på mars början på april ska den nog va i lite beroende på vädret i vår. Längtar oxå jättemycket!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas oxå som så många andra att denna tidiga vinter medför en tidig vår. Så fort isen gått här i Åkersbergatrakten så vill jag i. Det ligger ett par andra ivägen på varvet men de får väl anpassa sig och se till att komma i de oxå. Har egentligen inte så många projekt på nya båten men ett par nya batterier och en fläskiksolpanel skall på. Resterande vårfixet bli på den gamla båten som skall säljas till våren. Ingen som vill köpa en finnspeed 745 nu? =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi slänger skutan i havet v 18.
Då bär det av till ny hemmahamn på Björkö.

De förbättringar som planeras inför nästa år är att installera landström.
Funderade ett tag på solceller men 230V är nog det som det blir.

Ha en God Jul Och ett Gott Nytt År.

Vi cs på havet nästa år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...