pigvinen 0 Postad 11 December , 2010 jag brukar inte skriva här ,men i sommras seglade jag från värmdö med min campus 650 ostkusten ner till kalmar och låg i vallgraven vidare över till öland rundade ottenby och hela ostsidan av öland med dessa fina fiskebyar hamnade i grankullavik ock låg vid fyren i tre dyngn i hällande regn och 20 sek nordost vidare till byxelkrok och sen över till kråkelund och vidare hemåt en resa på 1100 distans och 7 v kanonupplevelse i en liten båt Senast ändrad av pigvinen | 11 december 2010 | 16:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zeven 0 Postad 13 Januari , 2011 Du missade det bästa Kalmar - simrishmn. tvärs över hanöbukten. bästa natt seglingen jag har upplevt inga vågor 8 knop stjärnklart nord ostlig vind. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Januari , 2011 Man missar alltid nåt på vägen. Å andra sidan var upplägg pigvinen´ s helt i min smak. skullehan seglat ända till simrishamn hade det ju blivit ca 300 distansminuter längre och han hade missat en hel del av den finaste delen av sträckan - nämligen just den delen han seglade. Visst är det fint i Blekinge skärgård, men sträckan Hanö - Simrishamn är ingen höjdare. I stort sett havssegling. Det kan inte slå Gryts och st. Annas skärgård. Seglade sommaren 2004 Skellefteå - Haparanda - Stockholm på åtta veckor. 1004 distansminuter. Missade trotts det en hel del på vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 14 Januari , 2011 Min önskesegling för i sommar. Fast när jag var på Öland sist var Grankullavik mer likt Tjernobyl än något annat. Färjelägret var nedlagt och allt var tomt och övergivet. Var smått inblåsta där och tog buss till stan för att handla - har aldrig hänt på seglingar annars. Byxelkrok blev senare en favorit med cykelturer till Böda och båttur till Blå Jungfrun. Hanöbukten har jag dålig erfarenhet av, bara kuling, regn och konstig sjö. Hade väl otur men tack vare det hamnade vi i Karlskrona - en mycket trevlig stad väl värd ett besök. Och själva Hanö är fint. Liten båt är härligt i bra väder eller med bra litteratur i inregnad ruff. Hoppas du får en fin sommar i år också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pigvinen 0 Postad 15 Januari , 2011 Hej o tack för inlägg ! Efter att seglat i ca 60 år från bomullsegelens tid till nutid och efter att seglat runt sveriges kust en otal gånger så tror jag inte jag missat något ,men med en sänkölsbåt får man en helt annan upplevelse,så östsidan av öland är vattendjupet ca 0,5-1 m och att komma in i små fiskelägren är en upplevelse,och vid grankullavik kan man ligga nedanför fyran långe erik om båten går grunt så jag hoppas på en sjön seglingsommar-11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Januari , 2011 Motvind i Hanöbukten spräckte en topplockspackning på vår gamla penta. Det tog några timmar att komma upp till Karlskrona och motorn fick gå hårdare än vad den var van vid efter sista renoveringen. Jag hade inte efterdragit bultarna och när vi nästa dag i samma envisa motvind närmade oss Simrishamn blev den överhettad pga att kylvattnet trycktes ut av kompression in i kylkanalerna. Det liknar kokning och följdes efter några sekunder av riktig kokning pga kylvattenförlusten. På sakta varv och fart kunde vi gå in i hamnen efter påfyllning av vatten. Den sommaren var den regnigaste midsommar vi upplevt. Försökte få tag i jordgubbar men de hade ruttnat bort och jordgubbarna ersattes av nån exotisk frukt, vilken har jag glömt. Det regnade så kraftigt att trots att det var affärstid mitt på dagen mötte jag inte mer än en människa på vägen från gästhamnen till snabbköpet. Väl nere i båten under sittbrunnskapellet tog vi vår snaps och sill och kände ändå midsommarstämningen. Tur att det finns stämning på flaska. Dagen därpå fick vi lite trevligt motormeck som resulterade i att motorn fick nöja sig med att bli sjövattenskyld resten av sommaren. En enkel omkoppling av slangarna. Motormekanikern som först konsulterades ansåg att felet kunde vara dålig cirkulationspump men sådan fanns inte i Simrishamn så det fick bero tills vi fick tag i en sådan. Den gamla pumpen sitter fortfarande på plats efter att topplockspackningen byttes och motorn blev glykolvattenkyld igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 3 Mars , 2011 Roligt med långseglingar som inte handlar om att fara jorden runt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser