Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Kustskepparen

Automatstart av elverk

Rekommendera Poster

Någon som har lösning på hur man skulle kunna fixa automatstart av elverk? Den manuella proceduren innehåller ett gäng steg:

För att starta elverket måste man

1.  Vrida på huvudströmbrytarna (både den svarta o röda)

2. Trycka på ON

3. Hålla inne nästa knapp som värmer upp dieseln i ca 10-15 sekunder

4. Hålla inne START tills den går igång.

5. Slå om en switch (ej på bild) så att 230V-strömmen tas från generatorn istället för landströmmen.

Jag är ute efter en något sånär smart funktion som känner av om generatorn startar, alltså helst ingen statisk sekvens.

Detta för att  tex starta elverket om landströmmen försvinner.. eller i framtiden om man installerar 230V inverter och batterispänningen i banken sjunker så kan elverket dra igång ajtomagiskt efter ett tag så att säga.

Tacksam för alla tips! :)

post-10012890-1394236574,734_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den intelligens du behöver är något som känner av att elverket startar, resten borde gå att köra som en sekvens. Så hur kan man mäta att dieseln går igång och inte ligger och tuggar på startmotorn? Högre spänning på generatorn när dieseln varvar upp? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast sådan automatik finns redan. Whisper generatorerna vet jag har ett inställningsläge där du kan säga att om landström faller ifrån så starta generatorn eller  om spänningen i batterierna ligger under detta inställda värde så starta generatorn

Hur det teknisk funkar har jag inte haft anledning att fördjupa mig i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...