Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Niclas_swe

Till sommaren 2011 ska jag segla (för mig) ny båt

Rekommendera Poster

Ja nu är det bestämt, i vinter blir det att fixa alla de där småsakerna man skjutit upp hela tiden.
En del i situationen är att man kan inte ha hur många båtar som helst, så nu skall Havsfidran och J/24an säljas. 

Frågan är vad som skall införskaffas istället. Som jag ser det nu så är jag beredd att tulla lite på prestandan för att bo bättre. 
Har kollat på det mesta. från maxi 77 och uppåt. Vill ha följande:

- 27-30 fot
- ca 5 kojer
- vettiga segel
-lys som helst inte är lägre än 1.04
- pris? ja säg det 80-180kkr? helst strax över hundringen men hittar man rätt så är det väl lika bra att slå till.

Så är det någon som vill köpa sig en Havsfidra eller J/24 redan nu? hehe

Jag vet att det finns mängder med trådar men har läst de flesta och det är ofta samma båtar som dyker upp. Jag har inga problem med ovanliga båtar.

Några tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berätta hur du brukar segla - havssegling, kappsegling, skärgård, dygnsetapper, dagsturer.

Hur många vill du ska kunna bo ombord på ett bekvämt sätt? Är du ung och stark?

Vad är de viktigaste fem sakerna du söker och fem saker du inte vill ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag seglar allt. Alltifrån kappseglingar till längre distanser. Det kan handla om att bara ligga ute och guppa över dagen till att sprintsegla i tre dagar i sträck.  Har seglat året om tidigare med.

Vad jag menar med bo bättre är att jag vill att man skall kunna flytta in ett gäng om det börjar regna och sitta rak i ryggen. J/24an är det inte ens sitthöjd i och i fidran så börjar det bli trångt redan när man sitter tre. 

Jag vill klassa mig som ung och stark, 24 år bänkar väl en 100kg i varje fall hahaha
Nej men det är väl ändå det spartanska kappseglar boendet jag vill komma ifrån lite. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan väl tillägga att jag vill gärna kunna stänga förpiken och även ha en toalett på båten.
En öppen planlösning är inget jag eftersöker, visst stickkojerna men inte i övrigt.

Har kikat lite på DIxie 27 bland annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Dixie 27 sedan en säsong, den med 7/8-delsrigg och normal sittbrunn. Håller på att jobbar för att få den fin och få lite mer fart i den. En sådan är ett tips.

Annars är Maxi 777 en bra båt.
Spöar 77:an med hästlängder på seglingssidan, men ahr samma utrymmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jovars, det är jag - men den blev inte så mycket använd i somras, men det lilla jag använde den uppskattade jag! ;-)
Det som jag INTE gillar med båten är nedgången med lutande öppning och ingen rufflucka á la Maxi 77, men på min båt är det ombyggt, konstigt nog till än fällucka istället för en skjutlucka. Det ger ståhöjd vit pentryt som bonus.
Ska också flytta in muggen där den är ritad, dvs på styrbord sida vid skottet. Idag sitter den under förpikskojerna, en nödlösning som visserligen funkar, men när det finns ett utrymme...

Tror f ö att Dixien med normal sittbrunn och 777:an är byggda i ungefär lika många exemplar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En 77 är prismässigt bra och en med rätt segel är inte att förakta som seglingsupplevelse.  Levnad och toautrymme inget problem, allt går att fixa om inte tummen har hamnat fel . Kolla in på Hemsidan så förstår du vad jag menar

post-14058-1394236574,4773_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla på Albin 78 om du vill ha en livlig och trevlig seglare med bra boutrymme. I mitt tycke slår den 77:an med hästlängder plus att den har inombordmotor, vilket jag tycker är en fördel. Den är dock dyrare än 77:an. Om intresse finnes så titta efter en sen 79 eller nyare. De hade luckgarage, vilket förhindrade vatteninläckage vid regnväder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, Albin 78:an är helt OK.
Skulle du hitta en utan luckgarage är inte det hela världen, de finns nya för ett par tusenlappar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad tycker vi om Accenten?

Maxi 84?

Finns ju så mycket där ute när det kommer till den storleken och prislappen.. är ju en djungel.
Blocket och sailguide är konstant öppna sidor på min dator haha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi tycker mycket om Accenten! Den har Norlin-klang som alla hans båtar. Lys 1,03. Mycket trevlig att segla och trevlig inuti med plats för ett helt gång. Toa i mellanrummet mellan salong och förpik. Trång sittbrunn men du ska väl ha alla på railensmiley..

Finns med 7/8-delsrigg men den flesta har masthead så där passar dina muskler väl in. Skulle kunna tänka mig den igen när jag såsmåningom byter till en mindre och lättare båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillade Accenten jättemycket tills jag faktiskt gick ner i en. Inredningen kändes helfel för mig med den höga förpiken, den låga dinetten, de två stickkoljerna som var smala i fotändan... Nätack!

Värt att veta om Accent med 7/8-delsrigg är att även om det är de första (tjugo?) som ser ut så, så mäter den inte in som en Accent. Man måste alltså skaffa mätbrev för en sådan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skall sälja min Möre 30 i vår efter vårrustningen, ta gärna en titt. Det är ett välbyggt exemplar med en massa utrustning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utifrån det du skriver skulle jag leta efter ett one-off bygge a la halvvtonnare alternativt ett uddamärke inom halvtonnargenren - kanske en möre som föreslagits innan. Ofta kan man se dessa båtar utannonserade för kring 100 ' och då får du mycket seglare för pengarna.

Eftersom du verkar pigg o stark bör inte genuan vara ett problem (jag upplever inte den som ett stort problem iaf)

I övrigt så får de en kompetent seglare med bra boendeutrymmen för pengarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan varmt rek möre 30. stabil fin båt. ca 1.70 i ståhöjd vid pentryt. rejält bredd i salong så man kan få en stor och bred salong med tex u soffa och ändå ha en gång bredd på 1.4m salongen. men det beror mkt på hur den är byggd självbyggar båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har min förstabåt kvar sedan två år och är otroligt nöjd med den, en Maxi-77a. Det enda problemet är en dm. för lågt i tak för mig och lite smäckig inredning (om än funktionell).

Visst vore det gött med något modernare men viktigast - jag kommer ut på sjön och har kul precis hela tiden. Mina kanske bäst spenderade sexti tusenlappar någonsin, men Albin verkar också bra.

Senast ändrad av Linmajon | 16 december 2010 | 22:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft fyra segelbåtar. Efter de erfarenheterna känner jag så här:

Många ger rådet att ha en stabil, lugn, enkel och tung familjebåt i början.

Jag tror att det ofta leder fel - man har en segelbåt för att det är kul att SEGLA, annars kan man ha en motorsnipa.

Dessutom, det är roligare att segla med självslående istället för tok-stor genua. Både för att det är lättare, men det finns också fler möjligheter att påverka riggarna - kul!

Alltså:

Dominant istället för Maxi 77

H-båt istället för IF (även om det är en väldigt fin o fantastiskt vacker båt)

Wasa 30 istället för Albin 78

Express istället för Vega

Tror många skulle segla mer och längre om de hade roligare båtar.

Nu kanska någon pratar om mindre utrymme. Så kan det vara men det tar man ofta om båten seglar bra:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mastheadriggad med stor Genua är inget problem. Helt avhängit av skärningen = högre skothorn = inget problem med Kjolen:  Att man har satt ditt extra winschar placerade över handskfacket som är tvåväxlade = lätt att komma åt = lätt att skota hem. Och till sist en Maxi 77 med  LYS 1,03 räcker långt om seglen inte är utseglade.

post-14058-1394236576,2552_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har ju Maxi 77:an ett inre förstag också, så även om du har ett högt skuret försegel så kvarstår det största problemet med riggen i mina ögon. Att den dessutom saknar många trimfunktioner pga mastheadriggningen är ett annat problem, som man iofs kan lära sig leva med.

Det finns ju potential i skrovet, men riggen är kass och drar ner båten.
777:an som i grunden är samma båt har 1,05 i LYS-tal - med självslående kryssfock!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det räcker långt att den en gång i världen vann Gotland runt iof med PP ombord, och så förtvivlat många i den storleken (Maxi77 med Masthead) har gjort om det.

Med andra ord det beror på vem som sköter det hela. Och kan inte se vad det är för problem med Babystaget, har aldrig fastnat på det. Avståndet Mastfot och infästning Babystag är inte långt ca: 50cm i original om det inte har flyttats.

Men det är klart att jag är jävig i synsättet.  

post-14058-1394236576,3206_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men i Gotland Runt kan man ju ta ut slagen lite mer än i skärgården...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har alltid gillat Wasa 30. Men är de inte förbannat trånga?

Nu är det även så att det kan bli aktuellt att öka prisklassen till ca 200kkr. Ibland har man flyt mohaha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wasa 30 är ingen Bavaria. Kanske är den för trång er, det är bara att titta på en och känna efter.

Min poäng är inte att just W30 är den perfekta båten utan att många nog skulle ha roligare på sjön om de prioriterade fina seglingsegenskaper mer på bekostnad av utrymme.

Jag talar inte om några extrema skillnader utan bara att jag själv, med den erfarenhet jag har nu, hellre skulle haft en Express istället för den Vega jag köpte. Det var inget fel på Vegan, den seglar bra och är kul och kult men jag hade hellre haft mer speed och roligare segling med en Express. Vet jag nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är nu kär (igen), ni vet hur man kikar runt och till slut hittar man det där perfekta? Det säger bara klick?

Beneteau First 30E. 82-87 är vad jag ska ha. 
-Klockren innuti
-1.13 lys
-Snygg som fan
Gäller bara att hitta en. Finns inga till salu i Sverige vad jag kan hitta. Finns ett gäng i Holland dock. Nu är det bara putsa, sälja och åka till Holland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon av föregående har ju föreslagit en NF. Hittar du en välbyggd NF så har den bara en nackdel, den något låga höjden i salongen..ca 170. Men då får man låga och snabba fribord i stället... Kolla gärna lite bilder via vår blogg, http://nf-magda.blogspot.com/   Att  

Att NF har ett ganska starkt entypsförbund är ju en bra fördel.

S/Y  Magda från Uppsala

Ps bilden lånad från nätet.. och är troligen Stockholmsbåten NF Borta med Vinden

Senast ändrad av jibbfreak | 22 december 2010 | 09:30

Senast ändrad av jibbfreak | 22 december 2010 | 10:01

post-10012791-1394236580,0095_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om NF vill jag bara nämna att jag kikade på två stycken. De c:a 1,70 trodde jag att jag kunde leva med, men den höjden är mätt i rufflyckan vid nergången. Båten har egentligen en ruffhöjd som är strax under 1,60 enligt tumstocken, men kan man leva med det är det säkert en jättebra båt.

Sedan finns ju den senare modellen med högre ruffhöjd, men de är också ordentligt dyrare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har erfarenhet av Accent och av Albin 78 de är trevliga båtar att segla , A 78 an är klart rymligast , Efter vår Accent köpte vi en Omega 28 , En mycket trevlig och prisvärd båt som har  det mesta, 7/8 dels rigg blyköl lämplig för självslående fock  bra pentry samt fin inredning,

Det var en trevlig båt att segla med fin finish , och kändes stark i skrovet, Samt ett väldigt fint plast arbete,

//Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...