Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Capitan

Någon dom användt ångtvätt för rengöring av mattor

Rekommendera Poster

Tänkte gå över de goa amerikanska mattorna i båten i väntan på byte. De är inte så väldigt smutsiga visuellt men de är antagligen inte rengjorda sen båten var ny.

Någon som provat med ångtvätt?

Eller är mattvätt det båsta alternativet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett mycke bra tips ...

Hyr en mattvätt , sån som man har till heltäckningsmattor . Som en dammsugare fast med hetvattensprut... . det som är viktigt är att man köper det låglöddrande mattschampot avsett för ändamålet .  Maskin och medel finns vanligtvis hos matt/golv firmor .

Jag hyrde min på MattKalle  för 250kr en hel helg , vad medlett kostade kom jag inte ihåg !

-men bra blev det :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provar att hyra en mattvätt så fort de blir frostfritt. En bilig ångtvätt kan man ju också köpa. Verkar vara användbar lite då o då. Återkommer med resultat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl en viss skillnad mellan mattvätt och ångtvätt. Mattvätten tar ju bort smuts från mattan och eventuellt mögel och dylikt beroende på vilket tvättmedel som används. En ångtvätt dödar ju bara bakterier, inte alls säkert att man får bort eventuell ingrodd smuts. Jag tror att man genom att kombinera dessa båda får bästa resultat.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med en ångtvätt trycker men ner smutsen till botten av mattan. Funkar bra, men du får inte bort smutsen. Kanske först en ångtvätt sen en mattvätt och suga upp skiten med en vatten dammsugare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte i höstas en maskin från Kärcher, (SV1902 tror jag modellen heter)

Det är en ångtvätt och våtsugare i samma maskin, den funkar PERFEKT!!

Ångan lösgör skiten o dödar bakterier o dyl för att i nästa sekund sugas upp i maskinen.

Hade kört mattorna i båten med kemiskt rengöringskum, 2 varv till och med, men var inte riktigt nöjd så jag köpte den här maskinen då och körde 1 varv med den, vilket resultat smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...