Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
jj64

Vilken typ av spis.

Rekommendera Poster

Om man får för sig att byta spis i sin båt. Vilken typ av spis ska man satsa på. Fördelar och nackdelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog precisera frågan för att få de svar du vill ha.

Handlar det om:

Drivmedel?

En eller flera lågor?

Med eller utan ugn?

?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en wallas Safeflame 85D och är väldigt nöjd.

Antar att du har en dieselmotor och då har du oändligt med bränsle till spisen iprincip då den drar 0,19L/h på maxeffekt och 0,09 på min..

Den har en keramikhäll som är lätt att hålla ren och den startas med ett knapptryck, precis som spisen hemma.

Nackdelen är att den kostar en slant men det tycker jag att det var värt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag klurar på en lösning med en inverter... då kan jag ha en induktionsplatta samt en micro. De går att köra på landström också de få gånger jag är i en riktig gästhamn?

Sedan kompletterar jag med ett litet spritkök i balansupphängning för att göra mat vid lutning, Ett sådant är nästintill idiotsäkert. Det är ju nästan ett gasolkök eller ett dieselkök också men... behöver regelbundra inspektioner för att kännas helt bra och säkert.

Så det nya som kommer - som jag ser det - är hemmastandard rakt ner i båten med 230V grejor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en wallas dieselspis liggande i garaget som är till salu om någon är intresserad.

 

Edit skulle vara ett citat..

/Jonas



Senast ändrad av jonke_66 | 09 december 2010 | 15:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte skall segla väldigt lång bort till andra länder - gasol!

Billigt både i inköp och drift, lätt skaffa drivmedel, snabbt, effektivt, rent och säkert, stort utbud av spisar och ugnar i olika modeller.
 

Sprit - brinner inte särskilt varmt, dyrt drivmedel

Fotogen - dyrt i drift och inköp , brandfarligt

Diesel - dyrt i inköp, avger värme, strömkrävande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det nya som kommer är hemmastandard rakt av säger du, men har väl knappast räknat på elförbrukningen låter det som.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag aldrig överväga nått annat än gasol, oavsett om det handlar om en kokhäll eller en spis med ugn. Gasolen är ren, luktri, billig och med ett högvärdigt energi inehåll. Att sen själva spisen är i princip idiotsäker idag och relativt billiga inköp och helt befriade från el och avancerad mekanik gör bara att sista spiken i kistan blir slagen.

gasol är idag det vettigaste alt, bara man inte fuskar med installationen så är den idiotsäker!

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om frågan i hvudsak handlar om vilket drivmedel spisen ska ha så skulle jag föredra gasol. Fotogen/diesel kräver en relativt hög spänning för att starta och det är mycket frustrerande att behöva starta motorn en morgon i perfekta naturhamnen bara för att få lite kaffevatten.

Gasolen är också snabbare än andra alternativ (induktionshällen möjligen undantagen).

Känner man sig osäker på gasolen kan man alltid sätta in ett gas-larm.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasol har jag haft fram tills nu. Kan jag absolut rekommendera, enklast av allt att använda.

Att jag funderar på 230V är att jag anser det kommer? Har även sett detta i båtar som ligger mycket i hamn... framförallt i större båtar i mellaneuropa. Fast om man som långfärdsseglare ska ha 230V så måste en rejäl generator till? Typ Arne Mårtensson eller Vindhorse

Men ligger du i en gästhamn så funkar det nog ganska bra - om inte säkringen går förstås!

Elförbrukning? Ja, det blir en ökad elförbrukning. Men å andra sidan, kanske inte så mycket som man tror. En micro och en liten induktionsplatta är ganska resurssnåla tror jag. Det finns även de som räknat på att ha ett 230v kylskåp och anser det vara fullt rimlig energiförbrukning...

Men det blir ändå DYRT, som engångsinvestering,  då man behöver en rejäl inverter samt rejält med batterier till 230V. Så detta är en klurig fundering eftersom Hedersmedlemmarna här, Peter K och Westfjord, verkar anse att inget nytt kommit på 10 år samt att elförbrukningen är för hög?
Ja... man kan få micro i de flesta modeller från Bavaria, Hanse, Jeaunneu mfl - från fabrik... så det är nog inte så himla långt borta med mer 230V installationer i båtar, bedömer jag i alla fall. Och det var rätt länge sedan jag själv köpte en vattenkokare till min båt, går snabbare än att koka upp vatten via gasolköket. Så jag fortsätter nog att installera 230V grejorna...



Senast ändrad av Funkis | 10 december 2010 | 10:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasol är det billigaste sättet att få värme och den har den fördelen att den luktar till skillnad från den extremt högexplosiva syrgasen. Min pappa hade bara gasol i sin båt fram till den dagen han plockade upp överlevande från en gasolexplosion i en fritidsbåt. Nackdelen med gasol är att den är tyngre än luft och får man ett läckage är det svårare att ventilera bort det i botten på en båt. I husvagn finns inte det problemet. Under senaste veckan inträffade en svår olycka i ett hyreshus i Polen. Minns jag rätt var det 22 gasolspisar som exploderade samtidigt men det skedde under dagtid varför bara en dog. Han flög av tryckvågen ut genom fönstret och föll flera våningar.

Jag är inte rädd för gasol eftersom jag har gått utbildning i brandskyddsansvarig men i båt vill jag helst inte använda det pga ventilationsproblemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blir det inte fuktigt i en båt när man eldar gasol?

Har för mig att det frigörs ånga ur brinnande gasol. har jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkna lite på saken och se vad det innebär: Med enklaste fomler och min elementära elkunskap så bör en vattenkokare/spis på 1800w 240v P=U*I 1800/240 = 7,5 A funkar bra hemma i köket .  Om du kör den i 12v system innebär det    1800/12= 150A!!! och då räknar jag helt utan förluster.   Även om du inte behöver ha den på länge så kommer det att krävas mycket rejäla kablar som kostar mer än kokaren för att inte tala om invertern och alla batterier. Ska du istället köra elverk ombord så funkar det men du behöver ett på minst 6hk som du iof numera kan köpa hyfsat billigt (2-6tkr) men då  måste du plocka fram det, ställa ut det i sittbrunn och brumma igång för att få kaffevatten.  Kör du landström så har du inga problem men att vara utan spis på havet och helt beroende av landström känns mer som en stationär husbåt. Jag träffade en holländare i sommar och han körde allt på el men han behövde en 3 fas 16A uttag för att kunna laga mat. Man blir då som kock rätt bunden till ett fåtal uttag i båthamnarna. El är bra men höga effektuttag i lågvoltssystem skapar stora problem och driver kostnader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken spis man INTE bör ha beror väldigt mycket på om man har motorbåt eller segelbåt och hur man använder den.

För en segelbåt som seglas mycket och ligger i naturhamnar skulle jag INTE satsa på elspis primärt. Gasol är det bästa och driftsäkrast om man har en bra installation. Stora gasolflaskor är också billiga. Vi gör av med max 2/år och då bor vi ombord långa tider. Har använt sprit - mycket spill - luktar illa och smakar förfärligt om man får det på fingrarna, fotogen - då fick vi gardinerna att börja brinna, bökigt med förvärmning. Disel har jag vänner som haft och som kastat ut den för att det inte fungerade som tänkt.

Har man en segelbåt bör man också ha ett kardanupphängt kök med kokhållare så man kan få varm mat under segel. Blir alltid förvånad när jag går in i motorbåtar med spishällar utan kokhållare - att det inte lutar fattar jag men är det bara segelbåtar som råkar ut för svall. Eller går man alltid in i hamn och lagar mat/kokar kaffe?

Vår lösning på det hela i nya båten blir en gasolspis och en dubbelkontakt flr 230 i pentryt så vi kan ha elspis/micro om vi övervintrar i båten. Vi har dessutom en Glembringkamin (som går på disel) för värmen och på den finns en kokplatta. Borde alltså kunna få varm mat på något sått laugh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt ärligt Ciceraud, om du byggde en motorbåt istället för er fina linjett skulle du överväga att ha en spis med eldrift istället för en gasolspis.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå el, så har jag sett smidiga 230V  inbyggnads-induktionsplattor för under 1000-lappen.  En sådan kommer att fällas in i pentryt, kanske inte denna men i nästa båt. Vi har redan en 230V vattenkokare fastmonterad i pentryt för hamnbruk och med en induktionsplatta kan man utnyttja landströmmen ännu mer när man redan betalar för den.

Men för allt annat bruk - gasol. Är man orolig för säkerheten finns det mängder med tillbehör och larmmöjligheter utöver det självklara kravet att ha en 100% välgjord och väl underhållen installation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha... nu är vi lite från ursprungliga frågan - om jag kommenterar vattenkokare istället nedan?
Trådskaparens fråga var vilken spis?

Gasol skulle jag vilja säga, med respekt för att installationen ska vara bra och kollas ofta. Detta beroende på att det är det mest kostnadseffektiva sättet att värma upp mat, helt klart. Skaffar du sedan en spis med tre plattor och en ugn så ligger du långt före oss med induktionsplattor pga din ugn. För en ugn som går på 230V drar VÄLDIGT MYCKET KRÄM om man har en inverter...

Men en vattenkokare har jag haft många år. Min är bara på 1000W men kokar upp på under 3 minuter det vi vill ha för kaffe, fyra personer, ca 8-9 dl. Det är rätt som räknas ovan, det blir många ampere... men jag kör 24Volt till invertern. Och då blir det lite under 50A för att ta en jämn siffra?

Och 50Ampere är mycket. Men å andra sidan så är det i tre minuter eller så... det är ca 2,5 Ah.
Men det är rätt, effekt kräver större kabelarea, jag har bytt kabel till batterierna mot 50 och 70 kvadratare! Kostnaden är inte försumbar alls. Sedan tillkommer batterier och bamsig inverter!

Så från ekonomisk och uppvärmningseffektivitetssynvinkel så är gasol överlägsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inverter med modifierad sinusvåg... köpte en, läste på och lämnade tillbaka. En sådan suger ur batteriet på stört...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt, men det gäller även för övriga bränslen vi pratar om. Vill du ha uppvärmning utan att tillföra fukt så är det el som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flottiljamiral Fredric kommenterar ovan vilken sorts växelspänning man får från en inverter?

Då är detta kanske snart ett ämne för en separat tekniktråd - ska läsa på lite mer innan bara...
Men det är som du antyder, modifierad sinus och en snygg sinusvåg, det är skillnad. Och det sägs att en del avancerad elektronik som datorer mm kan vara känsliga? OM en micro eller induktionshäll är det har jag ingen aning om, får väl leta rätt på svaret? Om ingen vet det här redan...   Fredric?

Däremot så drar en inverter lite hela tiden den är igång, min gamla så hade jag en avstängningsknapp till men min nya finns ingen sådan vad jag kan finna. Däremot har den ett sparläge där förbrukningen går ner lite... till ca 1 Ampere! Så det blir nog en avstängningsknapp?

Men att det ska bli fint med en liten micro i båten är helt klart, använder min micro hemma mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa det är tur att vi alla är olika, skulle faktiskt kunna vara utan micro även hemma. I min förra båt var det första jag gjorde att slänga ut micron. skulle faktiskt aldrig tänka tanken på en micro i båt, dels pga av strömförbrukningen men sen även, vad ska man värma i den??

Seriöst vad ska man ha den till?  värma vatten, nja nog funka det fint med kastrull.

 

Men som sagt vi är alla olika!

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillade Peter K:s inledande kryssarklubbs-länk särskilt, verkar som sagt innehålla massor av fakta hållbara än idag. Bara själva ansatsen i artikeln, med exempel ifrån stenåldern passar min kökskonst-nivå särskilt väl. :)

Annars verkar gasol förordas rätt starkt i tråden, om än med förbehållet att utomlands kan svårigheter uppstå. Gas måste ju förpackas i utbytbara behållare med rätt anslutnings-dimension mm, till skillnad ifrån vanliga flytande bränslen som kan hällas i.

I akt och mening att försöka googla engelskans motsvarighet till begreppet gasol, alltså vad man lämpligen frågar efter när man vill ha gasol, så testade jag camping gas. Är det rätt ord? Butan/propan-container kanske??

Hur som helst så råkade jag på en en rik sajt - inte alls olik wikipedia map inre ordboks-länkstruktur - som verkar ha många bra artiklar om det mesta. Dessutom verkar intern-googlingar via sökrutan i sajten fungera bra, plus att automatiska related topics genereras rikligt. Märkligt att jag inte hittat denna wiseGEEK-sajt tidigare kan jag tycka, så omfattande som den ändå verkar? ...
http://www.wisegeek.com/what-is-camping-gas.htm

Hur gick det då med frågan om hur gasol översätts? Mja, massor av tänkbara kandidater redan där, sen tillkommer väl dessutom frågan om behållarens standard-dimensioner map anslutningar. Nåt tips på rätt begrepp?

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 11 december 2010 | 14:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasol kan heta 

LPG

Liquefied petroleum gas

eller

Liquid-gas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, översatte på skoj denna tråd via den inbyggda google-översättaren.

Allvetande farbror google översätter där ordet gasol med just LPG. Ha ha, så man går lämpligen runt med sin behållare och frågar typ: Do you have any ell-pee-gee in a container such as this?

Hmm ... LPG=flytande propangas, är det exakt vad gasol betyder. Inte butan i vissa fall?

/ Thomas

Oj, ser ju omedelbart en källa till missuppfattning: står P:et för propan eller petroleum. Rimligen petroleum, med tanke på alla LPG-tankers som knappast alla har propan i lasten.
Så tack återigen.
 



Senast ändrad av Thomas-1 | 11 december 2010 | 15:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara om avgaserna släpps ut i ruffen som den tillför ånga i ombordsluften, leds avgaserna ur båten likt en dieselspis eller värmare så tillförs ju inte någon ånga..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det hade jag inte åtminstone inte som enda matlagningsmöjlighet och min mening var inte att man ska ha det om man har motorbåt men att man INTE bör ha det i en segelbåt i alla fall.

Har aldrig haft motorbåt men som seglare inbillar man ju sig att det finns en outsinlig elkälla i dom. Är säkert fel.

För oss blir det två elplattor att sätta ovanpå gasol-spisen om vi övervintrar. Ugnen blir gasolugnen även då men vi lär förhoppningsvis inte behöve borsta bort is och snö från fördäck för att byta gasoltub när det bara är ugnen som går på gasol.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...