Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
pangiplurret

Bredda skrovet för att få båten stabilare

Rekommendera Poster

Jag har en 24fots snabbgående båt med en dieselinombordare på 200hk. LÄNGD 7,40X2,80.

Är nöjd med båten på alla sätt utom att den är lite rank. Detta har jag retat mej på så nu ska jag lösa problemet tänkte jag. Bottenvinkeln är ca 16grader och den avslutas med en rak del på ca 200mm närmast skrovsidorna som på dom flesta båtar.

Har tänkt bredda skrovet genom att montera dit plastade profiler på sidorna som går från aktern och 3-4m framåt. Utseendet får jag fixa på något vis så det ser hyffsat ut.

Detta kommer säkert att göra båten mindre rank vid stillaliggande, det är jag säker på, men vad tror ni händer när man kör i grov sjö..Kommer jag att förstöra båtens sjöegenskaper som nu är bra?

/Fredrik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du beskriva båten är köregenskaper redan förstört från början.

7,4 lång och 2,8 bred med steglister på 200mm den kan inte gå bra.

om båten inte är stabil nu med 16 graders vinkel blir den aldrig  det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjöegenskaperna under gång kan jag inte uttala mig om, men jag är rädd att du tänker fel om du tror att breddning med lister nämnvärt skulle påverka stabiliteten vid stillaliggande. Det är sant att listerna bromsar och gör båten något mer trögrörlig i sidled, men det kommer inte minska lutningen vid en statisk obalans. För att förbättra den statiska balansen måste du öka flytkraften så långt ut från midskeppslinjen som möjligt.

Angående den bromsande kraften så tror jag att de lister du nämner måste vara relativt stora för att du överhuvudtaget skall märka någon skillnad. Gör ett test med plywoodskivor med motsvarande yta och medelavstånd från båtens midskeppslinje innan du bestämmer dig. 

Senast ändrad av guestsson | 10 december 2010 | 07:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänker ju göra listerna ihåliga och täta så att dom ger flytkraft. Tänkte först fylla dom med frigolit eller tvåkomponents isolerskum, men nu funderar jag på att bara ha luft på insidan.

Jag tänker göra en form så att steglisten blir förlängd och gör båten ca 200mm bredare på varje sida. Om jag räknar på lyftkraften så borde det bli ca 0,1m³ i lyftkraft på varje sida.(3m x 0,18 x 0,25).

Det borde göra båten stabilare vid stillaliggande och vid låg fart, men jag är lite orolig vad som händer när man är ute i lite värre väder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du funderat över hur detta påverkar möjligheterna att lyfta båten i sling?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lite svårt att fatta hur din båt kan kännas rank ....

Min är nästan i samma mått .. (  7.30lång x 2.70bred  och bottenvinkel 18' )

jag märker knapt att jag står på ena sidan av båten ...!?!?! 

När du nu säger ''rank'' ..  vad är det som du upplever då, som inte du är nöjd med  ? 

Och vad jämför du med ?

post-11345-1394236574,6109_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte bygga listerna så stabila att man fortfarande kan lyfta båten med sling.

Kör ofta mycket folk, och har dinette på ena sidan och ofta sitter det 3-4 pers på ena sidan och jag ensam på andra sidan, då upplever jag att båten lutar för mycket. Jag kanske inte kan kalla den rank men jag skulle vilja ha den mer last-okänslig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skojar, va?
Att båten lutar när du har en merlast på ena sidan på några hundra kilo är mer eller mindre oundvikligt på en båt i den storleken.
Om du inte ställer den på land, förstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med P-K

hur tänkte du nu ....... de är inte båtens fel att du har övervikt på ena sidan !

Ordet du är ute efter är  ....-TRIMPLAN !  

Så va de klart !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, trimplan lär tyvärr inte hjälpa då det är problem vid stillaliggande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men Peter då .....  Jo jag vet att det inte gäller vid stillaliggande , har och har haft trimplan på olika båtar så detta känner jag väl till !!!....

.....kör ofta mycket folk, och har dinette på ena sidan och ofta sitter det 3-4 pers på ena sidan och jag ensam på andra sidan, då upplever jag att båten lutar för mycket. 

.. och då hjälper trimplan , och det var de jag svarade på ! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag kör med planingsfart så använder jag självklart trimplanen, så då är det inga problem. Har jämfört med andra båtar i samma storlek, men lite bredare, och dom kan man lasta mer på på sidan utan att dom lutar för mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men jag trodde det gällde stillaliggande - det var så jag läste ursprungsinlägget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...