havetsstorm 0 Postad 2 Oktober , 2004 Tänker byta ut mina dubbla su till en weber 36/36a...... Finns de nån som gjort detta byte och vet hur mycke mer knuff och bättre gång de blir? ps: vi snackar b20 nu..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 3 Oktober , 2004 Finns de inte nån som har slängt på en weber, va? skumt..hmm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 3 Oktober , 2004 Du kanske frågar i fel forum på sätt och vis. Gå in på nåt forum för volvoentusiaster så ska du se att du får svar. Om du samtidigt trimmar resten av motorn med ny kamaxel, planar och portar toppen och lite småpyssel är B20 utan problem kapabel för ca 180 hk, men då gäller det att du inte har tummen mitt i handen. Gå ïn på http://www.kgtrimning.com/ och dröm vidare, där står mycket om att trimma volvomotorer. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaparn 0 Postad 3 Oktober , 2004 Om du trimmar en gammal motor som gått i uppförsbacke i 20/25 år bör du nog byta mer än förgasaren. Jag tror du kommer få problem om du inte plockar isär rubbet. Micklar är helt klart inne på rätt spår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 3 Oktober , 2004 nja.. tummen sitter där den ska. Jag har tagit isär allt och kollat så att de finns gods kvar i topp och block så de är nån ide att trimma lite.....kamaxeln är inte ny men nästintill nyskick, ska även porta om toppen med hjälp av en som är van på området. Motorn är ju gammal men den har inte suttigt i båten mer en 2 -3 år. Är inte ute efter nån v8:a effekt men vill ha lite mer knuff för den är så seg som den är nu.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 3 Oktober , 2004 Utan att vara någon jätteexpert, men ändå hållit på en del med AG115/130 järnspisar (har en AQ115 nu med enkelförgasare. INNAN du ger dig på förgasarbytet tycker jag du ska porta och plana lite samt kolla så det är rätt kam. Marinkamen heter P vill jag minnas. Sedan måste ventilerna naturligtvis vara täta, men det vet du ju redan... Börja testa med det innan du ger dig på förgasarna, jag skulle tro att det ger mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jarle b Postad 30 Oktober , 2004 jeg har weber 36/36 stående og d kam i b20 den går som et skudd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VolvoMan 1 Postad 30 Oktober , 2004 Ja-a, effektmässigt är Weberförgasaren som du tänkt sätta in, en del sämre än dubbla SU förgasarna, men pålitlighetsmässigt är webern kanske bättre. Bränsleförbrukningen skiljer knappast någonting i marint bruk (nog i bilbruk en hel del). Om du rakt byter dina dubbla SU förgasare mot en weber, kan du räkna med att gå ner 10-20hk, om du inte byter kamaxel, eller gör något annat åt motorn. Varför tror alla att en Weber 2 portare är vägen till himmelen, även i båtbruk? I bilbruk är den nog nära himmelriket, jämfört med dubbla SU:n. Rekommenderar endel Dubbla Solex 44PAI (AQ130C/D orginalförgasare), eller så 2x40-45mm Weber förgasare, om du tänker ta ut någo mer än 110-120hk ur motorn. Själv körde jag i förra år med en AQ130D, med K-kam, och dubbla Solex 44PAI, och den gick som en dröm. Har aldrig haft problem med Solex 44PAI förgasare, som jag haft på min AQ115B -76, AQ130D -76 och AQ171A -87. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Janne Postad 30 Oktober , 2004 Håller med, du kommer att gå ned i effekt med 36/36 mot vad du har nu. Dock ökar driftsäkerheten En B20 kan lätt trimmas till 180 hk, men om det ska hålla i en båt så får du se till att balansera alla delar, byta till smidda kolvar och stakar och se över/renovera allt annat, bara delarna till den motorn ligger på ca 40.000. I en bil så kör du ju bara på full effekt i korta intervaller så där kommer du undan billigare och det är skit samma om den skär, bara att hysta i en ny B20. Ett vevaxlebrott eller knäckt stake kan ju i en båt kan lätt skjuta hål i botten och båten sjunker som en sten, därför ska du ha smidda saker i båten om du trimmar. Jag vet........ sköt hål på ett block och staken som kom ut gick rakt genom framdäcket på min bil, hade det varit i båten hade jag haft ett jättehål i botten. Din motor behöver nog renoveras i lopp, ringar vebtiler och kam innan du byter förgasare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 30 Oktober , 2004 Ja jajaja......Nu e de så här att jag vill inte ha 200 hk i motorn utan ...ja de börja så här. När jag köpte båten och så gjorde den 18 knop och hade 1 st stromberg 150 förgasare på...bytte den mot dubbla su och fick lite bättre driv i paketet och bytte propeller 100 gånger men hur jag än gör så går inte båten mer än 22-23 knop när jag är själv i båten. åker jag 3 går den segt, 4-5 pers e bara att glömma den orkan inte upp i planing. Fick för mej att dem där su förgararna e dumma och inte rätt synkade och att den drar ojämt på dem att dem e fula och inte lika balla som en weber. Båten ska när den va ny ha gjort ca:30 knop med en stromberg 175:a och min tanke va nu att om jag åtminstonde har en skapligt regäl förgasare så som weber 36/36:a samt portar och planar toppen samt kollar över ventiler och tätningar m.m alternatift byter dem om så behövs så kanske jag får båten att göra nästan 30 iaf, de känns som att den i nuläget är halvplanade och inbillar mej att om jag får upp den i ett par knop till så skulle den plana bättre och på så vis får jag ytterligare ett par knop till gratis. Tack för tipsen hur som haver... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VolvoMan 1 Postad 30 Oktober , 2004 Jo, alltså en B20 motorn i går nog att trimma utan turbo till 250hk, med att borra ut den, och förlänga slaglängden till 2,5L. Dvs. vi talar on 93mm borrning och 90mm slaglängd. Då är det smidda kolvar och vevstakar som gäller. Och vid detta skede helst programmerbar insprutning, eller dubbla 2x48-50mm weber/dellorto förgasare. Men en 250hk B20:a lämpar sig inte för båtbruk, den är svårhanterad på lågvarv (1000-3000rpm), saknar bottenvrid, men 3000-8000rpm går den som en raket, alltså på det område man normalt kör i en båt. Men om vi talar om normalare trimmning nu, så tror jag att motorremont, och dubbla 45mm förgasare (t.ex SU:n, Solex 44PAI... ) eller dubbla 2x40mm weber/dellorto sköter sin uppgift bra. Webern blir nog lite liten, då du kan endast komma upp till 110-120hk, hur du än trimmar med den. Solexarna räcker bevisbart till 170hk (AQ171A = 167hk, 230Nm). Om båten faktist har gått 30kn som ny med EN Stromberg 175CD (säkert AQ105A ?), så väger den säkert inte mer än 900-1000kg, alltså som min båt (Jurmo Trimaran HT). Den hade från början en AQ115B /100B, och gick 29-30kn. I sina sämsta år gick den 28kn, då där satte en A bilkam, och EN Solex 44PAI, och motorn hade komp tryck på 10bar i alla cylindrar (=totalkass kolvringar, 1,7mm gap, tillåtet 0,72mm). Efter att jag satte på AQ130C:s 2x Solex 44PAI nådde jag 29kn. Efter renovering, då jag satte ett lite borrat B20A block och topp dit, och 2x Solex 44PAI förgasare och K-kam, gick båten 34kn. Bränsleförbrukningen var med orginal motor 1,06L/distans, med 2x Solex 44PAI förgasare 0,96L/distans, och helrenoverad motor 0,86L/distans. Otriligt, men sant, en renoverad pigg motor dricker mindre än en totalkass, och ändå höll jag hårdare marschfart. Faktist, om du skall vara seriös med projektet, renovera upp motorn HELT, sätt in en K kam, eller en KG-trimmnings motsvarande (inte P-kammen, den tror jag inte på = samma värden som orginal C marin kammen) Och som förgasare någo dubblaförgasare, webern som sagt räcker inte till så långt som kamaxeln och topplocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 30 Oktober , 2004 :shock: 250 kusar i en B20 utan turbo? Nu drömmer du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 31 Oktober , 2004 Hmm...nu vart de ju jobbigt här. Tänker iaf prova med min fina fina weber och upptäcka med egna ögon/öron hur den går .....de värsta jag kan råka ut för är ju att jag får hänga tillbaks su-arna.. 250hk i en b20 låter ju mycke men de är nog inte omöjligt alls för de är ju inte en äkta b20 längre om man borrar upp den och skrämmer den på de viset som volvomannen beskriver. Jag har en peugeot 405 mi16 ....den går att skrämma upp till 250 hk utan turbo för en kostnad av ca 30.000 och det är bara en 1.9l motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 21 April , 2005 Jag har haft 36/36 DCD i 3 somrar, nu ska jag kasta skiten & sätta dit dubbla solex orginal igen på min AQ130C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser