Gå till innehåll
måndag 14 oktober 2024
rudtom

segelbåtsmarknaden för 90 talsbåtar

Rekommendera Poster

En stor andel av den utrustning som många säljare försvarar ett högt pris med är gammal och avskriven och ingenting som jag skulle betala extra för.Det är båtens skick som jag vill betala för.Som någon skrev i ett tidigare inlägg är det lustigt hur en del brer på med ex ny motor när motorn är bytt våren 2001,nya segel som visar sig vara väl använda bytta våren 2003.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en tråd i samma uttjatade ämne. Om nu TS så gärna vill ha en båt han/hon inte har råd med, så får han/hon antingen lägga ett skambud eller se sig om efter något annat.
För det är uppenbart att de som startar dessa trådar antingen gärna vill ha en sådan båt, men inte har råd eller bara har en släng av den klassiska svenska avundsjukan.
I många fall jämför man äpplen med päron, vilket ännu mer får man att tro att det ligger bitterhet bakom. Att man kan köpa en ny skoda utan utrustning till samma pris som en flera år gammal mercedes är heller ingen nyhet.
Man måste oftast kasta in ett par hundra tusen till på en seglingsklar ny båt, även om många som radar upp priser här inte tänker på det. Behövs möjligtvis inte om man inte vill segla utan bara campa och då duger säkert vissa nämda 32-fotare.

Gillar man en ny lågprisbåt så kan man förhoppningsvis köpa en sådan, gillar man däremot en äldre för samma pris, så köper man förhoppningsvis den. 

Det finns många saker jag vill ha men inte har råd med, men jag tror inte det hjälper att tycka till här, om att priserna är för höga.

Slutsats, Köp vad NIi vill, sprid inte bitterhet över vad andra vill.



Senast ändrad av DavidN | 07 januari 2011 | 12:06



Senast ändrad av DavidN | 07 januari 2011 | 12:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är ett forum för båtrelaterade diskussioner,hit hör bl a segelbåtars prisbild.Man behöver inte kasta in ett par hundra tusen till på en ny seglingsklarbåt.Ca 50000kr tillkommer på det vanligaste tillbehören.Jag anar att David N har ett gammalt 80 tals lik som han vill behålla prisnivån på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr gör jag inte det. Är bara trött på diskussioner om vad andra väljer att lägga sina pengar på. Upp till var och en tycker jag och det är marknaden som sätter priserna, eller det kanske är bättre om staten går in där...

Jag skulle också gärna se att  många av de saker jag drömmer om, kostar mycket mindre än vad de gör. Men det är ju som tidigare sagts efterfrågan som styr priserna, inte vad jag tycker att de borde kosta.  Även om jag kanske inte tycker en 80-tals 38-fotare är värd sitt pris, så finns det uppenbarligen andra som gör det. Av samma anledning kör vissa skoda andra porsche. Tror dock inte priset på porscharna går ner om skodaägarna förespråkar det eller tvärtom. 



Senast ändrad av DavidN | 09 januari 2011 | 11:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är ju entusiaster, eller hur? Entusiaster handlar med hjärtat, inte med järnan:-). Ibland blir det alldeles för dyrt enligt andra, men mitt hjärta myser ;-).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

låg nivå Fänrik! mycket låg nivå...... tycker jag TS som är väldigt långt ifrån bitter.. det måste väl vara mer intressant med en öppen stat där man har rätt till olika åsikter än den stat du förespråkar där man inte ska ha någon åsikt alls

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att hitta rätt båt för sig själv och hur man tänkt använda den är basen för vad man ska köpa för båt.

Det är kul och handla båt, och som entusiaster är vi ofta vääääldigt dumma rent ekonomiskt. Värdet är ju vad du som köpare kan tänkas betala för ett tindrande objekt. Vill du inte betala den summa som båten blir sold för, så är det helt enkelt inte rätt båt. Håller med att många, inte alla 70-80-90 tals båtar är övervärderade. Fina och välskötta båtar är naturligtvis värda mer pengar. Men oftast inte motsvarande vad en ny båt.  Utrustning som är av äldre typ, är inte värd nästan något. (min åsikt iaf). Elektronik åldras med nästan absurda mått. Delvis för den väldiga utvecklingen i både pris och teknik. Vad kostade en ny 5 plotter med färgskärm för ett par år sedan.. Nåja. Många 70-80-90 talsbåtar är dåligt efterhållna. Ofta när man jämför vad det kostar att rusta upp dessa med nya segel, motoröversyn, elektronik, lackarbeten, epoxybehandling av botten osv. Är det oftare betydligt billigare att köpa en helt ny båt...

Jag är övertygad att priserna på beg båtar kommer att sjunka. Speciellt på äldre masspruducerade båtar. Dock finns ett grund bruks värde som man förmodligen kan anta håller sig i längden.  Rimligtvis kommer detta bruksvärde sjunka något med.

Men, att gråta för att båten man köpt, haft den i 10 år. Vårdat den ömmt. Haft gudomliga seglatser och fester med den.  Att förorat, säg 100.000. över 5-10 år plus inköpa/uppdatering av utrustning. Båtplats, försäkring osv.  Garanterat kommer 99% tycka att det var värt det, annars har man alldrig skaffat båten. Den totala årskostnaden är fortfarande relativ låg. Jämför gärna vad dina bilar kostat dig under tiden du har haft båten...

Betala inte förmycket för båten du vill ha, betala vad du tycker den är värd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...