Gå till innehåll
måndag 14 oktober 2024
rudtom

segelbåtsmarknaden för 90 talsbåtar

Rekommendera Poster

har ser den verkliga prisbilden ut för segelbåtar 38 fotsklassen tillverkade i början på 90-talet?

dvs får dom verkligen dessa priser dom begär? runt 1 miljon? måste finnas prutmån och rejäl sådan! eller????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den verkliga prisbilden är väl det som kunderna till slut betalar, några procent under utsatt annonspris eller liknande, tror ju knappast att någon sätter ut en annons med jättprutmån direkt, då drar sig ju spekulanterna undan redan när dom har sett priset, så överlag så är prisbilden annonspriset ganska överenstämmande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har ändå svårt att tro det med tanke på vad en ny båt kostar! sen tycker jag mig se att det är ungefär samma båtar som ligger ute väldigt  långtid sen försvinner dom å kommer tillbaka med samma begärda summa.. mao tror att många har svårt att se att sin 90 tals båt kanske inte är värd så mycket som man kanske har hoppats på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men det jag menar är att har säljaren satt ett pris som gör att han inte får sålt sin båt så är ju detta inte prisbilden, prisbilden bestäms ju till sist och syvens av vad köparen vill betala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marknaden har alltid rätt brukar det ju heta. Men man kan ju ibland förundras över de ibland oskrivna regler som verkar gälla. Jag tittade nyligen på en nästan ny bil, 2009 års modell. Där verkar årsmodell vara av oerhörd betydelse, skicket är nästan oväsentligt. Man går efter sin bilhandlarlista med rätt små variationer. Köper man en sommarstuga så verkar det vara tvärtom. Skicket är helt avgörande givet att läget på tomten är jämförbart med ett annat altyernativ. 6 år, 15 år eller 35 år verkar vara betydelselöst. På segelbåtar verkar det ligga nånstans mitt emellan. Personligen skulle skicket vara viktigare för mig än om båten är 6 eller 12 år gammal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret är ju enkelt - det är bara att ringa och bjuda på båten vad du tycker den är värd. Det värsta som kan hända är ju att du inte får köpa båten till det priset.

Ett annat alternativ är att ringa till säljaren - eller ännu hellre träffa säljaren - och tala om att den ligger högt i pris, titta honom mellan ögonen och fråga rakt ut vad det bästa pris han kan ge den på dig är. Folk blir oftast så ställda att man lägger sig på sitt lägsta acceptpris utan omsvep.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, 38-fotare var väl ändå inte så vanliga i början av 90-talet så vi talar om ett mindre antal?

Men jag kan tänkla mig att det är så här: På kontinenten säljer man i stora antal, det är relativt likriktade båtar och eftersom man inte lever hela semestern i båten så är de sällan så extrautrustade och familjefixade som en båt kan vara här i Sverige / Skandinavien? Då stämmer nog årsmodellstänket bättre? Det som skiljer båtarna är navutrustning och segelkvalitet?

Sedan har jag skrivit i flera trådar att de äldre båtarna i Sverige är övervärderade, helt enkelt därför att en modernt producerad båt har nyare motor, moderna beslag, moderna segel och är fräsch med tex nya dynor... ska du byta allt detta i en 38-fotare så kostar det minst 350´ gissar jag?

Det som talar för våra äldre båtar är väl att de är mer hantverksmässiga, mer trä och är smalare?
Smalare?

Ja, i min lilla bryggförening så är bredden numera enligt årsmötesbeslut begränsad till 3,2 meter ( och jag noterar att i styrelsen har många sk halvtonnare, bredd 3 m. En har större båt, bredd 3,2 m ).... hehe.... så vad jag menar är att vi har en tradition här som säger att riktiga båtar är lite mörka och smala? Man hör till och med nedsättande ord om den där höghusbyggena...

Men jag har en bekant som fick utlandsjobb, i Belgien. Han tycker det är dyrt med båtplats, men offerten för en helt ny Hanse 35 fot med exklusiva segel och full instrumentering är 1,0 MSEK! Det blir jäkligt svårt för en 20 år gammal 38-fotare att konkurrera med? Även om du bytt allt?

Möjligen att de äldre båtarna har lite bättre sjöegenskaper i hård motsjö, när du kryssar. Men allt annat måste anses vara bättre på en 20 år nyare båt? Eller? Så då kan du inte betala samma pengar, det säger sig självt. Däremot kan de mindre båtarna som tex MAXI 77 ha ett bruksvärde som inte går under ca 50,000:- nästan oavsett skick. Eller en plastfolka? Men en 38-fotare...nä!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan man tro att en 70-80 tals båt på nåt sätt står sig i kvalite, storlek, nytänkande och i pris med en nyproducerad båt med samma antal fot. De får vara sveriges mest utrustade 30 år gamla båt...jag köper den inte om jag får en modern båt från 2000-talet för samma peng. På blocket  kan man se en Scanmar 345 för 700kkr från 1987, en Norlin 37 från 1984 för 750 kkr. Man hittar också Bavaria 33  från 2005 för 725kkr, Jeanneau 35 från 2005 för 735kkr, Jeanneau 31 från 2011 (ny båt) för 715 kkr...mfl nyare och fräschare och bättre utrustade båtar . För mig är det ett enkelt val. Ett annat exempel är Bavaria 32 från 2001 i ett förträffligt bra skick med mycket utrustning som de begär 750 kkr för. Annonsen under är en NY (2011) Bavaria 32 sail away anpassad för nordiska marknaden - de begär 790 kkr för den senare. För mig är valet enkelt! Bavaria 36 och Bavaria 37 från början av 2000-talet som de begär mer för än en Bavaria 36 från 2011 (standardutrustad 936kkr).

Det går inte längre att tjäna pengar på sin båt. Man kan i bästa fall få tillbaka det man köpte den för men man måste nog acceptera att på grund av det stora utbudet på älder båtar samt ett mycket stort antal nya båtar på marknaden varje år kommer båtens värde att minska i  värde varje år.

Jfr med bilsidan...en opel kadett från 1981 får ha hur mycket utrustning som helst - den går inte aldrdig att jämföra med en opel från 2000-talet varken i kvalite och pris!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att jämföra något äldre svenska båtar med en nyare tysk/franska är att att jämföra två helt olika koncept. Helt klart är att en nyare ty/fr båt ger mer volym/kr än en svensk. Jämför man däremot stuvutrymme/kr så får de nya ordentligt med stryk. Jag tycker att de nya är mer att se som förväxta dagseglare. Man ska in till marinan och gå upp på restaurant på kvällen. Eller så är det så att man har för mycket saker med sig efter som det finns utrymme? Jag har inte förlikat mig med den invändiga designen på nyare utländska båtar än, men det kanske kommer. Nytt är trotts allt nytt.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är nog väldigt många äldre båtar därute som bör total renoveras för att upprätthålla och konkurerra i pris med nya båtar. renoverar man dom och byter inrede motor  m,m   så kan dom nog allt ta ut begärt pris. men troligen inte annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns en 38 fotare från mitten av 80 talet av ett känt svenskt märke som dom begär ca 800 000 sek för, den har orginal motor, orginal teak deck, äldre segel orginalrigg, och äldre instrument även om man gör en totalrenovering av denna båt för ca 500-600 tusen då får man en ska. ny skick av en gammalbåt men det man glömmer är ju det som ska hålla investeringen flytande nämligen plasten! den åldras ju också sen hur mycket försvagning en 25 årig plastbåt har det vet jag inte, läste en test som ett känt varv i österbotten gjorde ang polyester kontra hybrid epoxy vilken styrka dom hade efter 10 års användande:

Polyestern hade förlorat ca 50% medans epoxyn hade förlorat ca 10% eller mindre,

kontentan jag fick ut av detta är även om man byter princp allt till nytt så har man kvar en gammal båt! och därför förstår jag inte att man fortfarande kan begära dessa summer för en ca 20 år gammal båt, och dom som säljs måste säljas betydligt billigare än vad som begärs mao prutas ned rejält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm 50% 

 

en 70 80tals  båt skulle troligen kunna segla rakt igenom en modern mass producerad tysk eller fransk  båt vid krock.   dom är totalt överdrivna i laminat tjoklek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den extra  styrkan vinylester eller epoxi  ger skär båtvarven effektivt ner i tjocklek. tro mej  jag vet.  ex 16-17mm tjock skrov på en 33fots  segelbåt  med 15mm dinyvicell kärna den komprimeras till ca 13mm efetr vacumsugning.   då börjar man undra?? satte man knät på insidan så kunde man lätt känna mjukheten.

det är såpass mkt dyrare  med epoxi  så man ser nog till att inte slösa med den dyra epoxin. och i  mina ögon blir det väl tunnt . man har nog överskattat epoxin ibland oxå. blir det för tunnt så mattas ju ändå matrialet ut p.g.a röreslse m.m 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En känd besiktningsman skrev för några år sedan i en svensk båttidning att om  en 25-30 år gammal kvallitetsbyggd båt får ny motor, omlack, nya segel, mm går den 30 år till. Flera av dom nya lågprisbåtarna är troligen färdiga för flistuggen efter 30 år.

Flera av dom gamla båtarna är ju byggda som pansarvagnar, och jag vet inte vad som skulle bryta ner dessa skrov, men viss är det ju lockande när det är nytt och glänsande.

Vore kul att kunna skruva fram klockorna 20 år för att få svar......



Senast ändrad av fenixen | 13 december 2010 | 21:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kan tror säkert att många ska kvalitetsvarv såsom Swan, Linjett, Baltic mm har säkert båtar som håller den livslängden som denna besiktningsman tror, men vi har en tendens att glömma att alla båtar som byggdes på70- 80-90 talet inte hade denna kvalitetstämpel som ovan nämnda och troligtvis tom. sämre än dagens ska lågprisvarianter som är betydligt bättre seglare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådskaparen vill jämföra båtar i 38-fots-klassen och i den storleken producerades inte några av de vanligaste massproducerade båtarna på 80-90-talesskiftet.

Störst var båtar kring 28-33 fot. En 38-fotare var en jättebåt och däröver var det mest kvalitetsvarven som byggde för de mer pengastinna.

En 38-fotare från ett svenskt varv från 80-90-tales-skiftet är förmodligen mycket bra byggd



Senast ändrad av ciaraud | 16 december 2010 | 06:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tramsigt av er som framhäver gamla 70 och 80 tals lik från Albin och Maxi som kvalitetsbåtar

som håller hur länge som helst.Det finns många såna båtar i dåligt skick bl a delaminerade

däck,skrov med försvagningar,bristfälliga roder,hjärtstockar mm.Båtägare seglar med dom

lyckligt okunniga/ovetande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, det tillverkades inte många båtar i klassen 38 fot i början av 90-talet så det är inte så lätt att få fram prisstatistik.

Går man in på Sailguide.com kan man få en uppfattning om priserna på de få båtar i klassen som säljs. Ett exempel är Diva 399, tillverkad i kanske 300 ex.

Nypris 1989     600 000:-
Nypris 1999  1 125 000:-

En 91:a såldes 2007 för 725 000:- och
en 91:a såldes 2009 för 580 000:- (Kanske samma?)

Ett annat exempel är Scanner 38 som tillverkats i ca 100 ex.

Nypris 1988     578 000:-

En 90:a såldes 2007 för 1025 000:- och
en 91:a såldes 2009 för   795 000:-

Det är tydligen så att man ibland kan få betala upp mot en miljon för en 20 år gammal båt. En något nyare båt från mitten av 90-talet kostar lätt över miljonen.

Andra båtar i klassen 38 fot tillverkade i början av 90-talet är
Baltic 38
Comfortina 38
Crown 39 (ca 100 ex totalt)
Gambler 37/38
Hallberg - Rassy 39 (ca 200 ex totalt)
IMX 38 (max 100 ex totalt)
Malö 39 (max 100 ex totalt)
Najad 391 (2006 såldes en 96:a för 2 200 000:-, men 96 är ju inte i början av 90-talet)
Oceanis 390
Sweden Yachts (få ex)
X 382 (drygt 100 ex totalt)

Det rör sig troligen inte om mer än totalt ca 1000 båtar som tillverkats i klassen 38-fotare från början av 90-talet och av dessa tillverkades ju endast ett fåtal just i början av 90-talet. Ett litet begagnatutbud och dyrare nya båtar i samma storlek kansek håller priserna uppe ett tag framöver, vad vet jag?

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är väl just dom båtarna bl.a som faller under massproducerade 70-80tals båtar som inte håller måttet, som jag nämnde.

 

 

jag kan bara se på min egna möre 30  rena pansar vagnen.  känns så att segla med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du tar divan så fick man betala -07 725 000 och -09 580 000 å scannern kostade

-07 1025 000 och -09 795 000,  ja då kan man ev se en trend för framtiden 2010, 2011??? knappast säkerställt men ändock!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jagade en fräsch Contrast 36 under 2009-2010. Jag var med (förlorade) i tre budgivningar som slutade mellan 625 - 685tkr. Båtar byggda i början/mitten av 80-talet med originalmotor. Om du lägger till 150tkr har du en Hanse från 2000-talet. Visserligen påstår någon att du kan segla rakt igenom en Hanse med en 80-talare... när man nu skulle ha nytta av det?

Prisbilden på 80-90talare borde justeras ned kan man tycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att prisbilden borde justeras ner, men du var ju själv med och drev upp den i och med din budgivning, det är ju så det tyvärr fungerar med risk att bli tjatig, det är köparna som bestämmer prisbilden inte säljarna. Så om man skall ha ner prisbilden så måste alla köpare bilda kartell och sluta bjuda över varandra, detta är en ömöjlighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt i det du skriver. Det är samma mekanismer som styr bostadsrättsmarknaden i STockholms innerstad. Låga räntor och finansinstitut som gärna lånar ut pengar. Vad är 700tkr för en båt jämfört med en 3-rummare i innerstan för 4milj. Småpengar! :   )

Skillnaden är att 80-90 talsbåtarna håller sitt värde eller går ner något. Det är ingen all-time-high notering år efter år.

I mitt fall slutade letandet när vi hittade en Contrast 36 för 500 000. Den såldes i höstas, men det är en annan historia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset måste ner ytterligare nu när Euron är så billig. Ny Bavaria 32 kostar nu 780kkr inkl en herrans massa utrustning. Båtar från 80 talet och början på 90-talet är gammbåtar - jag anser att man gör bort sig totalt om man betalar i stort sett samma peng för en 15-25 år gammal båt som för en ny. Nyrenoverat, välhållet och utrustad till tusen eller ny motor spelar ingen roll - båten är gammal ändå. Finns väldigt mycket som talar för att köpa nytt istället! Nu blir jag säkert hängd av alla gammbåtsägare men det får jag ta :o)



Senast ändrad av poseidon | 23 december 2010 | 21:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte man ska stirra sig blind på när båten är byggd. Det viktigaste är hur den seglar och om man trivs med/i den. Allt i en båt utom skrovet går att fixa/byta.

Om jag bara hade två båtar att välja mellan en ny som jag tycker är otrivsam eller seglar dåligt, och en gammal som passar mig bättre skulle jag faktiskt ta den äldre. Även om de kostade lika mycket.

Man måste känna att den båten man har är något att vara stolt över. Det viktigaste är helt enkelt att just du tycker att just den här båten är den bästa som finns.

Många gammbåtsägare trivs inte i de nya kontinentala byggena och där inkluderas jag. Först nu tycker jag att vissa börjar få till en fin båt så i framtiden kanske det finns något nytt osvenskt som blir intressant.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet Ciaraud, båtlivet styrs inte av pengar, man måste gilla det man seglar . Att man betalar kanske överpriser för äldre båtar avspeglar ju detta.

GOD JUL Allihopa!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vad menar du att det avspegla poseidon?
Jag tror det är många som undrar...

Övrigt gällande dina tidigare inlägg
De flesta har nog förstått att du tycker gamla båtar är dyra och idiotiska att köpa till samma pris som nya. Jag tror de flesta håller med dig om det, men....

Är det verkligen så att en äldre båt är lika dyr som en ny? Nej, självfallet inte, Blocket visar önskepriser från säljare, inte de priser som köpare och säljare till slut blir överens om. Däremot innehåller båtarna som säljs på Blocket oftast betydligt mer utrustning än en ny båt, i många fall säkert för många hundra tudsen kronor mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är gratis att anonsera på säljsajterna på nätet.

Jag äger ett par båtar som blivit familjemedlemmar, jag har inte en tanke på att sälja någon av dom. Men allt har ett pris. Jag kan antagligen sätta ett pris som får mig att skiljas från min båt, det är högst osannolikt att någon skulle betala en sådan summa för båten. Men man kan ju alltid sätta ut den på blocket för fantasipriset ändå, det är ju lite som en gratis trisslott -någon kan ju nappa...

Andra räknar ihop varje utgift de någonsin haft för sin båt; länspumpen som blev bytt sommaren 1998, impellern från 2003, nya dynor 2006, ja, och nya motorn som vi satte in 2001 eller var det kanske 1991 och räknar kallt med att de borde få ut dessa investeringar när man säljer. Jag har följt en båt som funnits på finska nettivene.fi i snart fyra år utan att någon som helst minskning i priset skett... En del förstår inte att saker åldras.

Vad gäller glasfiberbåtars åldrande kan jag ta min Glastron från 1971 som exempel. Den fick sin första slipning och ommålning för fyra år sedan, vid slipningen fann jag ingen orsak att oroa mig för glasfiberns skick. En reparation jag gjort i stäven (båten hade skavat mot en sten vig lågvatten) för femton år sedan var fortfarande precis som jag lämnade den. Jag säger inte att glasfiberbåtar är eviga, men precis som med andra material så skall reparationerna göras så fort ett fel uppstår, då håller båten länge.

Håller med de som säger att man ändå köper båt med hjärtat och ibland klappar hjärtat för något gammalt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...