Nattinatti 0 Postad 7 December , 2010 Vi är ett litet gäng som pluggar informatik och har fått i uppgift att utveckla en ny applikation som ska fungera till Iphone, smartphones (android), Ipads och datorer. För att vi ska kunna utveckla denna app på bästa sätt så behöver vi lite svar på några frågor från er som är båtanvändare. Vi tackar på förhand till er som tar er tid att svara på nedanstående frågor! Tanken med appen är att den ska fungera både som ett hjälpmedel och som ett nöje. Appen kommer att ha som krav att du måste ha en gps-funktion på din platta eller telefon för att kunna fungera. Gps-en kommer sedan med hjälp av 3G-nätet att göra att du kan kommunicera med andra som har appen påslagen. Alla som laddar ner appen kommer få registrera en viss information, såsom båtnamn, båtmodell och ägare (dessa kommer vara obligatoriska), sen kommer man kunna, om man vill, registrera fler uppgifter. Detta gör tex att du enkelt kan kontakta någon som har en exakt likadan båt för tex råd och detta kan du då göra genom din telefon. Gps:en gör också att du kan se vilka som befinner sig i närheten av dig när du är ute och åker och vid behov skicka iväg meddelande till dem om tex badstranden de befinner sig vid är bra. 1. Vad tror du är den genomsnittliga båtanvändaren? (Ålder, kön, inkomst) 2. Vad för teknisk utrustning har du med dig när du åker båt? 3. Är du med i någon båtklubb? 4. Äger du en smartphone? (dvs. Iphone eller en mobil med android) 5. Har du något intresse av en applikation till din mobil där du kan se andra båtar och där din egen position visas för andra båtägare? (Din position kommer endast vara synlig när applikationen är påslagen, när du stänger av den försvinner din position automatiskt) 6. Skulle du vilka ha en applikation där du enkelt kan kontakt andra båtar? 7. Skulle du kunna tänka dig betala för denna applikation? 8. Förslag på funktion som appen skulle kunna ha utöver det som redan nämnts i beskrivningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 231 Postad 7 December , 2010 1. Den genomsnittlige båtägaren är en man som heter Åke, är 52 år och tjänar bra som mellanchef. 2. Jag har kompass, logg och snart en plotter! Och en FM-radio... 3. Ja 4. Nä 5. Det beror på hur exakt den är. Rekommenderar er att kolla upp om det går att synka appen med AIS-systemet. 6. Kontakta, nej. 7. Om den fungerar ihop med befintliga AIS-systemet, visst! 8. Inga idéer, utom detta med AIS-synkningen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 8 December , 2010 Hej Kul med lite utveckling av appar för sjön 1. Svårt att sätta något genomsnittligt men en stor kategori av båtägare är nog runt 40-60 åroch oftast män. (gifta), Inkomst relativt god då båtägande är förknippat med höga kostnader 2. Plotter (GPS), Kompass (om det kan räknas som teknisk utrustning), Ekolod, Mobil och alkometer. 3. Nej är inte med i en klubb för inbördes beundran. Endast MG och andra webbklubbar. 4. Ja, samtliga i familjen har numera riktiga mobiler (Iphone 3 och 4) 5. Ja. Om man kan se id på de andra, alltså goda vänner mm. Vill givetvis kunna slå av min position men se andras om jag så önskar det. Givetvis skall KBV och Polis vara utmarkerade. 6. Ja. Både ifall det är ok att vi lägger oss på samma plats som andra. (hövligt att fråga) Då ska det vara enkelt att skicka ett SMS från appen och ställa frågan när man redan är ett stycke ut. Vem kan med att säga nej när man redan ligger bredvid andra båten? Eller om man får tekniska problem. 7. Självklart. Annars måste den finnansieras av reklam och det får man nog av ändå på MG, TV och andra fria platser. Kan tänka mig en 200-300 kr för appen. Med bra funktioner för KBV och polis kan man säkert på vissa platser i Sverige få ut ett par tusen för en sådan funktion. (Stockholms skärgård?) 8. Se ovanstående svar samt lägg in funktioner för att se hur många båtar det är på vissa platser. t.ex. gästhamnar, sjökrogar mm. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 8 December , 2010 1. Svårt att säga finns nog ett stort spann2. Vad för teknisk utrustning har du med dig när du åker båt? 3.ja 4. ja android 5. ja skulle vara riktigt skoj 6. ja 7. ja fast inte för mycket då det är sosialt nätverkande 8. Som tidigare antal båtar innom ett visst område vore bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 8 December , 2010 1. 55, man, 600000:- /år 2. Garmin GPS, laptop (Seaclear), mobiltelefon 3. Nej (Räknas kryssarklubben) 4. Ja, har själv en X10 mini pro. iPhone och iPad i familjen. 5. Ja 6. Njae, vet inte.. 7. Ja. max 100 för en Androidversion. Få appar kostar mer i Android market. Lite mer för Appleversionen som vanligt så att inte stackars Steve behöver sova på härbärge.. 8. Synka med AIS. Finns redan för iPad. http://www.dagensbatliv.se/ais-och-vhf/gratis-ais-till-ipad . Senast ändrad av FredrikB | 08 december 2010 | 08:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 8 December , 2010 1. Man/ par/ familj 30 inkomst spelar nog inte så stor roll, man har båt/utrustning efter inkomst, precis som boende. 2. VHF, plotter, telefon, kompass, sjökort, laptop/iPad 3. Nix 4. Ja 5. Vet inte, om jag har intresse av det. Är på sjön för att komma bort från verkligheten. 6. Det finns VHF, sedan kan man åka fram och prata med folk om man skulle vilja något. Min erfarenhet är att de flesta vill vara själva eller med sina vänner. Jourhavande kompis kan man ringa om om man känner sig ensam, eller åka in till en gästhamn. 7. Nej. 8. Nej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 8 December , 2010 1. Vad tror du är den genomsnittliga båtanvändaren? (Ålder, kön, inkomst) Man, alla tänkbara åldrar, alla tänkbara inkomster.... 2. Vad för teknisk utrustning har du med dig när du åker båt? Det viktigaste är ju min motor, men det är nog inte det ni vill veta. Ekolod, GPS-plotter, mobiltelefon, systemkameran vad gäller elektroniken ombord 3. Är du med i någon båtklubb? Om sommarstugeföreningen som äger bryggorna räknas så ja, annars nej 4. Äger du en smartphone? (dvs. Iphone eller en mobil med android) Nej, eller inte ännu 5. Har du något intresse av en applikation till din mobil där du kan se andra båtar och där din egen position visas för andra båtägare? (Din position kommer endast vara synlig när applikationen är påslagen, när du stänger av den försvinner din position automatiskt) Skulle gärna vilja se om några vänner/bekanta/grannar är ute. Samt KBV och sjöpolisen som brukar kolla farten eller mäta gäddorna. Vill kunna ställa appen så att jag kan se andra medan de inte kan se mig. Vill också kunna välja vilka skall få se mig. 6. Skulle du vilka ha en applikation där du enkelt kan kontakt andra båtar? Japp, med vännner/bekanta/grannar. Vill dock kunna gömma mig de gångarna jag vill vara själv eller vara i fred med lättklätt kvinnligt sällskap 7. Skulle du kunna tänka dig betala för denna applikation? Japp, inget är gratis idag. Fast föredrar piratkopior 8. Förslag på funktion som appen skulle kunna ha utöver det som redan nämnts i beskrivningen? - väderprognosen i närheten, inkl. någon sorts larm om vädret är på G att försämras, t.ex vind inom en viss hastighet det närmaste dygnet - skicka/ta emot nödmeddelande (jag saknar VHF) - info om militära sktiviteter i närheten, t.ex få en varningssignal när det skjuts på Utö skjutfältet och jag är på väg att hamna i skottlinjen - info om service i närheten (t.ex närmaste mack, lanthandel, tandläkare, bolaget, bastu, duch, båtbrygga reguljär trafik, etc, närmaste kustfyr, närmaste rökta fisk säljare - varning för sjösnuten, KBV, ilskna elakartade tillsynsmän som kryllar av där de minst behövs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chardonnay 0 Postad 11 December , 2010 1 Båtägaren är en man som , är 50-57 år tjänsteman eller chef av ngn sort, med en fru som är lärare, förskollärare, eller sjuksköterska. 2. Jag har kompass, logg,plotter,lod, vindinstrument, en VHF.. 3. Ja 4. Ja en iphone & i familjen finns även en HTC desire 5. Rekommenderar er att kolla upp om det går att synka appen med AIS-systemet. 6. Kontakta, nej. det gör man via vhf 7. Om den fungerar ihop med befintliga AIS-systemet, visst max 100-350,- 8. Inga idéer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kustskepparen 0 Postad 11 December , 2010 1. Vad tror du är den genomsnittliga båtanvändaren? (Ålder, kön, inkomst) Kön: Män Ålder: förmodligen över medel - än så länge! Inkomst: Ingen aning..Tror dock den är lägre än vad man tror då båtanvändare även inkluderar småbåtar.. 2. Vad för teknisk utrustning har du med dig när du åker båt? Det var en generell fråga! .. jag navigerar med laptop. Har VHF o radar.. 3. Är du med i någon båtklubb? Nej, inte längre.. 4. Äger du en smartphone? >JA 5. Har du något intresse av en applikation till din mobil där du kan se andra båtar och där din egen position visas för andra båtägare? (Din position kommer endast vara synlig när applikationen är påslagen, när du stänger av den försvinner din position automatiskt) >JA & Nej, Mobilen stannar ju ofta ej i båten.. AIS känns bättre här. 6. Skulle du vilka ha en applikation där du enkelt kan kontakt andra båtar? JA, Detta vore bra - VHF känns lite förlegat, men det kräver nog någon form av standard att de flesta använder detta. Appar vet jag inte om det är rätt väg, ser hellre att man utvecklar nån ny standard som är plattformsoberoende. 7. Skulle du kunna tänka dig betala för denna applikation? JA, Man betalar ju för en VHF.radio samt certifikat. 8. Förslag på funktion som appen skulle kunna ha utöver det som redan nämnts i beskrivningen? inkludera GIS, med olika lager av information, gästhamnar, krogar, varv, hotellet.. etc etc.. Varför inte koppla ihop med dockspot så man kan boka platser i välbesökta hamnar? Ihopkoppling med Facebook för att kunna se båtägarnas bild samt status etc.. kul grej! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser