Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
mattiboy

hyra båt, Kroatien, Grekland eller Turkiet

Rekommendera Poster

Hej Alla experter!

Till sommaren ska vi tillsammans med kompisar hyra segelbåt i Medelhavet.

Vi kommer vara 4 vuxna och 4 barn (6 och 3 år).

Vi har funderat på Kroatien, Grekland eller Turkiet. Vad är bäst om man är två familjer med barn, vad är mest barnvänligt så att säga?

- vilken nautisk kompetens krävs?
- hamnar/ankra själva?
- Hamnavgifter?
- Landström?
- rabatter om man seglar i Juni/September?
- Extrautrustning att lägga till?
- Transport och logistik (flyg, transfer osv)

Vi är inga gröna seglare, bara gröna på att hyra båt i medelhavet, så vi behöver all input vi kan få. Gärna med en barntwist eftersom deras behov styr mkt. av vårt seglande.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vi var i Croatien nu i höstas (18-25 sept) då betalade vi ca 12500kr för en Jeanneau sun oddysey 36i inkl jolle med motor och städning vill man ha en spinn så kostar det extra.  Vi sov i hamn varje natt och hamnavgiften inklusive el låg mellan 350 - 500 kr/natt. Kan inte säga annat än att jag var otroligt nöjd. Tror faktist aldrig att det hänt att vindarna vänt efter vart vi ville så pass under så lång tid vi fick åka åt fel håll ett par gånger för att se hur hon kryssade läns och halv vind hela tiden. Det är nog inte Croatiens fel det kan nog hända vart som helst men det är otroligt fint och trevligt folk där. Mat får du för en bråkdel av vad det hade kostat här hemma eller i grekland.  De är otroligt hårda på att man skall backa in i hamnarna (de är väl lättsammast också) vi såg några som försökte göra tvärsom och de blev lika snabbt utknuffade igen tills de vänt sig om. Det som de krävde av oss var kustskepparen och vhf för skepparen. Vi flög med Norwegian för ca 1200 tur och retur sthlm split kan rekomenderas att lägga på en slant och åka med ett riktigt bolag då de ändrade tider flera gånger utan att medela det fick man hålla koll på på hemsidan. Charterbolagen erbjuder att hämta er vid flygplatsen för en slant. Skippa den det är billigt med taxi ta bara första bästa utanför flygplatsen. 

mvh

 

M

 



Senast ändrad av makke_the_muss | 07 december 2010 | 10:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Skiljer sig priserna i sept mkt. mot övriga säsongen?

Vi är sugna att ligga på svaj med Ankare några nätter, för mysighetens skull. Är det möjligt? Hur ser bottenförhållandena ut?

Någon som vet vad hamnavgifter kostar i Grekland och Turkiet ungefär??

Hur var Kroatien från ett barnperspektiv? Kanske reste ni inte med barn, men kanske någon annan som har erfarenhet, gärna i förhållande till Grekland och Turkiet.

Hälsn.

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jo det skillde en 5000 ungifär har jag för mig.

Vi åkte ju utan barn så det funderade jag inte så mycket på. Men det var en hel del som hadde sina barn med och de såg inte ut att lida.

Det torde gå bra att ankra lite härvar då det nästan inte är något tidvatten alls och det finns gott om skyddade vikar. Vi ankrade en natt och vi låg kvar iallafall :) Men vi såg ankrade båtar lite härvar så det är nog inga problem. 

 

 

 

 

 



Senast ändrad av makke_the_muss | 07 december 2010 | 12:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå igen,

Vilken firma hyrde ni hos?
det låter klart intressant att kunna göra så mkt. på priset och att segla när det är som varmast bara blir trubbel med små barn.

Ngn. som har erfarenhet att hyra av privatperson (svensk) som har båt i medelhavet??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hyrde av sail croatia via swede charter. Gissar att det tom blir billigare om man ringer sail croatia själv om man inte behöver runtomkring servicen med transfer och dylikt. Och det är fortfarande varmt där i september. Var betydligt varmare där då än vad vi brukar ha i sverige på sommaren. shorts och bad varje dag.

Så är 23:e september någon högtid därnere där de tackar sommaren farväl. Då var vi på Bool (säkert jättebra med barn mycket strand och runtomkringlek) då var det en massa lajvmusik och fyrverkerier på torget bredvid hamnen. Om ni åker dit så skulle jag rekomendera att inte sticka mer än 2,5m då hamnen inte är tokdjup. Vi stack 2,20 och hadde kanske en halvmeter till godo men det beror nog på hög eller lågvatten. Annars så är inte det några problem det finns nästan inga grynnor och dylikt utan det är antingen land eller < 50m djupt förutom i vikarna där det kanske är en 5-8 m. iallafall runt split. Där jag varit några gånger. 

PS

Det var enda gången vi märkte av djupgåendet. Då det skiftar en 40-50cm tidvatten. Men vi frågade när vi lade till om det var högt eller lågt och då var det ganska lågt så vi kände oss trygga. 

 

 



Senast ändrad av makke_the_muss | 07 december 2010 | 15:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är fyra vuxna som skall segla i Kroatien i mitten av september och har kommit fram till att vi skall hyra en Elan 344.

På slutet har vi jämfört www.croatiayachtclub.se och www.yacht-base.com, båtarna som vi funnit med nästan samma pris ligger i 2 olika hamnar (Marina Kremik nära Primosten respektive Split).

Yacht-base hemsida ger inte all info utan det har blivit ett väldigt emailande fram och tillbaka vilket beror på att de är en förmedling, priset blev initialt lite lägre.

Croatia yacht-club har en väldigt bra hemsida.

Eftersom vi vill segla söder om Split så valde vi förmedlingen med Split som byteshamn.

Nu när vi skall betala inser jag ytterligare en prisfaktor, betalningssätt: den svenska firman tar kort (hade gett 1%i kick-back från OKQ8) och den kroatiska firman har bankkonto och en segelkompis har tidigare betalt till Kroatien och det kostade 400 kr i bankavgift.

Nu kommer vi till en fråga som gäller tryggheten, den svenska firman har resegaranti och den kroatiska förmedlaren har ingeting.

Känns lite lurigt att sända pengar till ett Kroatiskt bank konto i veckan som kommer, jag har hittat att yacht-base är med i en organisation för turistindustrin och det är allt.

Finns det några tips hur man kontrollera ett Kroatiskt turistbolag innan man betalar?

(Har läst om folk som skickat pengar i förskott för lägenheter och skidstugor som inte finns här hemma i Norden)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har seglat i Kroatien och Grekland senaste åren och det är svårt att välja mellan länderna. Turkiet har jag ingen erfarenhet utav men planerar segla där 2012. I Kroatien är som du redan läst hamnavgifterna ca 400-500 kr dygn och restaurangbesöken pkvällen nästan i svensk nivå. Men för hamnavgiften i marinorna är service perfekt, el-vatten-dusch,toaletter osv dvs kanske dyrt men bra. Aternativet är att ankra i någon vik - finns många- ellerförtöja i någon av de bojar som ligger utlagda i vikar eller vid hamnar. Men du får räkna med att under högsäsong betala en peng även när du ligger i boj. Men tänk på att norrut i Kornatiskärgården kostar det ca 25 Euro extra per dygn att angöra. Undvik för många besök!!Jämfört med Grekland tycker jag att  det är  trevligare att segla i Kroatien men avsevärt dyrare.Jag har seglat i Sardoniska övärlden (från Alimos söder om Piraeus) och jämfört m Kroatien är hamnavgifterna och restaurangkostnaderna mindre än i Kroatien. Trevligt att segla i Sardoniska med hamnalternativ inom 2 timmar resa och som sagt billigare.Jag har seglat med Navigare Yachting och Sweedcharter men det finns flera andra alternativ. Lycka till

med din segling önskar RGL - hör gärna av dig om du har fler frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har guppat omkring 10 semestrar på andelsbåt i Grekland men har nu mönstrat av vilket var svårt mtp alla goa vänner som vi delat båt med men vi ville testa lite annat oxå.

Ikväll känner jag mig lite tryggare (jag är trygghetsnarkoman) för jag har hittat spår av förmedlingsföretaget många år tillbaka i tiden på nätet mha Google och dessutom en film om Elan 344 på YourTube som förmedlingsföretaget lagt dit.

Skall bli kul att själv få komma till Kroatien och se hur det är; förväntan är renare än Grekland och dyrare än Grekland.

Vid bokningen noterade jag vissa likheter, förmedlingen erbjöd transfer för 70 euro enkel väg och trots kontrollfråga så var det korrekt uppfattat av mig. Via nätet hittade jag ett taxibolag som tar 70 euro fram och tillbaka. En erfaren seglarkompis föreslog att inte boka över huvud taget för det lär vimla av lediga taxi vid Splits flygplats. Vi får se.
http://www.jamtransfer.com/taxi/en/Croatia/transfers/Split-Airport/to/Marina-ACI-Split/90/

Flygbiljetter har vi fixat till snorbilligt pris, direktflyg GOT-SPU för 1500 kr ToR/person för gumman och mig då vi bokade nyårsdagens morgon. Resten av besättningen drog lite på bokningen och fick betala 2600 för samma SAS flight. Flygpriser är inte lätta att förstå hur de sätts.

Köpte 777 hamnar på båtmässan i Götet och sedan har jag fått låna diverse pilotböcker om Kroatien. Halva nöjet är att drömma och planera.
 



Senast ändrad av stefan_o | 13 februari 2011 | 23:28



Senast ändrad av stefan_o | 13 februari 2011 | 23:28



Senast ändrad av stefan_o | 13 februari 2011 | 23:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...