Cyklopen 0 Postad 7 December , 2010 Är det någon som har försökt att med lyckat resultat tvätta kappelduk med plastfönster i tvättmaskin? Vilket eller vilka tvätmedel skall användas? Främst är det måsskit och jordslag som skall bort. Har någon använt tvättmaskinen till att impregnera ett kapell.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 7 December , 2010 Jag använde badkaret.. det fungerade bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 7 December , 2010 Hade det inte varit plastfönster haade det gått. Men risken är stor att plastfönster bli repiga/vikta. Använd badkaret om du har något. Eller ta det i sommar på bryggan med ett black stain remover och ett bra kapelltvättmedel och en långskaftad borste. Skölj ordentligt med vatten eteråt då det finns en del klor i Black stain remover och det försvagar kapellet. Ta impregnering i en balja och knö ner kapellet där när det är rent. Sedan kan du impregnera kapellet en gång till en varm solig dag när det är uppspänt på båten. Då blir det bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 7 December , 2010 Hade det inte varit plastfönster hade det gått. Men risken är stor att plastfönster bli repiga/vikta. Använd badkaret om du har något. Eller ta det i sommar på bryggan med ett Black stain remover och ett bra kapelltvättmedel och en långskaftad borste. Skölj ordentligt med vatten eteråt då det finns en del klor i Black stain remover och det försvagar tyget. Ta impregnering i en balja och knö ner kapellet där när det är rent. Sedan kan du impregnera kapellet en gång till en varm solig dag när det är uppspänt på båten. Då blir det bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Finlir 0 Postad 7 December , 2010 Undvik att hälla ut tvättmedel i sjön! Bryggan är en mycket dålig plats. Det ska i avloppet som kan rena klor och andra miljögifter. Skärpning alla båtkemimarodörer! /F Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 7 December , 2010 Jag avråder med det bestämdaste på att tvätta kapell i tvättmaskin, kanske går när det är nytt men efter några år blir det bara sämre efter tvätt i maskin. Har en bekant som visat mig flera korgar med kapellslamser som han fått till lagning efter tvätt i tvättmaskin. Rådet att tvätta på bryggan med såpa, är det enda rätta, sedan får miljömupparna säga vad dom vill. Undrar om dom tar hem gråvattnet från båten? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Finlir 0 Postad 7 December , 2010 Miljömuppar?? Jag vet inte var du har din båt men alla båtägare i östersjön har problem med algblomning. Jag själv hatar algblomning som förstör mina semestrar. Fosfater leder till övergödning. När det är lätt att låta bli att släppa ut så ska man göra det. Miljömuppsnacket tillhör historien. /F Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 7 December , 2010 Miljömuppsnacket tillhör historien. Suck. Jo man skulle kunna hoppas, men det dyker upp en massa religöst troende miljömuppar överallt hela tiden.... :-( För övrigt så avråder jag från att köra båtkapell i tvättmaskin. Det som gäller är en plan yta, såpa och varmvatten. Inte Klorin som lätt ger blekfläckar. Senast ändrad av Anders_St | 07 december 2010 | 13:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 7 December , 2010 Sedär ja en öm tå Användning av såpa är väl som jag ser det positivt för våra vatten, och då är väl bryggan det närmaste man kan komma. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 7 December , 2010 Klor (eller Klorin) och en hel del annat ska inte i avloppet utan på farligt avfall på sopstationen. Men om det hamnar klorin i havet eller på marken så spelar det inte världens roll, bryts ner ganska snabbt men är förstås lokalt och kortvarigt giftigt. Senast ändrad av Anders_St | 07 december 2010 | 13:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cyklopen 0 Postad 21 December , 2010 Tack för alla tips! Det blir badkaret och såpa och sen impregneringsmedel på det hårt arbete. Ibland finns det inga genvägar.Suck! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jaww 2 Postad 21 December , 2010 Funkar det med rutavdrag //Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 22 December , 2010 Jo, om man är villig att betala för dem.. kostar att lämna in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 December , 2010 Anders St skrev: För övrigt så avråder jag från att köra båtkapell i tvättmaskin. Det som gäller är en plan yta, såpa och varmvatten. Inte Klorin som lätt ger blekfläckar.rev: Gjorde (nästan) så, dvs underlaget för skurborstandet var en träbänk med drygt halvcentimeters mellanrum mellan plankorna. Inte alls bra, när sprayhooden väl torkat syntes sen mellanrummen tydligt i form av kvarvarande smutsränder. Men det framgick iofs desto tydligare hur effektiv rengöringen hade kunna vara med ett helt plant underlag. / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kapitano 0 Postad 9 Februari , 2011 Jag skall lämna in mitt kapell på min västkustsnipa nu i vår, för tvätt och impregnering och det kostar 2500 kronor vilket kan anses dyrt men med tanke på vad ett nytt kapell kostar med fönster och flera öppningsmöjligheter så är det värt pengarna och man vet att det blir bra resultat. Så ett riktigt tag i plånboken är att föredra. Det kostar att ligga på topp. Senast ändrad av Kapitano | 11 februari 2011 | 15:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 10 Februari , 2011 Det är ju så att man blir mörkrädd. Nu är jag ganska ny på båtlivet men inte trodde jag att det var så här illa. Så fort någon kommer in och säger något om att värna om miljön eller var nykter på sjön så får dom på käften av tio andra direkt. Är alla båtägare så här bakåtstävande och trångsynta? Tro fan att det behövs lagstiftas för att det ska hända något! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 10 Februari , 2011 Jag la mitt (ben)vita kapell i badkaret över natten, i en blandning av vatten och ganska mycket tvättmedel för vittvätt. Det blev avsevärt renare, dock några frätskador på rutorna där tvättmedlet varit för koncentrerat. Åker därför på att byta rutorna, vilket i och för sig ändå var läge för endera året. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cyklopen 0 Postad 11 April , 2011 Jag har just tvättat två kapell med plastfönster till en Ryds 23 WA i egen tvättmaskin och det har fungerat bra. Använde 2 dl Klorin till varje tvätt som tog bort svartmögel och all annan nedsmutsning. Körde Syntet 40 grader centrifugering. Nu återstår att spraya på impregnering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kad300 0 Postad 11 April , 2011 Hej, kör det på vittvätt 95 grader med 1600 varv/min centrifugering.... och lite klorin i NEJ, aldrig i maskinen och framför allt om det är plastfönster! Testa själv handtvätta det i badkaret eller liknande i 30 grader med milt rengöringmedel och skrubba lite nog inga problem, om inte lämna in det till någon som kan kapelltvätt blir bra mycket billigare jämfört med att köpa nytt vem vill åka runt med måsskit:) Mvh Rickard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser