Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Havsbrus

Dra om el i en Yamarin 6420 DC. Vad skulle du gjort?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har något mystiskt elfel i min båt. Tänkte ta tag i det under vintern. I vilken ända skulle NI börja?

Min tanke är att byta batterier och kontrollera att kablar och fästen är fräsha.

Batterierna är monterade i ett dubbelmontage med en manuell batteriväxlare. Funderar även om man ska passa på att byta till en automatisk lösning istället.

Vilka batterier rekommenderar ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle även vilja ha någon mätare som visar status på batterierna. Förslag på lösningar för det mottages tacksamt =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha satsat på ett system med skiljerelä och satt in en batteribanksmätare typ Battman eller Nasa BM-1, den senare har jag själv och är väldigt nöjd.

Klicka på länken, där hittar du mycket matnyttigt, lycka till!

http://www.skyllermarks.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Om du inte berättar vad du har för mystiskt fel så tycker jag att det är svårt att ge råd om vart du ska börja riva.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant =) Tack...

Något som slagit mig är att både nautilock samt motorns powertrim fungerar trots att jag slår av huvudströmmen. Är detta normalt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det tror jag. Stora plusmatningen till startmotorn brukar inte gå via huvudströmbrytaren och då är det nog inte omöjligt att p/t och nautilock fungerar trots att huvudströmbrytaren är frånslagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet jag har är att motorn kan stanna i drift. Körde från Öregrund till sandhamn i somras och då stannade båten ungefär 3-4 ggr. Känns olustigt. Ofta så händer det när jag använder mig av powertrim men inte alltid.

När motorn väl har stannat så måste jag använda mig av nautilock dosan. Men ibland så tar det någon minut innan motorn vill starta.

Har varit med om att powertrim knappt orkade lyfta motorn innan start. Det känndes som att batterierna var helt slut men motorn hoppade igång. Den är aldrig svårstartad.

Det känns som att felet är i kablar / batterier / laddning / och inte i själva motorn.

Båten är av årsmodell 2004. Jag köpte den förra året.

 

Hur som helst vill jag nog byta batterier för att ha fräsha sådana framöver.  =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en Yamarin antar jag att du även har en Yamaha-motor. Är det en 150 eller större finns ingen anledning att kludda med skiljeräleer eller skiljedioder. Motorn har nämligen dubbla laddkretsar. Du kan ganska enkelt kolla om man använt den funktionen i din installation. I tråden på länken finns en beskrivning av min batteriinstallation i en 64 DC o F150 där jag använt bägge laddkretsarna.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=337085&highlight=dubbelbatteri

Visserligen är Yamarins elsystem ingen höjdare men jag tror nog du har problemet i motorns elsystem eller i Nautilocken. Det har förekommit att kabelhärvorna till motorn har skavts sönder o orskat en del märkliga fel. Jag har tillgång till elscheman o annat om de flesta Yamaha-motorer så behöver du sånt så skicka mej ett meddelande med din mejladress så skickar jag dokumenten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag har en Yamaha Fyrtakt 200HK från 2003. Tror att det är första året den serien började tillverkas.

Intressant med de dubbla laddkablarna. Låter smidigt, men jag antar att det är lite meck att få igenom kabeln genom motorbrunnsröret.

Det är lite drygt att det inte fanns med någon kopplingsritning. Jag vet inte vem som har monterat elen. Det finns en säkringsplint och batteriväljare. Men som sagt, ingen dokumentation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillade www.skyllermarks.se sidan. De hade mycket bra information.

Undrar lite var jag ska installera mätarna som visar batteriets status.



Senast ändrad av Havsbrus | 06 december 2010 | 16:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi väl hade kommit på metoden hur vi skulle få kabeln genom riggingslangen var det inte så svårt men vi gjorde ett antal misslyckade försök före det. Tricket är att ha nåt styvt att trycka igenom med. Vi lossade slangen i både båtänden och motoränden sen körde vi in en svetspinne som var bockad som en krok i änden med ett snöre i. Med svetspinnen var det lätt att komma igenom o när vi hade ett snöre i andra änden var det en baggis att dra igenom kabeln. Det tog en dryg timme men nu när jag vet hur jag ska göra så tar det inte mer än tio minuter nästa gång.

Tycker inte du ska kludda med relän o dioder när detta ändå finns i motorn. Vill du snåla så köper du inte orginalkabeln utan tar bara en vanlig 10mm2 kabel på ett par meter och en 50A säkring så har du dubbel separerad laddning för bråkdelen av kostnaden av vad en relä eller diodinstallation kostar. Blir det aktuellt kan jag bistå med mer exakta tips hur du ska göra.

Eftersom både min plotter o motorinstrumenten har volt-mätare så får jag spänningen på bägge batterierna utan extra instrument. Förbrukningsbatteriets spänning ser jag på plottern o startbatteriets på motorinstrumenten. Ska du installera riktiga batteritankmätare blir det dock en annan sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa att det är något fel med Nautilocken (vilket inte lär vara så ovanligt) och ev ett annat fel dessutom.

Om jag vore i dina kläder skulle jag dra fram både Nautilock-kablarna och de som har att göra med powertrim (huvudsaklligen de från batterierna och fram till motorn) och kontrollera att de är hela och att anslutningarna är fria från ärgningar. Du skulle kunna ha en krypström där (eller någon annanstans men jag skulle börja där) vilket skulle kunna förklara att batterierna blivit urladdade men ändå hade tillräckligt med kräm till att starta motorn.

Om batterierna blivit djupt urladdade kan de ju ha tagit skada och kan behöva bytas. Det är ju dock ingen större idé att byta batterierna om du fortfarande har någon krypström kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svarat på meddelandet du skickade mej men jag behöver som sagt din vanliga mejladress för att kunna skicka något. Jag har inte riktigt koll på hur Nautilocken funkar men om det inte är det vanliga förfarandet att fippla på dosan vid varje start så är det ju sannolikt den som dödat motorn till att börja med.

Nautilock är ju en eftermonterad grej o inte en riktig startspärr som är gift med motorns styrsystem som på en bil eller Yamahas eget YCOP. Därför är det ju enkelt att koppla bort skräpet oxå. Med hjälp av kopplingsschemat på motorn borde det va enkelt att se vad som inte hör hemma i motorn..  Hört mycket dåligt om Nautilock..

Kabelhärvan till reglaget kan oxå va misstänkt då du i reglaget har både powertrimmet o dödmansgreppet, förmodligen löper kablarna till tändningslåset i samma härva. Har nog dokumentation om det oxå tror jag.. Det kan ju iofs va vinkeländringen som gör att motorn stannar vid trim, stannar den ibland när du girar oxå?



Senast ändrad av jarb | 07 december 2010 | 00:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som flera redan skrivit är det med största sannolikhet din Nautilock som bökar, dom har en tendens att göra det. Min är urkopplad av just den anledningen.. 

Har du inte som någon skrivit volt i instrument och plotter hade jag satsat på två voltmätare, det är ju det enklaste sättet att hålla koll på sina batterier.. Å billigaste oxå! 

Är båten några år gammal kan det ju vara vettigt att dra om all el endå, så man vet hur det funkar och vet att det är bra gjort. Tar lite tid, men är inte så knepigt.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...