crabfish 61 Postad 5 December , 2010 10 000 båtar tvingas installera hålltank och fritidsbåtarna förbjuds att tömma toalettavfall innanför territorialvattensgränsen. Det är en del av innehållet i Transportstyrelsens nya förslag till lag som ska börja gälla 2014. http://www.mixr.se/bat/tanktvang-for-10-000-batar Nästa lag för ett ickeproblem eller? – Det viktigaste är att skydda det stillastående vattnet i innerskärgården, säger Erik Eklund på Transportstyrelsen Typiskt en Stockholmslag till. För att se till att förbudet efterlevs föreslår myndigheten att Kustbevakningen ska få möjlighet att utfärda ordningsbot för överträdelser av utrustningskravet. – Om en båtägare stoppas för exempelvis onykterhet, kan kustbevakningen kolla detta samtidigt säger Erik Eklund. Det finns alltså en koppling mellan alkohol och att skita. Äldre båtar än 1998 slipper tank men måste befinna sig längre ut än 2NM för att få tömma i havet Då är det ok. Det är skillnad på skit och skit. ::Harry:: Senast ändrad av crabfish | 05 december 2010 | 15:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 5 December , 2010 Det är skillnad på folk och fä oxå. Tanktvång kan för en del skapa tvångstankar. För övrigt är min båt från -80 och jag har hålltank redan, ska bara dra om slangen med ett T-koppling och däcksförskruvning så är det klart. Sedan är man laglig i bägge fallen. Senast ändrad av Matrix | 05 december 2010 | 15:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 5 December , 2010 Tvångstankar botas bäst med Kognitiv Beteende Terapi. :-) Nå. Det blir nog bra med det här också. De båtar som omfattas av ombyggnadskravet ska väl redan ha rätt utrustning om det ingått i CE-märkningen? Det får blir lite tripper ut på havet i sommar då jag har båt byggd 1983. Med hålltank. Kommer att bygga om till däckstömning när jag byter toaslangar nästa gång. Ingen större operation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 5 December , 2010 Kommer också att bygga om till däckstömning så fort det finns fler stationer här på västkusten, tycker inte det är något som helst problem, bara det finns ställen att tömma på. Vore bra om lagstiftarna också såg till att det finns fler ställen att tömma på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 December , 2010 Båt från 1979. Installerade hålltank med sugtömning i vintras. Inte pga tvång eller kommande lagstiftning utan att det inte är så trevligt att släppa ut skiten i favoritviken och dessutom så lätt att sugtöma. Vi har en fungerande sugstation hemma i Kungshamn. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 7 December , 2010 Förstår inte riktigt hur dom tänkt sig.. Skall KBV bötfälla en person som har en hålltank till sin toa i båten? Det måste ju förutsätta att man bajsar i båten.. Det finns ju faktiskt folk som inte skiter i sina båtar av olika anledningar. Att tvinga folk att skaffa däckstömningsmöjligheter om man inte använder faciliteterna känns ju tämligen ogenomtänkt.. Eller skall dom precis som med bunkerdiesel göra bajsstickkontroller oxå? Skulle vilja se Nisse på KBV vinka in båtar för utandningsprov samt bajsfyllnadsprov.. MUHAHAHA! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 7 December , 2010 Instämmer. Min närmsta bajstömningsstation är åtta sjömil bort, och det är ju inte alltid jag ger mig av åt det hållet. Men förmodligen är det löst om tre år. Fast, just nu har jag å andra sidan en Porta Potti i båten, som jag förhoppningsvis hinner byta ut mot fast installation i vinter, då förberedd för sugtömminng - fast kanske inte fullt installerad så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 7 December , 2010 Kapar tråden lite Såg i PB att man skulle köra in vattenslangen i toatankens avluftning och spola lite för att sjölja rent. Hoppas bara inte att man använder slangen till fäskvattentanken sedan, Jag har ialla fall skaffat egen slang nu så jag vet var slangen har varit när jag fyller vatten. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 7 December , 2010 Jag har - liksom många andra - svårt att se problemet att tömma skiten i land i stället för i vattnet man badar i. Naturligtvis måste tömningsstationer byggas så att det blir möjligt att tömma toan utan att åka långa omvägar och stationerna måste ligga ganska tätt eftersom man inte vill åka runt med många hundra liter skit i båten. När tömningsstationer finns är det självklart för mig att använda dem. Fram till dess jag har någon station i närheten väntar jag med att installera sugtömning. Det finns ungefär lika många båtar med övernattningsmöjlighet (toa ?) som det finns fritidshusen längs våra kuster (cirka 250 000 av vardera). Ingen skulle komma på idén att ta sin tunna med avföring från fritidhuset och bära ned den till bryggan för att tömma skiten i vattnet. Ingen skulle acceptera om de som hämtar tunnorna idag åkte ut på öppet vatten med skiten och tömde den i havet. När det gäller kontroll av efterlevnad kan man ju tycka att det finns viktigare saker att göra än att kolla sugtömningar. Om alla installerar sugtömning behövs ingen kontroll, så enkelt är det... Senast ändrad av Mackey | 07 december 2010 | 18:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 7 December , 2010 KBV måste vara det mest eftertraktade jobbet efter några av de nya lagarna. Följande kan utspela sig. -Hörrudu vi bordar nu. -luktar du sprit? Blås på mig, hmmm. Det får bli en blåsanalys, här är apparaten. -Luktar det inte lite unket här också. Har du skitit i båten?, de måste vi analysera. -Se så ska bara stoppa ned fingret lite i toan du har där så får vi se, jag menar smaka. Skämt åsido, Man ska inte spola ut skit i badvikar. Östersjön är hårt belastad och behöver ingen mer skit. Dock tveksamt till vilken belastning det blir om man nu är tillåten att sprida skiten någta sjömil bort. Sedan att skit från äldre båtar inte är lika farlig. Hur tänker man då? Men nu gäller lagen alla Svenska vatten och västkusten kanske inte är lika hårt belastad. Frågan är om detta är ett verkligt problem som behöver en ny lag? Någon nämnde att det skulle gälla alla båtar som går långsammare än 10 knop och är kortar eller längre än 15 meter. En kompensation för att de andra fått 0,2 lagen. Kan det vara så? Är det då att skiten sprider sig sämre med långsamtgående båtar? ::Harry:: Senast ändrad av crabfish | 07 december 2010 | 19:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 7 December , 2010 Varför inte tillåta låt oss säga 2 promille på sjön, då har man fullt upp med att supa, äter mindre och producerar ingen skit...problemet löst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 8 December , 2010 Jordbrukens utsläpp är ett större problem för östersjön än fritidsskitare. Östsidan av östersjön släpper ut mängder med skit från sina fabriker - ett ännu större problem.. Man ska inte släppa sin skit i badviken, det är inte det jag säger, bara att detta är det minsta av problemen för Östersjön! Det finns många andra problem som är större!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 8 December , 2010 Liknande förhållande råder på västkusten, dock inte så stor påverkan från jordbruket som på ostkusten, dock släpper fritidbostäder rakt ut i orenat tillstånd i betydligt större grad än fritidsbåtarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 8 December , 2010 Visst finns det större problem, men det betyder ju inte att man kan skita (ha-ha...) i de små. Tyvärr verkar Östersjön inte ha råd med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kustskepparen 0 Postad 8 December , 2010 haha vad fånigt! All snö som dumpas i vatten runt om i städerna innehåller ju säkerligen ingen skit.... http://www.dn.se/sthlm/snon-far-dumpas-i-vattnet-1.1200354 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay225 0 Postad 11 December , 2010 Nja, riktigt så många båtar med toa är det nog inte. Enl Båtlivsundersökningen som det hänvisas till på Transportstyrelsens hemsida, så finns det ca 160 000 båtar med övernattingsmöjlighet och ca 80 000 båtar med någon form av toalett ombord. Enl samma undersökning finns det totalt ca 720 000 privatägda fritidsbåtar i Sverige. Undra var de övriga 640 000 som inte har toa ombord gör, men dom kanske inte har något behov när dom är ute. Själv tror jag att av dessa ca 80 000, så har nog 30 000 - 40 000 toa av typ porta-potti. Och jag tror också inte många av dessa porta-potti ägare står och tömmer tanken över relingen rätt i havet. Jag hade själv en porta-potti i min förra båt och den tömde jag alltid i en toalett, för det mesta hemma pga lätt o bära med sej. Men nu har jag fast tank, 40 liter, och frågan är om man orkar ta sej till en tömningsstation för att tömma den när det ändå är mest havsvatten i den. Jag kommer nog att passa på att tömma den när jag ändå är ute på öppet vatten, som nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser