martineves 0 Postad 5 December , 2010 Under högsäsong Juni tom Augusti i 12 veckor tycker man att det borde finnas en bra marknad för uthyrning iom att man utnyttjar båten relativt sällan i relation till vad den kostar. Någon med erfarenheter av detta och är det värt mödan tycker ni..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 5 December , 2010 Beror nog lite på hur mycket man tycker om sin båt, den slits ju en hel del med uthyrning. Saker går sönder som får ersättas med nytt och arbetet därtill. En god vän har hyrt ut sin segelbåt under två säsonger och säger att det inte blir fler. Sedan har jag en annan bekant som har tre båtar som nästan enbart används för uthyrning, där handlar det mer om att få in pengar som inkomst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 5 December , 2010 Är man inte så petig med sina båt så kan man nog hyra ut båten. Man måste räkna med ett ökat slitage, ibland mycket ökat slitage. Var själv ute med en hyrd båt, trodde den var 10 år gammal, det visade sig att den var 3 år gammal.. Säger endel om hur mycket mer det slits när det är många och nya människor som använder sakerna. Folk överlag bryr sig inte speciellt mycket. Vill man ha ett billigare båtägande kanske man skall dela båt med en eller två andra, på så sätt få ner kostnaderna, om man inte nyttjar sin båt speciellt mycket. Att finansiera sin båt via uthyrning tror jag är sådär, kanske om man har båt enbart för uthyrning. Men jag är en petig jävel med mina saker.. Att det skulle bli lönsamt är jag tveksam till, eftersom slitaget blir så mycket större. Sen måste man räkna med skador i sin kalkyl, om någon går på grund eller liknande första veckan på sommaren, då kanske man inte har båt på hela sommaren.. Ett annat sätt är att själv hyra båt när man vill åka, om man inte åker mycket. För att hålla kostnaderna nere.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 7 December , 2010 Har testat att hyra ut min båt. JA. Du kan finansiera årets kostnader på att hyra ut. Men NEJ, jag kom fram till att det inte var värt det. Förutom skador - en del verkar inte ta hand om andras grejor ( och då krävde jag ändå att få träffa alla som skulle hyra långt innan - många sa jag nej till... ) så blir det ändå saker som går sönder för de som hyr är inte vana att hantera grejorna. Eller bara har otur... Plus att jag tvingades göra en inventarielista då en kille lyckades slarva bort 2 flytvästar, fråga mig inte hur för han verkade väldigt förvånad själv... men han hävdade att inte fler fanns från början? Då vart en inventarielista nödvändig. Annars står du för kostnaden helt själv... Det finns en annan grej som jag inte gillade: Du blir liksom uthyrningsansvarig? Måste kolla upp båten när den kommer in? Eventuellt städa ur den ( en kille fick en rejäl räkning av mig och den betalas samma dag utan kommentar så han visste att båten såg ut om den gjorde... ) samt fixa det som gått sönder. SEDAN så kommer nästa familj och då ska jag visa båten och kolla att de fattat? Alltså.... det går bort drygt en halv dag där. Jag hade byte på söndagar som sabbades... En familj fick sin dotter sjuk och lämnade båten för att åka till sjukhus. Helt ok, inte deras fel. Men jag fick ta tåget till båten och segla hem, den skulle ju lämnas till nästa familj två dagar senare... Så jag tycker att det är mycket bättre att skaffa en partner, att äga båt ihop med 1-2 familjer till ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 17 December , 2010 Viktigt att notera att du måste anmäla till försäkringsbolaget att du skall ha den för uthyrning. Du kommer att få en kraftigt höjd premie på försäkringen. Det är inte värt att försöka lura bolagen genom att inte anmäla det. Det finns stor risk på att du blir helt utan ersättning vid skada. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser