Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
boso

Tyngd på ankare

Rekommendera Poster

Hej,

Detta med ankare är en never-ending-story verkar det som.

Jag har en Bavaria 28 sport som väger cirka 5t när den är fulltankad och alla är ombord.

Ett Delta 10 kg sitter redan i fram och jag skall montera ett ankarspel i aktern. Räcker det med 10 kg eller skall jag öka till 16 kg. 

H/bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att det räcker med 10kg..

Jag har ett 15kg ankare och min båt väger 12t

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

10 kg är på gränsen, speciellt om du tänker ha ett bandankarspel. Bättre då med blyad lina hela vägen och konventionellt spel för lina/kätting.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir ett konventionellt spel med 10 m kätting längst ner mot ankaret. Tolkar jag då rätt att 10 kg 

räcker?  För att få det lite snyggare så vore det bra med 10 kg annars sticker det ut ganska så långt, själva tyngden spelar nog inte så stor roll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir ett konventionellt spel med 10 m kätting längst ner mot ankaret. Tolkar jag då rätt att 10 kg 

räcker?  För att få det lite snyggare så vore det bra med 10 kg annars sticker det ut ganska så långt, själva tyngden spelar nog inte så stor roll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Då räcker 10 kg. Brucetypen av ankare är lite smäckrare och tar mindre plats i en hållare än vad ett Deltaankare gör. Men oftast sitter ett Delta bättre i botten istället.

Själv har jag blyad lina utan kätting och ett Delta 6 kg och ett konventionellt spel i aktern.  Min båt väger dock bara ca 2 ton.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja.... det riskerar att bli en lång historia... men du skriver att du har utrymmesproblem? Jag löste det själv med att ha ett litet ankare i aktern och fastsatt med ett beslag, då kan jag skifta till större ankare om jag vill ( då måste du stuva ett ankare men du har väl plats ombord?)

När det gäller storlek så är meningarna skiftande. Jag brukar säga att det beror på hur mycket det blåser. Är det vindstilla eller lite lätt bris och du ligger skyddad samt dragit fast ankaret ordentligt med motorn... så har du nästan för stort ankare! Men det gör ju inget?

Ligger du oskyddad och det blåser ordentligt så har du nog för litet ankare. För du har stort vindfång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

Dessa rekommendationer kan man hitta hos tillverkaren och en del återförsäljare.

Deltaankare, 4kg    >  1,5 ton  ( 10 - 24 fot)         

Deltaankare, 6kg    >  3   ton   ( 20 - 35 fot)       

Deltaankare, 10kg   >  6   ton   ( 28 - 42 fot)             

Deltaankare, 16kg   > 10   ton   (35 - 49 fot)      

Deltaankare, 20kg   > 20   ton   (44 - 56 fot)       

Deltaankare, 25kg   > 25   ton   (50 - 59 fot)

Man kan också läsa följande om Deltaankaret;

......den unika skaftprofilen och den välavvägda plogspetsen gör detta ankare självankrande.
Den lägre tyngdpunkten och självrätande formen garanterar att Delta-ankaret får fäste direkt.

Delta-ankaret är så tillförlitligt att det godkänts av Lloyd's* som ankare med hög effektivitet
och är det ankare som föreskrivs av många nationella livbåtsorganisationer.       

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...