Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
forgus31

Undvik galvanisk korrosion på säkert sätt

Rekommendera Poster

På zink savern finns två dioder.

En av dessa visar om felspänningen är för stor för att bryta.

Så varje gång man kopplar in sig på nytt ställe kollar man detta.

 

Jag kan bara svara för vad vi upplevt,för våran båt har detta löst problemet.

Men vi har inte testat mot en svensk brygga än.blush

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Bilden klarnar...

En fråga till bara, det står i bl.a båttekniks dokumentation att landströmmens jord skall kopplas till båtens minus, av säkerhetsskäl ...

Om inget särskilt vidtages skall landströmmens skyddsjord enligt ISO 13297 av säkerhetsskäl anslutas till batteriminus och alltså motor och propeller.

Jag förstår inte detta helt. det är väl som att be om problem?

Och säkerhetsskäl? Någon som kan elaborera kring detta?

Tack igen för tidigare svar (och kommande)...

MVH

Tomas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hindrar att man har några fler dioder? T.ex 10 st ggr 2. Då har man 7V ungefär och den spänningen dör man ändå inte av.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obalansspänning i Sverige är ofta 7 volt ibland 20 volt enligt Magnus Sterky's rapport. Det gör Zinksavern ganska verkningslös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går väl bra.  Fast frågan var väl om en vanlig Zink-zaver. De jag har sett innehåller enbart två motkopplad dioder.

Det blir rätt biffiga dioder och därmed dyra. De ska ju klara att kortsluta bort felströmmar på 10-16 Ampere.

Och sedan är frågan hur höga felspänningar man råkar ut för, hade tänkte mäta upp alla uttag jag såg förra sommaren men det blev inte av....

En annan invändning är att man ändå inför ett osäkerhetsmoment i en säkerhetskoppling. Ju fler dioder, desto större risk att någon av dem går sönder och då saknar man i alla fall koppling till skyddsjord. Falsk säkerhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VI satte in en ziksaver och efter detta har vi inte några problem med att anoden försvinner.(det tog 3 månader förut)

Nu fungerar anoden som det är tänkt och byts var eller varannat år.

Vi har hittills varit uppkopplade till ett 50tal landströmsuttag utan att dioden för krypstöm tänds.(i Holland,Tyskland)

Alltså har vi inte kommit i kontakt med dom förhållanden som verkar vara vanligt i Sverige.

Vad jag undrar är.... Om man kopplar in landström och det fungerar,kan detta ändras under tiden man ligger vid denna brygga eller är krypström konstant.

Om krypströmmen varierar i styrka,vad beror detta på?

Om inte,varför kan man inte få bort den oönskade krypströmmen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se http://batteknik.se/2010/13297_foredrag.pdf

Krypströmmen kommer sig av skyddsjordens växelspänning. Denna spänning är mycket större i Sverige och en del andra länder för att vi har så mycket gnejs och granit i marken som isolerar bra. 

Spänningen varierar mellan olika platser och beror bl.a. på hur nätet från tid till annan byggs om och hur belastningen i nätet varierar på dygnet och årstiden. Så det har begränsat värde att mäta den och sen tro att det är OK vid andra tider. Ett larm kopplat över en galvanisk isolator kan man förstås ha. Eller isolertransformator, eller detta:

http://batteknik.se/2010/Landstr%F6mRev3.pdf

http://www.batteknik.se/landstrom/elcentral.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du svarar Seawolf. Vad tror du om en superzinksaver med så många dioder så det blir gott och väl över gränsen. Ingen dör ju av tjugo trettio volt heller. Dioder är billiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan bli problem för en sådan zinksaver att uppfylla kraven på kortslutningströmtålighet (upprepad) och kraven på utlösningsströmmen för säkringarna.

Så vill man konstruera en sådan super-zinksaver  så går det bra bara den uppfyller dessa krav (måste typtestas av t.ex. SEMCO eller SP m.fl. ackrediterade organ).

Det är inte uppenbart att alla de zinksavers (även kallade galvaniska isolatorer) som görs för USA-marknadens båtar egentligen är lagliga i Europa. Där ligger det 115 VAC-nät och ger kortslutningsströmmarnas toppvärde, medan Europa har 230 VAC. Visserligen är amperevärdet på USA-avsäkringarna ofta större, men de transienta toppvärdena kommer sig ju minst lika mycket av påtryckt spänning, och halvledare som dioder reagerar ju väldigt snabbt.

Ökar man diodernas storlek så ökar även deras backströmmar (=läckströmmar) som ju då ökar bakgrundskorrosionen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt intressant tråd detta.!. Tack alla för bra inlägg!

En näraliggande fråga ...kan jag påverkas galvaniskt av grannens båt vid bryggan?

Kan jag bli drabbad om min båtgranne har ett allvarligt jordfel eller felkopplat elsystem som ger galvanisk korrosion när han har brygg-elen tillkopplad.

Kan jag drabbas och kan jag göra något åt det, Kan jag drabbas även om jag själv inte anslutit mig till brygg-el. ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst skall du skilja mellan gavanisk korrosion och elektrolytisk (som kommer sig av läckströmmar från elektriska spänningar) 

Om din båt har ett förnuftigt elsystem och inte har landströmnssladden inkopplad så kan inte grannens båt soppa till det för dig. Har du din landströmssladd inkopplad OCH har galvanisk isolator blir du skyddad mot galvaniska strömmar från grannbåten, men inte helt skyddad från elektrolytiska. Har du isolertrafo är du OK. Har du http://batteknik.se/2010/Landstr%F6mRev3.pdf är du också OK.

 

Men om din båt skulle ha t.ex. ett åskskydd som förbinder alla ledande undervattensdetaljer med varandra, och grannens båt eller hamnens omgivning har något kufiskt elsystem som gör att den skickar stora strömmar ut i vattnet runt sig, så kommer de undervattensdetaljer som ligger närmast grannbåten att suga upp ström och sända ut den i de som ligger längst från hans båt. Detta eftersom metaller leder ström så mycket bättre än vattnet. Detta fall är nog sällsynt, men det kan inträffa även om din landströmssladd INTE är inkopplad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej  Seawolf

Vad anser du om att man kopplar bort jorden inne i båten för att slippa galvaniska strömmar ?

// Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med zinksavers kanske inte är så dumt ändå. Men då skulle det vara en som indikerar så man kan se var man inte ska ha sladden i mer än nödvändigt. 

Bor man i båten är det värt mycket att ha ordning på jordströmmarna. Att slippa båtlyft för anodbyte är värt en slant.

Själv är jag försiktig med att ha elsladd i mer än nödvändigt. Mätt jordpotential till nån volt men antar att det kan variera mycket beroende på elnät och hur det nyttjas av anslutna förbrukare. Nån trasig maskin som matar in ström på jorden i slutet på elnätet kan nog påverka när den är inkopplad. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte 16A modellen från Sterlin power, då våran landstöms installation är för max 16amp 230v.

Detta var enligt varvet i tyskland där jag köpte zinksavern den europeiska modellen.

Den är utrustad med 2led. led nr-1 majorbreakdown led nr-2 more than 2volt passing this unit.

Jag har för mig att vi betala 90-100€ för 2,5år sedan i Laboe intill Kiel i Tyskland.

 

Jag kan tillägga att vi gick till varvet för att köpa en isolationstransformator(1000€),varvet fråga varför jag vill ha en sådan när vi bor i glasfiber båt.

Då förklara vi att det var för anoden osv,du må tro att vi gilla vad varvet sa till oss när de rekomendera zinksavern  för oss.smileyDe har funkat i de vatten vi varit i sen dess.

Det blir spännande att se hur många ställen i Sverige den funkar på.

Jag har precis blivit på det klara med vad som gäller efter att jag läst Seawolfs länk.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag glömde säga.

Om man har upptäckt problem kan man skydda propeller och axel genom att hänga en anod i en kabel och sen förbinda den med jord på motorblock.Setill att den hänger nära utsatta delar under vattnet.

Detta kan vara bra om man inte har tid att ta upp och åtgärda direkt,särskilt om man måste lämna landströmskabeln inkopplad av en eller annan anledning.

Lite av redneck zinksaver.

Även fast man inte sparar på zinkanoden som hänger i kabeln så sparar man på utsatta delar om man tappat axelanoden alternativt om bryggelinstallationen är en av de elakare med mycket krypström/läckjordström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det är väl bara om det inte finns jordfelsbrytare, det är väl det som något man något oklart menar med om inget särskilt vidtages !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Har installerat båttekniks landströmscentral med kopparplåt och 10mA jordfelsbrytare. Tror och hoppas att jag undviker kända problem i och med detta.

 

Ha en fin båtsommar!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...