Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
book-ohlsson

Kylvatten till utombordare

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en fråga genom min pappa angående brandkårens båt.

På båten sitter en yamaha 250 hk -08 och eftersom det är brandkårens båt behöver den ligga i vattnet även på vintern men de har problem med att det fryser i kylkanalerna och att motorn därför inte kissar på sidan. De har fått höra lite olika om hur det påverkar motorn. Någon påstår att man kan köra en timme utan kylvatten, någon säger att det inte gör något om det sprutar ut vatten eller ej eftersom det bara är en indikation o.s.v. I nuläget får de rensa bort isen med en ståltråd.

Är det någon som har koll på hur farligt det är att köra med detta och/eller hur man kan förhindra isbildning eller något annat av nöje?

/Fabian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ... tyvärr så är inte ''skvallerstrålen'' självdränerande  .. mao . det fastnar lite vatten i slangen på väg ut som fryser !  Där av  ispluggen !  I övrigt så ligger det bara vatten i utombordaren i nivå med sjön / vattenytan .

Det svåra är att veta om det är skadligt att köra med isproppen !?!?!

Men ett tips har jag :-)   .. skicka ner in länspump som sprutar upp vatten under båten/akteröver så att det inte fryser runt utombordaren . Vattnet som finns på botten är några grader plus och tinar då isen runt motorn !

OM ??? .. jag skulle bara gissa lite så skulle jag inte köra iväg med båten förän jag ser att det kommer vatten från ''skvallerstrålen'' .. utan vänta en stund tills det tinat i slangen . kanske lite fegt , men så har jag betalat själv för min  Yamaha F250 :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väll den här du menar.

Det är kanske bäst att de kontaktamotorleverantören eller Hasslö Båtvarv som har monterad motorn.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har svårt att se hur en strömbildare skulle kunna avhjälpa isproppsbildning i skvallerröret...?
Denna sitter ju en bit ovanför vattnet.. och värms således inte upp av vattentemperaturen.

Sen tror jag inte brandkårens båt har tid att stå vid bryggan när de ska iväg.. ;-)

Mitt tips om det finns el vid bryggan är att göra en värmeslinga som läggs vid skvallerröret.. ungefär som en motorvärmare till bilen med andra ord. Kanske får göra något hemmasnickrat, men det är det bästa jag kan komma på just nu.



Senast ändrad av Daniel_B | 03 december 2010 | 20:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just av anledningen att det vore bra att kunna köra direkt föreslog jag precis som ett par av er värmeslingor eller vatten i rörelse. Båten ligger ju dock i en åmynning så det brukar inte vara is där utan det är bara i kylvattnet det blir det tyvärr. man skulle ju behöva värme runt kylvattnet istället??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattentrycksmätare är inte så dumt om man vill va säker på att man har kylning även om hålet för skvallerstrålen är igenfruset. Mycket lätt att montera. Kablaget finns redan i motorn. Skruva ur en plugg, i med givaren o sladden så dyker vattentrycket upp i varvräknaren. Förutsätter att motorn har Command Link, kom 2006, och orginalinstrument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

jarb, det låter som en väldigt bra och smidig idé och jag antar att det inte är något som är svårt att få tag på heller? Det hade jag inte en aning om så jag är väldigt tacksam!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanonbra! Tack så mycket, det är tur att det finns så många människor och ännu mer tips och erfarenheter samlade på samma ställe..

En liten fråga till bara: OM det skulle vara is som stoppar trycket, kan man då spruta in glykol med någon sprayflaska eller liknande, eller kan man förstöra packningar, o-ringar eller liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skvallerstrålen har ingen påverkan på funktionen, utan är bara en indikator på att kylvattnet pumpas genom som det ska. Troligen har ledningen en förträngning i övergången mellan slang och utlopp, och där stannar vattnet kvar pga ytspänning och bildar en ispropp.

Jag ser två enkla lösningar:

Tryck in nån vätska i utloppet som löser ytspänningen och sänker fryspunkten, detta görs efter körning

eller

skippa genomföringen och dra slangen rätt ur genom kåpan så att det rinner fritt, ev byt till grövre slang också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns väl inte plats under huven på den där, men det finns de som stoppar in en sladdlampa i motorrummet när den värsta kylan sätter in. Med bra resultat. Men nog borde en båt som ligger i beredskap ha någon form av motorvärme inkopplad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara o köra det tinar vid en stunds körning,finns varnings system på motorn om den skulle gå varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Brandkårens motor kommer gå problemfritt året runt, för alltid om man får fler svar :-)

Lösningen blir väl en blandning mellan alla förslag och då kan det ju inte bli fel antar jag!

Snart är båtsäsongen här igen, vänta och längta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...