Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
N_Davidsson

Undersökning

Rekommendera Poster

Hej!
Ang mitt examensarbete om marknaden för amerikanska båtar i Sverige så skulle jag vilja fråga er medlemmar på detta forum några frågor.
Jag skulle bli väldigt glad för många svar. =)

1. Vad är er åsikt om amerikanska båtar? Varför?
2. Vad anser ni om bonding (elsystemet)?
3. Vad tycker ni är fördelen/nackdelen med amerikanska båtar?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1.

Amerikanska båtar har ofta en utformning (inredning, sittplatser) som inte ser ut som det kom ifrån 1800-talet. Med det sagt så innebär det inte att det per definition är bättre båtar med bättre ergonomi, bara att de överlag ofta har en snygg inredning och då menar jag senare 90-talsbåtar och framåt. De nordiska båtarna har sin speciella charm och utformning på inredning som inte alltid är genomtänkt efter den moderna människans behov. Efttersom det globalt sett finns fler amerikanska båtar på maknaden än nordiska kan de amerikanska tillverkarna med sina stora volymer tillhandahålla flera olika modeller och samt snabbare tillverka båtar efter vad som är populärt just nu. De Nordiska båttillverkarna är mer återhållsamma och väntar hellre och ser vad som är gångbart.

Jag personligen tycker att det finns väldigt skilda åsikter om just amerikanska båtar. Man kan inte dra alla över en kam, lika lite som man kan säga att alla Nordiska båtar är bra eller dåliga. Det finns däremot vissa amerikanska märken som jag tycker håller bra klass gällande uppförande i sjön och snygg design, Sea Ray är ett av de märkena. Men det är som sagt min åsikt.

2.

Vänligen förklara lite mer utförligt vad du menar?

3.

Fördelar och nackdelar hittar du på den första punkten men vissa saker kan tilläggas:

Fördelar med amerikanska båtar är att du får ganska mycket båt för en rimlig summa pengar(lågt andrahandsvärde) vilket samtidigt är en nackdel när du väl ska sälja din båt. En annan fördel är som jag nämnde tidigare att det finns ett stort utbud av många olika modeller.  Nackdelar kan också vara det finns många amerikanska båtar som är privatimporterade och då saknar CE-märkning. Detta betyder inget i sig, men eftersom svenska båthandlare inte får eller vill handla med båtar som inte är CE-märkta kan det bli svårt att sälja båten. CE-märkningen är inget annat än en klassificering av att båten uppfyller diverse riktlinjer om montering av batterier, tillverkningsprocess etc. Motsvarande villkor finns i USA (Och är på vissa punkter strängare än CE )men är inte helt och hållet förenliga med våra Europeiska direktviv. Det är den stora nackdelen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, för att du ska få lite svar så svarar även jag... även om frågan påminner mig om när en kollega frågade en italienare på besök hur det kunde komma sig att deras bilar var så små och profil-lösa (jämfört med de då svenska Volvo och Saab).

Den italienska mannen förstod inte riktigt frågan och svarade med att fråga min kollega vilket av märkena Ferrari, Lamborghini eller Lotus han menade. cool

1. Många amerikanska båtar har goda skrov och finns till bra priser. Bayliners av äldre modell har ett tvivelaktigt rykte vilket de lite nyare lyckas påverka i mindre omfattning. Layouten är oftast gjord för soliga dagar och för fiske men de som har inredning i heltäckningsmatta blir rätt sunkiga om man inte sköter dem pedantiskt. (det mesta av detta har jag dock begränsad erfarenhet av)

2. Har ingen erfarenhet.

3. Fördelen är att de ofta har bra skrov till ett bra pris. Nackdelen är att de inte funkar så bra i mindre soligt väder. Om man ser till begagnade båtar så är många jänkare importerade efter att ha slitits ganska hårt av Floridas sol med ett skick därefter.

Notera att detta baseras på min erfarenhet av amerikanska båtar av DC-typ, vilket jag förstår även är den vanligaste typen av amerikanska båtar i Sverige, men att det finns även andra typer av båtar som man inte identifierar som amerikanska (jämför med de italienska bilarna ovan)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...