DavidN 2 Postad 1 December , 2010 Skulle vilja ha röd nattbelysning i hela salongen. Hade tänkt mig långa stripes av led längs varje sida. Har dock inte hittat någon lämplig produkt (Vet nog inte riktigt var jag ska leta) för detta. Skulle gärna vilja att stripen är så platt som möjligt och gärna skyddad med något. Har för mig att jag någon gång sett en sån produkt. Det var om jag kommer ihåg rätt som ett tunt, lätt rundat plast eller glasliknade material över dioderna längs hela stripen. Några tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 1 December , 2010 Kanske denna? http://www.batsystem.se/databas/images_and_pdf/images_products/large_images/9230.jpg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DavidN 2 Postad 2 December , 2010 Strålande! Tackar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 December , 2010 En reflektion om nattbelysning om du med det menar belysning för att behålla mörkerseendet. Vanliga kontroll-LED av olika slag är för starka och förstör mörkerseendet. Bra att ha möjlighet att minska spänningen för lägre intensitet. Eller tejpa över som jag brukar göra. En mycket svag diod på rätt ställe är uppskattat. Bäst att ha en mycket svag ficklampa som kan riktas på objektet. För mig tar det ett par timmar att få det där extremt fina mörkerseendet som dock förstörs på nån sekund. Har man en dämpad belysning för de i besättningen som inte för tillfället har vakt kan vakten ta på solglasögon om det ska besökas toa eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 December , 2010 Det har ju också nyligen dikuterats vilken färg som är bäst. Har för mig att grönt var bättre än rött. Hittade faktiskt tråden forum.hamnen.se/seglar-snack/18876-ljus-vid-nattsegling.html tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 2 December , 2010 Har seriemonterat 3 sådana lister i taket över förarplatsen....tjenare att det blir för mycket ljus när det är mörkt !! All plast reflekterar ljuset, i tradarhytten har jag en på var sida takluckan villket blir ett mer behagligt nattljus. Lister med dioder sprider ljuset helt annorlunda än vanliga röda glödlampor, så köp några stycken och provmontera lagom avskärmat innan du bestämmer dig. Kostar runt 70 - 80 spänn styck så det blir ingen stor kostnad. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 2 December , 2010 LED kungen har en led strip som du kan växla färg på och klippa i önskad längd. tyvärr är kontrollenheten ganska dyr. www.ledkungen.se även IKEAs led strippar går att använda. Ett tips är att montera bakom en hyllkant eller liknande så att man inte får direkt ljus från dioderna för då blir det lätt för skarpt. tänk också på att med rött ljus försvinner all röd text och symboler i sjökortet!. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser