Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Pagge

TWC regulator

Rekommendera Poster

HEj Jag har en TWC regulator som släpper igenom alldeles för hög spänning, 15,1V med resultat att batterierna kokar. Finns det någon annan regulator som jag kan byta ut TWC regutatorn mot??  MVH. MP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt att lägga in en skiljediod. Då får du 14,4V ungefär.

TWC:n kanske var nog tänkt att mata ut genom diodavskiljare så det är nog inte fel på den. Jag skulle välja att lägga en strömbrytare för snabbladdningsläge/normalläge. Ett par timmar med tom förbrukningsbank är nog OK.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hellas TWC-regulator kan komma upp i 15 Volt i perioder om det är -10 grader eller kallare. Kolla att regulatorn pulsar laddningen som det är tänkt, dvs att den inte är helt sönder. Jag bifogar datablad på hur laddningen går till så du kan kolla dess beteende.

Denna bild visar hur den pulsar laddningen i 8 st 12-minutersperioder.

Tomas

post-10013442-1394236572,2524_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och denna bild hur max- och minspänningen i pulserna varierar med temperaturen. Det ska finnas en temperatursensor nära batteriet. Hella hävdar att denna laddning inte ska få batteriet att gasa utan bara laddas väldigt snabbt!

Tomas

post-10013442-1394236572,3067_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det finns en kille i Göteborg som heter Roger Sagdahl och han är helt eller delvis skyldig till flera konstruktioner inom elektroniken bla TWC och Pulsotronic.
Är det någon som kan ge dig tips och hjälp om vad du skall kolla eller göra så är det han, enl hans hemsida så går det att reparera den första modellen av TWC-regulatorn dvs den stora svarta lådan som monteras separat på ett skott.

Konsultera honom innan du gör något som kanske är onödigt och kostar en massa pengar.

http://www.sagdahl.se/twc.htm

Prova med denna mail adress twc@sagdahl.se

Mvh Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HEj Jag har en TWC regulator som släpper igenom alldeles för hög spänning, 15,1V med resultat att batterierna kokar. Finns det någon annan regulator som jag kan byta ut TWC regutatorn mot??  MVH. MP

Tack för alla dessa  svar men jag glömde att berätta att laddningslampan blinkar med ett iintervall av ca:1 en gång i sek. kan väl inte vara rätt ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du du tittar på TWC-länken så finns där allt du behöver veta.

Blink 1 gång/sek = felaktig spänning. Möjliga orsaker finns att läsa om på TWC-sidan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här reparerar man TWC:n http://www.megalans.se/    Gjordes i alla fall förr, jag har skickat dit ett par stycken, funkar kanon. Annars så vet ju Sagdahl kanske, om det är något fel.

Mvh S-Å

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Pagge,

Du kan skicka in regulatorn till mig för kontroll och vid behov reparation. Du får kostnadsförslag innan jag gör någonting.

Megalans reparerar inte TWC längre. Jag har tagit över all reparation av TWC och Pulsotronic sedan ett par år tillbaks.

/Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Roger tack för ditt svar, är detta rätt adress:??

RS-Elektronik

Landalabergen 10

411 29 Göteborg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Ja, det stämmer.

Om du tar ut kretskortet ur lådan (4 skruvar under etiketten på baksidan) och skickar bara den så blir det billigare och enklare frakt. Finns färdiga påsar på posten inkl. porto för 25-30 kr.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma blink fick jag från min TWC. Satte dit fetare laddkabel från generatorn till startmotorn på min Yanmar, sen försvann blinkandet, och laddningen ökade rejält.

Jag drog en extra 25 kvadrats kabel parallellt med orginalkabeln som passerar en eller ett par snabbkopplingar. Tror TWCn känner av spänningsfallet som blir med klen plus från generatorn och tre, fyra förbrukarbatterier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haver en TWC  som jag säljer.

Ge mej ett bud och hämta i Göteborg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...