Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Snake56

Frusen vattenpump

Rekommendera Poster

Den alldeles för tidiga vintern har ställt till det för mig.  Skulle fylla på med glykol i min VP 200 V8 i fredags, men det gick inte att få igång den och min granne (mekanisk ingenjör) konstaterade att vattenpumpen är frusen. 1,5 timma med kupévärmare, 1000 W, hjälpte inte.

Har ingen el där båten står, men väl på andra sidan gatan, som är vältrafikerad med en småstads mått mätt. Tyvärr åker snöplogarna här ofta och då vill man inte ha en kabel liggande över gatan. Kommer att köpa ett elverk snarast för att kunna värma upp vattenpumpen under längre tid.

Finns det någon/några här på forumet som kan ge mig råd om upptining av vattenpumpen?

//Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några dunkar med hetvatten kan göra susen. Ta med hemifrån och häll över i en 3-liters vinpåse eller stadig plastpåse och håll mot pumpen. Förnya vattnet med nytt hett vatten när det kallnat en smula.

Eller gör vad du bör göra varje vår, kolla impellern och ta bort den. Den kan ha frusit sönder om du har otur och behöver ändå bytas isåfall.

Jag brukar inte glykolköra i vår enkla motor utan bara låta vattnet rinna ut i sjövattendelen genom att ta upp locket bort impellerlocket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Forgus. Kommer att fixa hett vatten och lägga mot pumpen.Tillsammans med kupévärmare och varmluftspistol så borde man kunna få isen att smälta. Impellern är lite svår att nå eftersom mitt Aq 280-drev  till hälften befinner sig i ett  50/50 glykolbad.

Fick tips om den blå säcken här på forumet och den verkar bra i passformen. Dessvärre har inget glykolvatten letat sig till motorn ännu. Remskivan till vattenpumpen går inte att rubba en mm.

//Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hett vatten på en frusen motor bruka resultera i att något spricker.

Kan du inte skruva loss vattenpumpen, föemodar att det är en av biltyp med skovelhjul som sköter cirkulationen i blocket, och ta in den så den får tina i vanlig rumsvärme?

Nästa fråga har du dränerat blocket ?

Eller ar det frusit det med?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det cirkulationspumpen som inte går att rubba? I så fall är ju hela motorn frusen. Om det inte redan är försent, är det bara värme som gäller. Det räcker inte med lite varmvatten, utan det tar säkert en dag, med en 2000W värmefläkt. Även slangarna måste tinas, för att få cirkulation. Vad menar du med att impellern är svår att nå. Det är väl en vevaxeldriven pump på din motor. Har du kört runt motorn med startmotorn, med frusen sjövattenpump, är det stor risk att impellern är skadad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj då!

Är motorn direktkyld a v sjövatten? Då kan det vara illa. Har du tur har vattnet runnit ur på de farligaste ställena. Eller frostpluggarna har ploppat ut.

Går det att fixa uppvärmning?

Annars blir det att bära ännu mer hetvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ett vp280 drev så sitter det ingen impeller i drevet. Impeller sitter längst fram på motor på vevaxeln där slangen från drevet ansluter.

Om cirkulationspumpen sitter fast så skulle i alla fall jag ta motorn till en mekaniker för rivning, har du tur så kanske bara motorblocket är spräckt. Det är nog ganska troligt att även limporna kan vara skrot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan det vara tur om motorblocket är spräckt, jag tycker det låter riktigt illa i så fall. Hoppas motorn har klarat sig.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara oartig men risken för minusgrader brukar finnas i stora delar av Sverige från månadsskiftet oktober/november.

Kan du flytta båten inomhus för att tina upp motorn?

Då du har bensinmotor så rekommenderar jag att du är extra försiktig med användande av varmluftspistol och gasolvärmare, risken är annars att båten börjar brinna.

Eftersom det har varit minusgrader ett tag så har du nog dessvärre fått frostskador på din motor. Klen tröst är väl att det lär bli flera som råkar ut för detsamma även denna vinter.



 



Senast ändrad av Flipp760 | 29 november 2010 | 23:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpukter och råd, även om det verkar vara kört för min motor. Är fullständigt novis vad det gäller inombordare och definitivt amerikanska V8-or. Har haft utombordare 25 år och det enda som gjorts är byte av drevolja en gång om året. Den båten stod varje vinter i en ouppvärmd lada.

Vad det gäller väder/klimat så har jag bott i Värnamo sedan -83 och aldrig haft annat än regn och blåst under november. Förra året kom vintern runt Lucia.

Båten har stått med fören höjd sedan den togs upp i slutet av september. Drevet har varit maximalt sänkt. Trodde väl att det mesta av vattnet skulle tömma sig akterut. Var i motorn kan det finnas sådana depåer av vatten så att motorn kan sprängas?

Söker med ljus och lykta efter någon tom lager- eller industrilokal där båten kan få tina under några dagar.

//Tobbe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet kan inte rinna bakvägen ut. Det måste ju liksom uppåt genom limpor och knän för att sedan rinna neråt genom bockhornet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, helt okunning om hur kylningen på den här motorn fungerar. Det blir till att läsa på under vintern.

Igår kväll fick båten flytta in till 6 husvagnar och 1 husbil. Nu återstår att få reda på hur mycket skada som är skedd, men det överlåter jag åt ett proffs.

//Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med ångest och något förhöjd puls, åkte jag till båten med en mekaniker. Skulle hela motorn vara skrot, med limpor och allt?

Men, nej. Lite tur ska man ha. Enligt mekanikern verkar allt fungera utmärkt och kompressionsmätningen var ok.

Så det blir ytterligare en säsong med den här motorn. Pust.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...