Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Bull_

Salta i båten för att kunna länspumpa

Rekommendera Poster

Jag har båten i sjön i eftersom jag drar ut och fiskar en del på vintern.

Nu har jag en del is i båten jag vill kunna bli av med. Min spontana tanke att bli av med den är att salta och därefter länspumpa.

Båten är en öppen plastbåt.

Kan saltet skada båten? Jag kan leva med att båten kanske blir ful av det men vill inte att skrovets hållfasthet påverkas negativt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ligger väl i saltvatten? Även om det är lite mindre salt än det vi har här. 2%? Vattnet började i alla fall kännas salt när det skvätte i ansikten på kryss från Karlskrona till Hanö.

Om du inte bryr dig om att det - åtminstonne tillfälligt - inte ser så vackert ut, så gör det nog ingen skada på båten om du kan få bort isen med lite salt. Har inte provat själv i båten, men funderade häromdan att salta på däcket på min stora åt för att det var så halkigt.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Hjälpte en kamrat att masta av idag i vinterkylan. För att våga beträda däcket överhuvudtaget fick jag ösa på 5 kg salt innan. Det knastrade rätt rejält, men var halkfritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ligger i södra öresund så vattnet är inte så salt. Det är känns rätt bra att kunna smälta is och snö med salt och sen länsa ut det som vanligt.

Sen lär ju båten frysa fast om vintern fortsätter så här.. men jag har klarat mig rätt bra än så länge...

Inför nästa vinter får jag fixa med ett stort kapell/pressenning på ett smart sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man varit ute ett par dagar i lite sjö här på västkusten så är det ett rejält saltlager på båten när vattnet har dunstat, så salt skadar knappast båten. simma lugnt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte heller att saltet är skadligt för båten för det är den ju utsatt mer eller mindre för hela tiden. Om det är något som jag kan tänka mig är kanske impellern i länspumpen som kan  bli uttorkad av en stor mängd salt. Men det har jag inga belägg för så det får någon annan svara på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar på om detta med salt kan fungera för mig också..?

Nu när jag tog av kapellet och la över presenningen så såg jag att det hade kommit in en massa vatten som frusit till is. Troligtvis snö som blåst in och smält. Uppskattningsvis var det 10-20 cm i kölsvinet som är v-format under golvet.
Känner inte att det är någon bra idé och låta det vara kvar då isen kanske kan trycka sönder längsgående balkar med flytskum osv.

Någon som har någon bättre idé? Hur som helst.. kan det fungera med salt eller ska jag chansa på att det blir töväder framöver och därefter pumpa ut vattnet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Saltet har bara en effekt ner till minus 7 grader sen verkar det inte längre. Snabba er på innan det blir för kallt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...