Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
boso

Bruce eller Delta

Rekommendera Poster

Jag skall montera ankarspel även i aktern. Vilket ankare skall jag välja.

Vi finns på ostkusten

Båten är 28 och väger cirka 5t fullastad och fulltankad

Vill vara på säkra sidan så c:a10 kg räknar jag med och med några m kätting

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget svar på frågan om Bruce eller Delta men ta det största som passar på de ankarspel du tänkt köpa. Min erfarenhet är att det är lika bra att ta i ordentligt. Med ett spel slipper man ju belasta rygg och armar så då är det ju spelets kraft som avgör tillsammans med hur stort ankare konstruktionen tillåter.

Min nya Saga 315 väger nog i samma klass som din och den har ett 25kg Engbo-ankare standardmonterat. Iofs utan kätting men med blyad lina.

Jag har inte provat Delta men de har ju fått många positiva omdömen (sök på forumet så hittar du flera trådar om val av ankare) men jag har ofta använt Bruce-kopior och endast ett fåtal gånger har de släppt. Ofta pga att de blivit fulla av tång och därmed mer fungerat som drivankare surprise

Senast ändrad av ChristerN | 28 november 2010 | 00:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har både Bruce (Breeze) och Delta (Plog) kopior med samma vikt och kan inte bestämma vilket jag tycker är bäst. Får nog testa en säsong till. Viktigast är ankarlinans vinkel mot botten. Jag har en väldigt liten vinkel och då sitter ankaret bra.

Efter att jag har ankrat klart och lagt mig på ett avstånd från land där man enkelt kan ta sig iland tar jag fram en plätt med en brandhake fäst i öglan. Brevid på samma ögla sitter en lina. Förliga förtöjningen släpps någon meter. Brandhaken hängs på ankarbandet som båten redan är förtöjd med och får glida ner i vattnet utefter densamma. Därefter gör jag fast linan från plätten i båten. Vinkel mot botten har nu ändrats så att passerande båtar inte kan köra på bandet, ankaret sitter betydligt bättre och båten har fått ett säkerhetsavstånd från land. Vill jag iland drar jag bara in båten mot land och sedan fjädrar den ut av vikten från plätten.

Senast ändrad av 666D3 | 28 november 2010 | 15:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för tips. Blir nog de fysikaliska lagarna som får gälla dvs tyngd. Att kombinera detta med en plätt verkar bra. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag skulle köpa nytt akterankare till min motorseglare på 4,5 ton, funderade jag på ett Delta på 16 kg. När jag tittade på det i verkligheten var det väldigt stor och jag insåg att det skulle bli svårt att placera det på nåt vettigt sätt, så jag köpte ett 10 kg.

Nu har jag inget ankarspel ( ännu - men funderar på ett bandakaspel, invändigt monterat) och vikten är ju en faktor när man skall ta upp det. Har en kättingstump på 4 meter.

Då min båt har kosterskrov brukar jag av bekvämlighetsskäl svajankra från aktern. Låg en natt på Ulön-Dannemark i åskväder. Det blåste stundtals kraftigt. Draggade lite till att börja med, men fick ganska snart fäste igen. Efter det höll ankaret, men sömnen blev inte så god och jag höll ankarvakt några timmar. Platsen är en populär ankringsplats och det ligger det många båtar på svaj.

post-945-1394236564,2835_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En pild på ankarplatsen Ulö-Dannemark dagen innan åsknatten när det låg som minst båtar där.

Botten är sand och hur ankaret håller beror ju mycket på hur botten är och att man drar fast ankaren ordentligt.

tommy

post-945-1394236564,3379_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ditt ankaret ligger på badbryggan så är risken mycket stor att bruceankaret ligger kvar. Men Delta ankaret är framtungt och faller ner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är en brandhake och vad är en plätt i dessa sammanhang? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det viktiga är inte vad man hänger på utan att det väger några kilo. Provade med Biltemas lättaste Brucekopia men då tyckte jag att det var alltför lätt att dra in båten mot land. Bifogar enkel skiss

post-10011607-1394236564,6616_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man tackar! Det är förbluffande hur många namn en och samma sak kan ha ;) Speciellt på sjön. 

Idén är inte dum, man är ju alltid lika orolig när en segelbåt stryker aktern i hamnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr kan jag inte ta åt mig äran eftersom någon annan tipsade om det här på forumet. Fungerar iaf väldigt bra och är inte krångligt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bytt från 20 kg Original Bruce till 20 kg Delta

Tycker att Delta greppar bättre på botten med gräs och sand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har använt Bruce kopior och tyckt att de fungerat helt OK. Kräver dock att man inte fuskar med för kort lina för då draggar de lätt.

Numera har jag ett 16 kg Engbo Patentankare med blyad lina och det sitter som gjutet i botten. Ankarspelet får jobba hårt ibland... Men jag kan verkligen rekommendera Engbos Patentankare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska roligt det här med ankare och dess tillförlitlighet/åsikter. Jag har gjort precis tvärsemot vad Du har gjort. För ett antal år sen köpte vi en Nimbus DC 28 och i den båten var just ett Engbo-spel med ett sådant 16-kilos ankare som Du ratat. Har nästan uteslutande använt mig av Brucekopior och visat sig fungerat bra. Just detta Engbo-ankare bommade nästan varannan gång vi ankrade upp. Därför bytte jag, just det, till en Brucekopia på 10 kg. Engbon står som en prydnad utanför garagetsmiley. Bottenbeskaffningen spelar ju också en stor roll. Här i Blekingeskärgården passar Brucen bättre för mig.

Har f.ö. just haft en Flipper 760 innan Nimbusen. Hade den ganska länge, tror det var en elva, tolv år som den var i våran ägo. Tror den finns i Stockholmsområdet numera.

/Moltas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade till en början endast Bruce-kopior som jag var nöjd med men köpte för några år sedan en Nimbus med Engbo-spel och dito ankare om 16 kg. Spelet var en katastrof liksom ankaret som bommade minst varannan gång vid ankring!

Tröttnade och bytte till ett bandankarspel och en Bruce-kopia igen och det fallerade nästan aldrig. Nu med nya båten (Saga 315) sitter det ett Engbo-spel (igen) och till det ett 25kg Engbo ankare, Det har inte fått utstå några större prövningar än då jag bara var ute en vecka innan det var dags för vinteride. Vi får väl se om detta klarar sig bättre än de tidigare eller om jag måste byta till Bruce-kopior och ev annat spel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Underskatta inte tyngden och längden på kättingen. Jag har kätting hela vägen och det ger en enorm tyngd som jämnar ut alla ryckigheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...