ChristerN 2 511 Postad 27 November , 2010 Hej Jag har köpt mig ett nåtat teakbord och har tänkt ytbehandla det så det håller för lite spill och slitage. Enligt butiken så lär det ha varit en test i Båtnytt med bästa sättet att behandla denna typ av bord, osäkert när. Har letat på deras hemsida men inte hittat något. Någon som vet? Någon som har andra tips? Vissa lacker lär göra så nåten löses upp och olja lär korva sig på nåten. Har funderat på någon typ av enkomponent lack för nåtad teak, typ Teak-o-bello, med några lager två-komponent lack ovanpå för slitstyrkan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 November , 2010 Man skall nog inte lacka tvåkomponentlack utanpå enkoponentslack. Jag har lackat en del teak och lite annat senaste tiden. Teaken skall va inredning i båten. Har lackat 6 ggr med tvåkomponentslack. Första lagret förtunnat. Det var egentligen andra lagret också för att jag blandade för mycket. Går bra att förvara blandad lack en viss tid i kylskåpet ( har ett i källaren som vi hade till badgäster förr i tiden och nästan aldrig använder till att förvara mat i) Brukar stoppa in burken med den blandade lacken i plastpåsar efter att jag satt på locket och sen in i kylskåpet. lackade två gånger med kort tid emellan och därefter en mellanslipning. Skivorna blev väldigt blanka och fina. När jag passat till och monterat den skall jag matta ner dem och strycka en gång med en halvmatt/sidenmatt enkomponetslack. Det är inte så trevligt med helblankt till inredningen. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 511 Postad 27 November , 2010 Hej Jag har lackat tvåkomponent på ren teak flara gånger och det blir kanon. Senast var det dock på en teak-coto-durk och även det fungerade mycket bra. Då tvättade jag med speciell förtunning och la sedan två förtunnade lager och därefter tror jag det blev 7 lager oförtunnat. Det sista lagret med Halkanix. Lysande finish. Jag har hört att man inte kan lacka en-komponent utanpå två-komponent men tvärtom har jag förstått ska gå. Kanske har jag fel? Jag är nu lite bekymrad om två-komponentlacken löser upp nåten eller kanske det funkar perfekt? Om man kan lacka tvåkomponent utanpå enkomponent så tänkte jag att teak-o-bello som är gjord för nåtade teak-däck borde få fäste på både teaken och nåten och sen om man lägger på tvåkomponentlacken utanpå så uppnår man slitstyrkan. Någon som vet när artikeln/testen publicerades i Båtnytt? Någon som har läst den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 206 Postad 28 November , 2010 Det är alltså exakt så som toaen skrev, och tvärt om mot vad Christer skrev - det går alltså inget vidare att lacka 2K ovanpå 1K. Vill du ha 2K ytterst får du köra det hela vägen, men personligen kör jag 1K överallt, det håller bra tycker jag. Just nu kör jag sittbrunnstofterna, och det klibbar lite om nåten med den lacken jag kör, men nåten är å andra sidan väldigt färsk. Lacken är en polyurethanfernissa från Hempel. Bilden är efter endast två strykningar utan mellanslipning och ytan är därför lite... ojämn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frewi 4 Postad 29 November , 2010 Prova med Internationals Scooner. Det var det enda som fungerade då jag skulle lacka nåtade bord, nåten torkade aldrig med annan typ av lack. Ytterligare an fördel är att Scoonern torkar snabbt så det gick bra att lägga ett lager per dygn. Uppåt 13 lager för att få en djup lyster. Jag körde med färgspruta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
giotas 1 Postad 29 November , 2010 ni verkar kunna det här med lack, jag håller just nu på o lacka inredningsdetaljer och det tror jag mig ha koll på, lägger flera lager blank sen sista lagret med en satin. Men jag ska snart börja lacka durkplywood(ny) som ska ligga under matbordet i salongen samt golv i sovrum och hall. duger samma lack? jag vill ju ha satin iaf. ska man ist köpa riktig golvlack från bygg/färghandeln? Men idag finns det ju nästan bara vattenburna enkomponents kvar =/ jag vet att casco tidigare hade en 2-komp som var jävligt stadig men den har utgått och idag har dom bara 1-komp. Några ideér? //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 511 Postad 29 November , 2010 Tack för alla svar! Jag använde en två-komponent blank till durk-plywooden och med sista lagret med iblandat halkanix. Det bev jättebra. Det störde inte alls att durken var lite blank i jämförelse med övrig inredning som var matt eftersom min plywood dels hade halkanixen i sig, dels så var det teak-coto och skilde sig därmed från övriga teak-detaljer i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 511 Postad 29 November , 2010 Hej igen! Jag ställde frågan till International och fick ett snabbt svar: Hej! Tack för ditt mail! Vi har lite olika alternativ för teak, beroende på hur du vill att ytan ska se ut; 1. Naturell - Använd Teak Oil. Tvätta innan med Teak Restorer 2. Högblank - Använd Schooner fernissa 3. Halvmatt - Grunda med Schooner och lägg sedan ett lager med Goldspar Satin. Beträffande nåtmassan så stämmer det att en del produkter inte tål lösningsmedlen från fernissan. För vissa så är det också så att mjukmedlet i nåtmassan gör att fernisan inte torkar som den ska. Ovanstående produkter brukar fungerar bra ihop med de flesta förekommande nåtmassor, men prova gärna på en liten ytan. Vänliga hälsningar xxx yyy Yacht Nordic Alltid positivt med företag som har en välfungerande kundservice! Jag satsar nog på Scooner (alternativ 2). Senast ändrad av ChristerN | 29 november 2010 | 20:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 206 Postad 1 December , 2010 Jag kan berätta att efter sex lager fernissa med mellanslipningar är det torrt överallt på luckan. Ytan är stenhård, på gränsen till svårslipad. Hempel Dura-Gloss Varnish Biltemas nåtmassa har jag kört med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 511 Postad 11 Januari , 2011 En rapport. Fick rådet från International att prova på en bit och se om nåten löstes upp. Jag struntade i det och tvättade teaken med avsedd thinner, lät bordet torka och sen på med ett lager förtunnad Schooner över hela bordet. Bordet hade jag i ett kallt uteförråd. Idag två veckor senare har jag tagit in bordet och ställt det framför en värmefläkt för att nåten inte har torkat (fernissan har torkat fint). Jag ser framför mig att behöva ägna dagar åt att peta bort en klibbig nåt som klibbar ner bordet och allt annat och sen lägga på en annan nåt (efter att ha testat med lite fernissa uppepå den först!), låta den torka och sen fortsätta mitt lackande. Suck! För att andra inte ska behöva göra samma misstag som jag kan jag berätta att bordet är av märket EUDE, vanligt i flera tillbehörsbutiker. Jag återkommer med rapport hur det går vidare. Någon som har idéer om hur jag ska göra får naturligtvis svara här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 11 Januari , 2011 Här blev det ett gäng med bra råd och synpunkter / erfarenheter! Tack för det... Kan jag kidnappa tråden en kort stund medan Christer skrapar bort nåten? För jag behöver få råd om ... luftning? Dvs luftväxling när man lackar. Jag har byggt om i akterkabinen på min båt, ej helt klart då det saknas lite täcklister i hörn och så men... när det blir varmare så ska jag ytbehandla. Idag är det helt obehandlade teak och mahogny-faner skivor. Jag är OROLIG för luftningen, gillar inte tanken att lacka i lackångorna! Mina alternativ är väl dessa men synpunkter mottages 1 Benarolja 2 utspädd en komponent 3 bara olja in och låta det hela vara? ( övriga båten har matt lackad inredning i teak ) Jag kan absolut inte tänka mig tvåkomponent pga riskt för ångor. Måste lacka på plats. Sedan ska även jag lacka om ett bord. Men det gör jag hemma, inget problem alls... Senast ändrad av Funkis | 11 januari 2011 | 20:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 11 Januari , 2011 Vad hade du för typ av färgspruta när du fick en sådan bra finish? /Micke W Senast ändrad av lizardking | 11 januari 2011 | 21:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 11 Januari , 2011 Jag har gjort i ordnng en hel del trä i min gamla Myra 23. Har använt mig av biltemas fernissa och (enligt tips från en träbåts ägare) grundat med bets för att få den gamla teaken att bli jämn och fin i färgen. Det är säkert helt fel stätt att göra på men det funkar för att snygga till trät en 40 år gammal båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frewi 4 Postad 12 Januari , 2011 Vi nåtade med Sikaflex och avfettade bordet/nåt med T-sprit och lackade med förtunnad Schooner. Det fungerade utmärkt, nåten var max en vecka gammal, (en del menar att nåten skall torka upp till ett halvår innan lack). Bordet/nåten var klibbfritt efter ett dygn. Frågan är vad det är för nåtmassa som används till ditt bord? Uppfattade jag rätt att det är Schoonern som ligger ovanpå nåtmassan som klibbar? Det kan även vara så att thinnern löste upp nåten. Det kan vara värt att lägga ett lager outspädd schooner till på bordet. Jag gjorde det på ett bord där jag använt en annan fernissa som inte torkade på nåten. Jag torkade av den klibbiga nåten med T-sprit först Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frewi 4 Postad 12 Januari , 2011 Det går bra med nästan vad som helst. Jag lackade nästan varje dag i ett halvår och tröttnade på att rengöra min fina spruta (Iwata) varje dag. Provade denna från biltema http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Verktyg/Fargspruta-Proffs/ funkade helt ok, plockade isär den och la den i lacknafta mellan varje lackering, köpte en ny när den beckade igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frewi 4 Postad 12 Januari , 2011 Investera i en skyddsmask för 150:-, denna fungerar http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsklader-och-Skyddsutrustning/Oga--Oron--och-munskydd/Skyddsmask/ själv så kör jag med en helmask från 3m, http://se.grene.com/shop/action/item_12000_-12_-32494_6812_11100001G313300001_1200001?ddkey=http:SelectModuleCmd Mycket bra, immar inte och ger mycket bra skydd mot det mest med rätt filter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 12 Januari , 2011 Funkis skrev Här blev det ett gäng med bra råd och synpunkter / erfarenheter! Tack för det... Kan jag kidnappa tråden en kort stund medan Christer skrapar bort nåten? För jag behöver få råd om ... luftning? Dvs luftväxling när man lackar. Jag har byggt om i akterkabinen på min båt, ej helt klart då det saknas lite täcklister i hörn och så men... när det blir varmare så ska jag ytbehandla. Idag är det helt obehandlade teak och mahogny-faner skivor. Jag är OROLIG för luftningen, gillar inte tanken att lacka i lackångorna! Mina alternativ är väl dessa men synpunkter mottages 1 Benarolja 2 utspädd en komponent 3 bara olja in och låta det hela vara? ( övriga båten har matt lackad inredning i teak ) Jag kan absolut inte tänka mig tvåkomponent pga riskt för ångor. Måste lacka på plats. Sedan ska även jag lacka om ett bord. Men det gör jag hemma, inget problem alls... Finns ett bra alternativ till Danish Oil använs av möbelrenoverare funkar bra på inredningen i min båt mvh/ Vegabjorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 511 Postad 12 Januari , 2011 Nåten var fortsat kladdig efter en dag framför värmefläkten. Vad värre var, det klibbiga spred sig, liksom flöt ut från den klibbiga nåten. Då tog jag fram kniven och en massa verktyg och började ta bort nåten. Den var på de flesta ställe kladdig ganska långt ner. För att svara på ovan fråga så var bordet och nåten klibbfri efter att jag tvättat den med thinnern men när jag lackat på den luckrades nåten upp och blev som en klibbig vall. Men nu ska den bort. Lär ta några dagar... Ska under tiden nåta med annan nåt på en testbit jag har och sen testa att lacka på den. Vilken Sikaflex använde du? 291 står att den är övermålningsbar med de flesta färger men prova på en liten bit först. För mig låter det bra... ;-) Senast ändrad av ChristerN | 12 januari 2011 | 22:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frewi 4 Postad 13 Januari , 2011 Det verkar vara nåtmassan som är boven, jag körde med 291 utan problem. När du testar, prova en bit där du tvättat med t-röd och en bit tvättat med thinner. Ett tipps när du nåtar, tejpa med bra maskeringstejp på båda sidorna om nåten, lägg en sträng sika och jämna till med spatel, dra bort tejpen innan massan torkat .Det blir mindre efterarbete så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 511 Postad 13 Januari , 2011 Tack för svar! Det där med maskeringstejp har jag testat med bra resultat. Eller snarare använde jag eltejp av billigaste slag eftersom maskeringstejp ibland kan va ett elände att få bort. Inhandlade idag en tub Sika 291. Kunde konstatera att de flesta tuberna i hyllornai två butiker antingen hade gått ut eller skulle snart göra det. Ska ni handla så kolla på bäst-före-datum! Förstår inte riktigt varför jag ska testa med t-röd? Fernissan innehåller väl en sorts thinner och inte t-doja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frewi 4 Postad 14 Januari , 2011 Jag vet inte hur thinner påverkar sikaflex, thinner löser upp tex. vissa typer av plast. Det kanske är förtunning du menar? Förtunningen till Schooner är lacknaftebaserad och inte så stark som thinner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 511 Postad 9 Februari , 2011 En liten rapport: Jag har idag tagit bort all gammal nåt och tvättat bort allt klibb med t-röd. Kladdigt var det! Tog ca 25 timmar. Sen tejpade jag med min eltejp som var elastisk och fin och som böjde sig med böjarna på bordet. Tog ca 4 timmar. På nästa morgon hade eltejpen släppt på de flesta ställen för att ytan fortfarande var fet och kladdig! Slet bort den gamla tejpen med arg blick. Sen på med ny tejp. Denna gång på med målartejp. Ytterligare ca 4 timmars jobb. Nästa kväll var det dags för nåtningen (svart Sika 291) med efterföljande spackling. Kladdigt och svart om fingrarna blev jag. Men resultatet blev bra. Några få ställen hade fått lite för lite nåtmassa så där var jag och fyllde på. Kunde konstatera att (som alltid) grundjobbet är det som spelar störst roll för slutresultatet. Skulle varit lite mer noggrann när jag tejade. Jobbet tog ca 4 timmar. Sen fick nåten torka en vecka innan jag skar bort en del strängar som blivit för höga. Efter det slipning och peta bort det som svällt ut utanför själva nåt-randen. Ca 10 timmar. Efter det avfettning igen med t-röd och sen fick bordet torka några dagar innan jag testade med (man lär sig!) förtunnad fernissa på ett lite område. Även denna gång blev massan ganska kladdig men den bubblade inte ut över den övriga fernissan och efter fem dagar så klibbar den inte, så det ser bra ut. Nu har jag städat i mitt kallförråd så jag får plats att lacka bordet. Det blir minst ett förtunnat och 5 oförtunnade och sen har jag ett bord som inte liknar någon annans! Fn har jag alltså lagt ca 50 timmar på mitt bord och det är nu egentligen i samma skick som när jag köpte det. Man är inte klok!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 511 Postad 14 Februari , 2011 Lite bilder från arbetet. Här har jag börjat skära bort den gamla nåten. På vissa ställen är den inte sörjig hela vägen ner. Bordet är lite blankt eftersom jag strukit det en gång med förtunnad fernissa. De främsta verktygen var den vassa kniven och en liten skruvmejsel som var relativt vass för såväl skrap som drag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 511 Postad 14 Februari , 2011 Så här fint blev det när all gammal nåt och allt klet var borta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 511 Postad 14 Februari , 2011 Lite mer detaljer. Många snirklingar var det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 511 Postad 14 Februari , 2011 Här har jag kommit halvvägs med att tejpa bordet med eltejp. Jättebra eftersom den böjde sig så fint när teak-ribborna svänger. Tyvärr så var det för mycket fett och klet kvar ändå på bordet så morgonen efter hade merparten av tejpen lossnat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 511 Postad 14 Februari , 2011 Och här har jag satt maskeringstejp istället på hela bordet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 511 Postad 14 Februari , 2011 Sen på med Sika 291, spackla av och sen dra bort tejpen. Efter att det torkat lite såg det ut så här. Lite mycket på sina ställen men även lite för lite på andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 511 Postad 14 Februari , 2011 Nästa moment var att skära bort där nåten blivit för tjock. Samma fina gamla kniv kommer väl till pass igen. Efter detta vidtog slipning och sen nytt lager förtunnad fernissa. Som det ser ut idag är den nya nåten helt torr och klibbfri och snart ska jag börja med oförtunnad fernissa. 6-7 lager ska på innan det är klart och det sista blir nog en halvmatt fernissa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 511 Postad 29 Mars , 2011 Så här blev det till slut. Jag är trots alla motgångar ganska nöjd. 8 lager oförtunnad fernissa plus två lager halvmatt på slutet. Senast ändrad av ChristerN | 29 mars 2011 | 21:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser