Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Lutra6300

Motorbyte på Uttern 6300

Rekommendera Poster

Hej alla,

Har en av de första Uttern 6300 1985 med Probox i alumium bak. Motorn är en Yamaha 90 2T från samma år. M.a.o dags för motorbyte.... Den gamla vägrar ge upp och har aldrig haft några fel men ny motor lockar. Bensinförbrukningen är 1.8 l/Nm lägst hur man än kör. Tänkte fråga om någon där ute på fjärdarna har erfarenhet av kombinationen Yamaha F100 4T och denna båt. Förbrukning? Stabilitet (vikt)? eller annat. Har också tittat på Suzuki 90 4T. Motorn går väl knappast att tilta upp med trim/tilt och box nu heller. Kanske inte gör så mycket eftersom jag mest åker runt i Mälaren. Tänkte slå till nu snart och inte vänta till i vår.

Synpunkter??

-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en likadan, samma årsmodell. Suzuki DF90 -06. Toppar 28 knop, standard alupropp, lite moddad, ca 13´ ´ x 20´ ´ , drar ca 0,8 - 0,9 vid marschfart ca 22 knop. Betr. proboxen så kan man hissa upp näääästan hela, skäddan blir kvar i vattnet. Jag ligger också i sötvatten, jag har min nere hela tiden. En kanonmotor, vid trolling drar den 0,7 - 0,8 liter/timme. Aldrig en misständning över huvud taget. Servar själv, inga problem, kamkedja (inte rem vilket underlättar med ventilerna).

Jag törs nog påstå att du kommer att bli nöjd oavsett vilken motor du väljer!

//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar ThomasS. Det ska nog bli bra med någon av dom två. Har ett bra prisförslag från en Yamaha-åf men ska testa det öga-mot-öga i veckan. Kamkedja är ju knappast en nackdel men byte vart 5:e år kanske också går att leva med. Har Yamaha-service närmare än Suzuki men eftersom jag är i Stockholmsområdet finns det gott om alternativ också. Ska lägga upp lite fler bilder på båten vartefter. Har bl.a. installerat en ankarfällare på sb badbrygga.

PS

Övriga synpunkter välkomnas också

DS

 

JanP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg gärna ut lite bilder på ankarfällaren, ska själv installera till våren. Är det elektrisk, vilken sort etc, all info uppskattas!

//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är elektrisk och jag köpte den från http://www.ankraprodukter.se/ . Hemsidan förklarar det mesta. Titta på filmerna. Jag köpte medium och standardmodellen. Avsikten för mig var att använda ett 5 kg ankare och slippa springa fram och tillbaka. Upptagning får man göra manuellt men då är det ju ingen hets. Att montera på Uttern 6300 verkar enkelt men det finns en del problem. Badbryggan är för lång och höjden från badbryggan upp till det övre fästet för litet. Alltså skulle det behövas mera fall och fart utför. Fungerade förra sommaren till 80%. Räckte ibland med att ankaret var blött! Ska fixa till detta i vår och tror jag har en lösning. När det fungerar är det kanon. Såg på deras hemsida att det ska komma en ny variant som kan förlängas. Det löser nog problemet.

JanP



Senast ändrad av Lutra6300 | 28 november 2010 | 13:03

post-10017251-1394236564,5681_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen koll på din motor,förbrukning mm  men min reflektion är att min v8 från -89 drar i stort sett samma som din..? med 235 HP o nästan 28 fot?

Har Du rätt propp, riktig service/inställning ev byte stift kablar osv, boxar o dyl?Skilja en hel liter mellan Era motorer känns inte riktigt.. ny motor är ju en ganska stor investering vad jag förstår men handlar det om litern/nm så är det väl inte helt fel!!!

Praktiskt Båtägande hade ju ett test av din modell för nåt nummer sen o tror att det var ungefär samma årgång på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minego,

Att det skiljer nästan 1 liter mellan motorerna är nog helt rätt. Min är en 1985 års 2-taktare och Suzukin en modern 4-taktare. Så tufft är det, och din en 4-taktare givetvis. Har sett i flera andra trådar att andra någorlunda stora 2-taktare drar uppåt 2 liter(!). Propellern är utprovad och varvar ur vid rätt varv. Tändstift och kablar bytta åtminståne vartannat år. Trimplan finns och riggvinkeln kan jag ändra under gång. Lite mer ingående service kanske kan hjälpa men nu är det iaf dags för byte till 4-takt.

JanP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...