pgh73 2 Postad 27 November , 2010 Håller min volvo v70 för att dra en segelbåt på en robust en-axlad vagn en kort sträcka? Båt väger 2,5 t och vagnen kanske 600-800 kg. /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 27 November , 2010 Kör du mjukt håller det säkert även om det inte är det trafiksäkraste ekipaget. Har du diesel så borde Volvo satt dit starkare drivaxlar och koppling vilket är en fördel. De ryck som man ibland ser på bogserade fordon är nog värre för själva bilen än kraften av ett fast monterat släp. Jag förutsätter att du har manuell låda. Senast ändrad av 666D3 | 27 november 2010 | 14:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 27 November , 2010 Notera att det står enaxlad vagn. Kan inte belastningen på bilen bli enorm om det är obalans i hur båten står på släpet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 27 November , 2010 Det är det jag är rädd för. Jag har ju svårt att innan kontrollera hur viktfördelningen blir. Jag vill inte ha 2,5 ton på kulan... Iofs så borde den vara gjord så att inte all vikt hamnar där fram. Den är tydligen god för 6 ton eller så. http://www.blocket.se/vi/30889239.htm med en Accent 26 på. /Pär Senast ändrad av pgh73 | 27 november 2010 | 14:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 27 November , 2010 Kan båten ligga kvar där den ligger till i vår om det är en kort sträcka bara och vårrusta båten där den ligger idag? Sjösätta, sedan dra en tom vagn med bilen? Alternativ, hitta någon med en traktor som är beredd att dra båten för någon tusenlapp eller två..? Personligen skulle jag inte våga dra 3,5 ton obromsat ekipage med personbil med rådande väglag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 27 November , 2010 Fungerar säkert alldeles utmärkt en kortare sträcka, dock inte helt lagligt. Se däremot till att du med hjälp av en badrumsvåg placerar båten på vagnen så du inte överstiger 75-100 kg på dragkulan, och absolut inte baktungt då det blir direkt livsfarligt! Hur kort sträcka tänker du förflytta med hjälp av en personbil? En traktor är definitivt ett bättre val. http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/typer-av-fordon/Slap/Efterfordon/ ps: jag är yrkesförare på 24 meters ekipage och har sett det mesta på vägarna. Senast ändrad av Matrix | 27 november 2010 | 16:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 27 November , 2010 Min lilla tanke, som nog stannar just vid det, var att kapa kostnaderna genom att dra bort ekipaget till landplatsen. Sträckan är max 1 km. Varav 600 m är olagligt... :-) Nu tar det ca 50 minuter att få bort den till stället á 1400 kr/h. Det hade max tagit 15 minuter för enbart lyftet upp på vagnen. /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boso 0 Postad 27 November , 2010 Passa kultrycket bara. Ett par 100 kg klarar milen men sen sliter det hårt och kan gå sönder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 27 November , 2010 Ta en Hyrbil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 November , 2010 Inga problem att dra med en volvo, kultrycket kan du justera med ankare och andra tunga föremål i båten bara att flytta fram eller bak efter behag. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 27 November , 2010 Om man skulle få haveri på en hyrbil med alldeles för tung belastning kanske man får lite diskussioner med hyrbilsföretaget... Senast ändrad av Flipp760 | 27 november 2010 | 23:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser