Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
jarb

Yamarin 64 - Skranglig ruffdörr

Rekommendera Poster

I tråden Yamarin 65 dc undrar Pepps501 hur man ska tighta Yamarin 64ans skrangliga ruffdörr. Det undrar jag oxå o tyckte frågan var värd en egen tråd.

Problemet ligger egentligen inte i dörren utan i grabbräcket på luckan ovanför dörren. Handtaget sitter med feta M10 bult ner i luckan och luckan hålls nere med ett hyfsat lås mot dörren. Dörren däremot är en klen vik-konstruktion med pyttesmå gångjärn och lika små skruvar. Den här infästningen pallar såklart inte för en stående passagerare som håller i sej i sjöarna utan dörren blir med tiden lös o skranlig o går till slut sönder. Yamarin, hur tänkte ni här?

Det lustiga är att det var bättre förr. På 6110 sitter låset i karmen så handtagets belastning drabbar inte dörren alls. Vad var det för lustigkurre som bestämde sej för att flytta låset på 64an? På fotobåten på Yamarins hemsida ser det ut som man satt ytterligare ett lås i nederkant på dörren som håller den nere mot tröskeln, löser visserligen problemet men är ju en ergonomsik katastrof. Har 2010orna av 64an detta extra lås?

Man kan ju sätta ett extra lås ala 6110 eller fotobåten men det ser ju knas ut med dubbla lås. Förstärka dörrens infästning så det håller är ju en annan väg men hur? Har nån 64-ägare löst detta på ett snyggt o bra sätt är jag väldigt nyfiken på hur?

post-26269-1394236563,8206_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 64a av 2010 års modell .

Jag har denna sunkiga typ utav extra lås  i nederkant av dörren,detta är ju egentligen bara en hake som håller dörren på plats.

Jag har tänkt byta ut dörren mot en i mörk plexi men har inte kommit på nån vettig lösning på låsning.

Tror faktiskt att jag bara kopierar den befintliga dörren  och om jag inte hittar nåt bättre lås så använder jag originallösningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har precis samma problem! Alla mina skruvar i gångjärnen är lösa. Jag funderade på att sätta locktite. Min är en 2008.

Annars så kan man köra uta helv... så de är tvungna att sitta ner! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmm.. Fast det är ju när man kör utav helvete som folk allra helst står upp. Har funderat på att sätta ett vinkeljärn under luckan som håller vik-dörren stadigt stängd och sen flytta låset till 6110ans placering. Problemet är att man får några skruvhål o plasta igen och det har jag aldrig gjort men nån gång ska väl va den första..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Behöver inte plasta skruvhål det räcker med att använda Gelcoat spackel.

Man får blanda till så färgen blir rätt bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...